fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Hoe wij verslaafd worden ‘gemaakt’ aan onze smartphones

Het is niet onze schuld dat we verslaafd zijn aan onze smartphones! Technologiebedrijven weten dat zorgvuldig te plannen.


De gemiddelde twintiger kijkt per dag zo’n 2 uur en drie kwartier op zijn of haar smartphone. Dat zal voor de meeste mensen niet als een verrassing komen. Onze smartphone is naast een telefoon namelijk ook een computer, navigatiesysteem, camera, datingtool etc. Het is dus niet zo gek dat we aandacht besteden aan onze telefoon, al helemaal niet als je jezelf verdiept in de manieren waarop technologiebedrijven ons verslaafd proberen te maken en te houden.

Gewoontevorming

Wouter van Noort vertelt in een filmpje van het NRC dat de meeste technologiebedrijven gebruik maken van de wetenschap over gewoontevorming waardoor wij geïnteresseerd blijven in onze smartphones. Een gewoonte wordt gevormd als er vier elementen aanwezig zijn: een trekker, een actie, een beloning en betrokkenheid. Een trekker is hetgeen waardoor je zin krijgt in bepaald gedrag, zoals het gebruiken van je telefoon of een bepaalde app. De actie is het erbij pakken van de smartphone of de app. De beloning bestaat uit een geluksmoment en maakt dus dopamine vrij in ons brein: een stof die onder andere een rol speelt bij verschillende andere verslavingen. De betrokkenheid is hoe vaak je teruggaat naar je telefoon of de app, dit hangt meestal af van de beloning.

Beloningen

Uit psychologisch onderzoek blijkt dat er drie soorten beloningen zijn waar mensen heel gevoelig voor zijn: sociale, fysieke en intrinsieke beloningen. Je telefoon, en de apps erop, spelen vooral in op de sociale en de intrinsieke beloningen. De sociale beloningen kennen we bijvoorbeeld in de vorm van likes op Facebook of blauwe vinkjes op Whatsapp als iemand je bericht gelezen heeft. De intrinsieke beloningen spelen in op de menselijke eigenschap om te houden van orde. Push-berichten en notificaties in de vorm van een rode ballon met een getalletje erin wat almaar hoger en hoger wordt, zijn voor veel mensen een doorn in het oog en triggeren op die manier het gebruik van de smartphone.

Deze beloningen hoeven we niet eens elke keer te krijgen, een paar keer is genoeg om ons hiernaar te doen blijven verlangen. Daarom raakt bijna iedereen zo nu en dan in een eindeloze scrolsessie verstrikt op sociale media. Zelfs al vinden wij het merendeel oninteressant, we blijven scrollen in de hoop dat we toch net dat leuke filmpje of berichtje tegenkomen wat het het waard maakt te blijven scrollen. Volgens van Noort is dat hetzelfde principe als wat ons verslaafd maakt aan gokken en dan specifiek aan gokkasten. Met één druk op de knop kan je blijven spelen en hoopvol blijven over een eventuele winst.

Niet je eigen schuld

Telefoon- en appfabrikanten zorgen er dus met beleid voor dat smartphones en apps verslavend zijn. Niet alleen maken smartphones ons onrustig als zij wanorde scheppen in ons leven met hun knipperende lichtjes en notificaties. Ook maken de geluksmomenten die we af en toe beleven dopamine vrij in onze hersenen. Het is dus helemaal niet vreemd dat iedereen smartphoneverslaafd is. Met dat excuus achter de hand, kun je onbeschaamd verder gebruik maken van jouw smartphone, het is immers niet je eigen schuld dat je verslaafd bent.

Cover: Nicolas Nova.

584 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram