fbpx
21/11/2019 Communication Science news and articles

Het EK missen, een duur geintje

Het EK missen kost ons een hoop geld. Maar er kleven niet alleen maar nadelen aan.


Dat Nederland haar opwachting niet heeft gemaakt gedurende het EK is nog niet bij iedereen doorgedrongen. Bij grote merken, sponsoren en supermarktketen is de teleurstelling al wel ingedaald. Normaal gesproken vliegen de wuppies, huispakken, oranje tompoezen en andere marketingfratsen je rond het kampioenschap om de oren. Dit jaar bleef de pret uit. Wat lopen we mis nu Oranje niet speelt?

Wat doet kijkend Nederland?
Eén op de vijf Nederlanders zegt zeven dagen lang op brood en water te willen leven in ruil voor een Europese titel voor Oranje. Hoe kunnen marketeers deze Oranje-gekken dit EK bereiken nu zij de Nederlandse vlaggetjes niet ophangen? Volgens onderzoekbureaus Mediaxplain en Yune blijft twee derde van de Nederlanders traditiegetrouw naar het EK kijken zonder dat Oranje op het veld verschijnt, waar normaal 82 procent van de Nederlanders dit doet. De daling zit hem vooral in vrouwen: 43 procent haakt af nu Nederland niet meespeelt. Een aantal kijkers haakt dus af, maar een aanzienlijk deel schakelt toch in op NPO1.

Geen supermarkt durft zich deze zomer aan een EK-actie te wagen

Dubio
‘De EK-koorts blijft, hetzij minder oranje gekleurd’ luidt de conclusie uit het onderzoek. Christiaan van Betuw, onderzoeker bij Yune, stelt zelfs: “De effectiviteit van uitingen en campagnes rondom het EK zijn dit jaar wellicht zelfs effectiever, nu de echte voetballiefhebber zich openbaart tussen de gezelschapskijkers. Op maat ontwikkelde acties zijn hierbij de sleutel tot succes.” Marktonderzoeker Holla stelt juist dat supermarkten het EK het beste kunnen mijden deze zomer. “Je wilt als Oranje-fan niet worden herinnerd aan het falen van je team. Dat kan zelfs averechts werken.” Holla’s advies wordt opgevolgd. Geen supermarkt durft zich deze zomer aan een EK-actie te wagen.

Het prijskaartje
Wat kost de uitschakeling van Oranje ons? Wie denkt dat het om enkele euro’s gaat, heeft het goed mis. Volgens Holla is de stelregel dat een EK de supermarkten ongeveer 40 miljoen euro extra omzet oplevert. We kopen gedurende een kampioenschap meer en vooral duurdere boodschappen. Jammer voor de supermarkten, maar ik voel het niet in mijn portemonnee, zul je denken. Wel dus. Ook jij, de belastingbetaler, wordt getroffen. De STER heeft vanwege de uitschakeling van Oranje haar reclametarieven moeten halveren. Door het dalende bereik willen reclamebureaus minder flappen van de bank halen. Precieze bedragen wil de STER niet noemen maar één reclamespotje van dertig seconden in de rust van de kwartfinale rondom een Oranje-wedstrijd had de staatskas 105.000 euro moeten opleveren. In totaal loopt de STER volgens schattingen ongeveer 16 miljoen euro mis. Auw.

Positieve vibe
Waarom zouden merken überhaupt extra geld willen uitgeven aan reclames rondom een kampioenschap? Dat komt door de positieve vibe die er rondom deze evenementen hangt. De betrokkenheid en interesse van kijkers en luisteraars is groot en emoties krijgen een positieve boost. Merken proberen met ludieke acties positieve merkassociaties op te werken. Uit onderzoek blijkt dat heldendom, sportiviteit, winnaars, spanning en dynamiek de belangrijkste opgewekte associaties zijn. Dit heeft tot gevolg dat zowel de directe verkoop stijgt en het merkimago wordt verbeterd.

Toch nog winst?
Zijn er dan helemaal geen financiële voordelen aan onze uitschakeling? Die zijn er zeker wel! De dag dat Nederland van Brazilië won op het WK van 2010 stegen de ambulancekosten met 330.000 euro. En op het EK van 2012 nam zes procent van de Nederlanders gemiddeld veertien uur vrij van werk voor het EK. Daarnaast stelt ING-econoom Van Garderen dat de economie er alleen op vooruitgaat als Nederland meedoet én wint. “Alleen dan gaan we meer uitgeven.” Deelname aan een kampioenschap zorgt alleen voor verschuivingen in onze bestedingen. “Cafés en supermarkten doen het beter, restaurants en bioscopen juist slechter. We besteden ons geld alleen anders.”

Deze financiële lichtpuntjes wegen natuurlijk niet op tegen de grote teleurstelling dat onze mannen dit EK niet op het veld zijn verschenen. Het grootste lichtpunt bewaarden we daarom tot het eind: de verschrikkelijke EK-liedjes die tot ergernis aan toe in je kop blijven hangen zijn je dit jaar gespaard gebleven. Amen.

Bron: BonAdrien

Reacties

reacties

Related Posts

Het drama van Den Bosch

19/11/2019

19/11/2019

Racisme in het voetbal gebeurt helaas steeds vaker. Dit keer was het raak in Den Bosch, waar Ahmad Mendes Moreira racistisch werd bejegend.

Klaus – A Christmas Review

19/11/2019

19/11/2019

Our edictor Jade reviews a nostalgic, new Christmas classic from Hollywood: Klaus!

Queer Eye: We’re in Japan!: How Netflix’s Makeover Show (Respectfully) Dived into Japanese society

18/11/2019

18/11/2019

The gays are back! Queer Eye’s Fab 5 is a team of five gay men with individual specialities (fashion, culture, food & wine, grooming, and design) who do makeovers on nominees’ outer and inner struggles.

Last Christmas schiet zijn doel voorbij

17/11/2019

17/11/2019

Redacteur Loïs ging naar de bioscoop op zoek naar een nieuwe lievelingsfilm. Maar Last Christmas was in ieder geval de laatste keer dat ze die film in de bioscoop zag.

KSI versus Logan Paul: How mainstream media finally embraced YouTubers

16/11/2019

16/11/2019

KSI and Logan Paul invaded the mainstream media with their sold out YouTube boxing event. But how did they do it? Medium explains it for you!

Parasocial relationships and fictional loyalty: How’s that actors and characters are not the same person (but people don’t get it)

15/11/2019

15/11/2019

Have you ever felt as if the person who got you best wasn’t your best friend, or one of your family members, but rather your favorite actor, singer or movie character? Has it ever happened to you? Yeah, I thought so. But don’t worry, you’re not the only one. 

TEDxUniversiteit van Amsterdam: Seven different quests for the truth

14/11/2019 and

14/11/2019

On the evening of Monday 4th of November, Medium was part of the crowd that listened to seven speakers on the theme: "In the search of truth". In this event, seven speakers presented their views on what they consider part of the truth.

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

12/11/2019

12/11/2019

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!

Free Press Live 2019: All the nominees and winners for most ground-breaking journalists

11/11/2019 and

11/11/2019

Medium went to the Free Press Live event where journalists received awards for their effort to present unbiased news about sensitive topics as war scandals.

Warriors for Peace: A Documentary Review

09/11/2019

09/11/2019

Ada reviews the documentary Les Guerrières de la Paix, which gives an insight into the Women Wage Peace movement in Israel.

XIII: Kalvijn bewijst het onmogelijke

01/11/2019

01/11/2019

Fabian was aanwezig bij de première van Kalvijns bioscoopexperiment XIII. De hoofdvraag op dit influencer-fest: kun je een film maken in 24 uur?

ADNIGHT 2019: A truly mad world!

27/10/2019

27/10/2019

Our editor Menahil went to ADNIGHT and visited the agencies Accenture, Kult and Ace and Ogilvy.

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com