fbpx
20/08/2019 Communication Science news and articles

Hoe wij verslaafd worden ‘gemaakt’ aan onze smartphones

Het is niet onze schuld dat we verslaafd zijn aan onze smartphones! Technologiebedrijven weten dat zorgvuldig te plannen.


De gemiddelde twintiger kijkt per dag zo’n 2 uur en drie kwartier op zijn of haar smartphone. Dat zal voor de meeste mensen niet als een verrassing komen. Onze smartphone is naast een telefoon namelijk ook een computer, navigatiesysteem, camera, datingtool etc. Het is dus niet zo gek dat we aandacht besteden aan onze telefoon, al helemaal niet als je jezelf verdiept in de manieren waarop technologiebedrijven ons verslaafd proberen te maken en te houden.

Gewoontevorming

Wouter van Noort vertelt in een filmpje van het NRC dat de meeste technologiebedrijven gebruik maken van de wetenschap over gewoontevorming waardoor wij geïnteresseerd blijven in onze smartphones. Een gewoonte wordt gevormd als er vier elementen aanwezig zijn: een trekker, een actie, een beloning en betrokkenheid. Een trekker is hetgeen waardoor je zin krijgt in bepaald gedrag, zoals het gebruiken van je telefoon of een bepaalde app. De actie is het erbij pakken van de smartphone of de app. De beloning bestaat uit een geluksmoment en maakt dus dopamine vrij in ons brein: een stof die onder andere een rol speelt bij verschillende andere verslavingen. De betrokkenheid is hoe vaak je teruggaat naar je telefoon of de app, dit hangt meestal af van de beloning.

Beloningen

Uit psychologisch onderzoek blijkt dat er drie soorten beloningen zijn waar mensen heel gevoelig voor zijn: sociale, fysieke en intrinsieke beloningen. Je telefoon, en de apps erop, spelen vooral in op de sociale en de intrinsieke beloningen. De sociale beloningen kennen we bijvoorbeeld in de vorm van likes op Facebook of blauwe vinkjes op Whatsapp als iemand je bericht gelezen heeft. De intrinsieke beloningen spelen in op de menselijke eigenschap om te houden van orde. Push-berichten en notificaties in de vorm van een rode ballon met een getalletje erin wat almaar hoger en hoger wordt, zijn voor veel mensen een doorn in het oog en triggeren op die manier het gebruik van de smartphone.

Deze beloningen hoeven we niet eens elke keer te krijgen, een paar keer is genoeg om ons hiernaar te doen blijven verlangen. Daarom raakt bijna iedereen zo nu en dan in een eindeloze scrolsessie verstrikt op sociale media. Zelfs al vinden wij het merendeel oninteressant, we blijven scrollen in de hoop dat we toch net dat leuke filmpje of berichtje tegenkomen wat het het waard maakt te blijven scrollen. Volgens van Noort is dat hetzelfde principe als wat ons verslaafd maakt aan gokken en dan specifiek aan gokkasten. Met één druk op de knop kan je blijven spelen en hoopvol blijven over een eventuele winst.

Niet je eigen schuld

Telefoon- en appfabrikanten zorgen er dus met beleid voor dat smartphones en apps verslavend zijn. Niet alleen maken smartphones ons onrustig als zij wanorde scheppen in ons leven met hun knipperende lichtjes en notificaties. Ook maken de geluksmomenten die we af en toe beleven dopamine vrij in onze hersenen. Het is dus helemaal niet vreemd dat iedereen smartphoneverslaafd is. Met dat excuus achter de hand, kun je onbeschaamd verder gebruik maken van jouw smartphone, het is immers niet je eigen schuld dat je verslaafd bent.

Cover: Nicolas Nova.

Reacties

reacties

Related Posts

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

EnjoyInstagram