fbpx
16/09/2019 Communication Science news and articles

Het EK missen, een duur geintje

Het EK missen kost ons een hoop geld. Maar er kleven niet alleen maar nadelen aan.


Dat Nederland haar opwachting niet heeft gemaakt gedurende het EK is nog niet bij iedereen doorgedrongen. Bij grote merken, sponsoren en supermarktketen is de teleurstelling al wel ingedaald. Normaal gesproken vliegen de wuppies, huispakken, oranje tompoezen en andere marketingfratsen je rond het kampioenschap om de oren. Dit jaar bleef de pret uit. Wat lopen we mis nu Oranje niet speelt?

Wat doet kijkend Nederland?
Eén op de vijf Nederlanders zegt zeven dagen lang op brood en water te willen leven in ruil voor een Europese titel voor Oranje. Hoe kunnen marketeers deze Oranje-gekken dit EK bereiken nu zij de Nederlandse vlaggetjes niet ophangen? Volgens onderzoekbureaus Mediaxplain en Yune blijft twee derde van de Nederlanders traditiegetrouw naar het EK kijken zonder dat Oranje op het veld verschijnt, waar normaal 82 procent van de Nederlanders dit doet. De daling zit hem vooral in vrouwen: 43 procent haakt af nu Nederland niet meespeelt. Een aantal kijkers haakt dus af, maar een aanzienlijk deel schakelt toch in op NPO1.

Geen supermarkt durft zich deze zomer aan een EK-actie te wagen

Dubio
‘De EK-koorts blijft, hetzij minder oranje gekleurd’ luidt de conclusie uit het onderzoek. Christiaan van Betuw, onderzoeker bij Yune, stelt zelfs: “De effectiviteit van uitingen en campagnes rondom het EK zijn dit jaar wellicht zelfs effectiever, nu de echte voetballiefhebber zich openbaart tussen de gezelschapskijkers. Op maat ontwikkelde acties zijn hierbij de sleutel tot succes.” Marktonderzoeker Holla stelt juist dat supermarkten het EK het beste kunnen mijden deze zomer. “Je wilt als Oranje-fan niet worden herinnerd aan het falen van je team. Dat kan zelfs averechts werken.” Holla’s advies wordt opgevolgd. Geen supermarkt durft zich deze zomer aan een EK-actie te wagen.

Het prijskaartje
Wat kost de uitschakeling van Oranje ons? Wie denkt dat het om enkele euro’s gaat, heeft het goed mis. Volgens Holla is de stelregel dat een EK de supermarkten ongeveer 40 miljoen euro extra omzet oplevert. We kopen gedurende een kampioenschap meer en vooral duurdere boodschappen. Jammer voor de supermarkten, maar ik voel het niet in mijn portemonnee, zul je denken. Wel dus. Ook jij, de belastingbetaler, wordt getroffen. De STER heeft vanwege de uitschakeling van Oranje haar reclametarieven moeten halveren. Door het dalende bereik willen reclamebureaus minder flappen van de bank halen. Precieze bedragen wil de STER niet noemen maar één reclamespotje van dertig seconden in de rust van de kwartfinale rondom een Oranje-wedstrijd had de staatskas 105.000 euro moeten opleveren. In totaal loopt de STER volgens schattingen ongeveer 16 miljoen euro mis. Auw.

Positieve vibe
Waarom zouden merken überhaupt extra geld willen uitgeven aan reclames rondom een kampioenschap? Dat komt door de positieve vibe die er rondom deze evenementen hangt. De betrokkenheid en interesse van kijkers en luisteraars is groot en emoties krijgen een positieve boost. Merken proberen met ludieke acties positieve merkassociaties op te werken. Uit onderzoek blijkt dat heldendom, sportiviteit, winnaars, spanning en dynamiek de belangrijkste opgewekte associaties zijn. Dit heeft tot gevolg dat zowel de directe verkoop stijgt en het merkimago wordt verbeterd.

Toch nog winst?
Zijn er dan helemaal geen financiële voordelen aan onze uitschakeling? Die zijn er zeker wel! De dag dat Nederland van Brazilië won op het WK van 2010 stegen de ambulancekosten met 330.000 euro. En op het EK van 2012 nam zes procent van de Nederlanders gemiddeld veertien uur vrij van werk voor het EK. Daarnaast stelt ING-econoom Van Garderen dat de economie er alleen op vooruitgaat als Nederland meedoet én wint. “Alleen dan gaan we meer uitgeven.” Deelname aan een kampioenschap zorgt alleen voor verschuivingen in onze bestedingen. “Cafés en supermarkten doen het beter, restaurants en bioscopen juist slechter. We besteden ons geld alleen anders.”

Deze financiële lichtpuntjes wegen natuurlijk niet op tegen de grote teleurstelling dat onze mannen dit EK niet op het veld zijn verschenen. Het grootste lichtpunt bewaarden we daarom tot het eind: de verschrikkelijke EK-liedjes die tot ergernis aan toe in je kop blijven hangen zijn je dit jaar gespaard gebleven. Amen.

Bron: BonAdrien

Reacties

reacties

Related Posts

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

EnjoyInstagram