[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]A[/mks_dropcap]fgelopen week maakte Coolblue bekend een vergaderkamer een wel erg bijzondere naam te hebben gegeven: Je Moeder. Ja, je leest dit goed. De naam was al in 2014 voorgesteld door een Coolblue’er, maar de realisatie van het plan liet even op zich wachten. In de tussentijd is de vergaderkamer omgebouwd tot een kopie van de woonkamer van moeders en kan er vanaf nu vergaderd worden in Je Moeder.
De grappenmaker
Coolblue profileert zich als een grappig bedrijf en zegt alles te willen doen voor een glimlach. Grappige termen voor interne aangelegenheden is het bedrijf niet vreemd. Namen van functies, zoals PR-manager en brand manager, zijn vervangen voor interessante synoniemen. Zo worden PR-medewerkers ‘praatjesmakers’ genoemd en brand managers zijn ‘merkmoeders’.
Niet alleen intern lijken er grappen te worden gemaakt. Afgelopen december maakte Coolblue op een handige manier gebruik van de media door met een Sinterklaasstunt alle aandacht naar zich toe te trekken. Het bedrijf liet een e-mail ‘lekken’, waardoor er geruchten ontstonden over een eventuele overname. Dit bleek echter een grap te zijn. De prijs voor een eventuele overname zou 1 miljard pepernoten bedragen. Well done, Coolblue!
Er kan vanaf nu vergaderd worden in Je Moeder
Internal branding
De humoristische insteek legt het bedrijf overduidelijk geen windeieren. In 2016 wist het bedrijf het te schoppen tot een plekje op de lijst van meest aantrekkelijke werkgevers.
Waarom zou een bedrijf als Coolblue dit doen? Dit heeft te maken met de internal branding strategie. Kort gezegd houdt internal branding in dat de externe communicatie van een organisatie wordt gekoppeld aan het interne gedrag van medewerkers. Het idee is dat medewerkers hun gedrag aanpassen aan de boodschap die het bedrijf beweert te zijn. Op deze manier probeert een organisatie, door middel van de interne cultuur, een duidelijk merk neer te zetten voor de buitenwereld.
Toegepast op Coolblue betekent dit dat de grappen op de werkvloer en het vervangen van serieuze termen voor leuke functienamen, niet alleen een bijdrage moeten leveren aan de interne cultuur, maar ook de identiteit die het bedrijf probeert neer te zetten. De achterliggende gedachte van internal branding is dus eigenlijk dat er een wisselwerking bestaat tussen interne en externe communicatie.
Er zit een duidelijke strategie achter de ‘Je Moeder’-vergaderkamers en Coolblue heeft in ieder geval begrepen wat internal branding inhoudt.
Cover: DennisM2