Picture of By Redactie

By Redactie

Kijkt u ook zo uit naar de zomer? Ik ook. En met mij ook de Nederlandse Publieke Omroep, u weet wel, van de netten Nederland 1, 2 en 3. Althans, nu nog. Deze zomer worden dat namelijk NPO1, NPO2 en NPO3. Waarom? Dan kan onze eigen publieke omroep eindelijk concurreren met Google en Apple…

In maart vorig jaar was Hilversum even te klein toen de directeur van de Nederlandse Publieke Omroep, de alom gevreesde Henk Hagoort, zijn plannen bekendmaakte. Weg met Nederland, welkom NPO. Een herkenbaar en vindbaar brand. Het leidde tot verontwaardigde omroepdirecteuren, boze PO-fanboys en een nog altijd blije postduivenorganisatie. Van grootse demonstraties was het niet gekomen, maar afgelopen week laaide de discussie weer op, toen bestuurslid van de NPO, Shula Rijxman, onthulde dat de naamswijziging na de zomer direct wordt ingevoerd. Na de zomer dus het Achtuurjournaal op NPO1. Tijd om weer de discussie op te pakken waar deze geëindigd was.

Herkenbaarheid, dat is volgens Rijxman wat de naamsverandering teweeg moet brengen. (Want Nederland 1, 2 en 3, dat is nu natuurlijk zo nietszeggend.) Oké, vooruit, om ze even tegemoet te komen: het is ergens wel begrijpelijk dat de NPO zich opnieuw wilt positioneren. Waar RTL met vier eigen netten en een videodienst als RTLXL zich stevig als merk uit kan bouwen, zegt ‘Nederland’ weinig over de publieke omroep als organisatie en is Uitzending Gemist wel een heel ruim begrip. Zeker in een tijd waar online vindbaarheid belangrijk is, valt er wel iets te zeggen voor een nieuw, duidelijk merk à la RTL of de BBC.

Maar dit branding optimism, als dat een vakterm is, valt natuurlijk in het niet als de werkelijkheid erbij wordt gehaald. En die werkelijkheid is dat de publieke omroep van alle kanten wordt bekritiseerd – en de NPO daar graag zelf nog een onderwerp voor aan wil leveren. Boven Hilversum hangen donkere bezuinigingswolken: het budget neemt de komende jaren af met enkele tientallen miljoenen. Het geldargument mag dan niet ontbreken: de ontwikkeling van de nieuwe merken en logo’s kost de NPO zo’n 93.000 euro. En daar komt volgens de Volkskrant nog zo’n 60.000 euro bij voor de presentatie en verdere ontwikkeling. Tja, bovenop de ton die in 2012 al neer was gelegd voor de domeinnaam NPO.nl is het inderdaad een aardig kostenplaatje dat in het licht van de bezuinigingen niet helemaal te verklaren is.

Ja, het zijn inderdaad ook uw belastingcenten. Maar het meest opmerkelijke is nog wel de onderbouwing die Henk Hagoort geeft voor de ontwikkeling van NPO als merk. Ik citeer: “Met één sterke naam op radio, tv en internet willen we online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Google en Apple. Die slag dreigen we nu te verliezen. (..) We willen een stevige positie houden binnen de internationale internetgemeenschap.” Laat het even op u inwerken. Inderdaad: tegenwicht, Google, Apple, internationale internetgemeenschap. Toch niet helemaal waar een publieke omroep in eerste instantie voor is als we de mediawet er eens naast leggen. Internationale ambities voor een Nederlandse publieke omroep, mooier worden ze niet.

Ten slotte rommelt het binnen de publieke omroep ook, met halve fusieomroepen (de AVROTROS bestaat op sommige dagen al, maar wil alsnog wel een betere naam, dus wie roept?) en nog wat verdwaalde aspirantomroepen die dit jaar weer worden geteld. Dus waarom de publieke omroep van buitenaf als één geheel smeden onder de noemer NPO, als het erbinnen nog een warboel is? Toon dan internationale visie, schaf de op platgestampte zuilen gebaseerde omroepen af en introduceer drie staatszenders: NPO1, 2, 3! Maar nee. De veranderingen worden ‘langzaam doorgevoerd’, zodat we er ook rustig aan kunnen wennen. Ofwel: dat we het langzaam niet meer snappen. Zeg eens eerlijk, u zegt toch ook nog steeds koningin Willem-Alexander?

Het is een voor deze organisatie, en voor in deze tijden, onbegrijpelijk plan. Zouden Google en Apple al een strategie hebben bedacht mocht de NPO na de zomer opeens hun grote concurrent worden? Maak eerst maar eens mooie programma’s, op een net dat wij toch altijd wel Nederland 1 zouden blijven noemen. Want met willekeurig NPO voor iets zetten kom je niet verder.

Cover: NPO

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace