Picture of By Leonie Ruizendaal

By Leonie Ruizendaal

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]A[/mks_dropcap]fgelopen dinsdag stond de wereld even stil. Maar niet vanwege Prinsjesdag. Het werd namelijk toen bekend dat Brad Pitt en Angelina Jolie, een van de meest bekende koppels uit de showbizzwereld, gaan scheiden. Terwijl men in Nederland dacht dat het nieuws de gehele dag over de miljoenennota zou gaan, kwam deze actualiteit er onverwachts tussendoor. Vrijwel de hele wereld leefde ruim tien jaar met dit koppel mee en was in shock, maar waarom zijn er eigenlijk zoveel mensen geraakt door deze publieke scheiding?

Brangelina no more 
Voor het geval je onder een steen hebt gelegen: Angelina Jolie heeft vorige week dinsdag een scheiding aangevraagd voor haar huwelijk met Brad Pitt. Het nieuws kwam onverwachts, maar achteraf bleek dat het huwelijk sleet. In de nrc next van vorige week donderdag staat een complete analyse van het merk Brangelina. Zo stond het huwelijk  al meerdere keren op knappen en zou het echtpaar ruziënd op de foto zijn vastgelegd. Ook de door Jolie geregisseerde film By the sea riep vraagtekens op. De film ging namelijk over een echtpaar (gespeeld door Pitt en Jolie) dat er alles aan doet om hun huwelijk te redden.

Het leek wel alsof er dinsdagmiddag een bom op het internet ontplofte. Het nieuws stond op de voorpagina van elke digitale krant. Daarnaast reageerde heel bekend Hollywood op de breuk en becommentarieerden miljoenen fans het nieuws via Twitter.

Snel daarna kwamen de roddels. Brad Pitt zou zijn kinderen hebben mishandeld. Als gevolg hiervan zou hij zijn kinderen al dagen niet meer hebben gezien. Eveneens schijnt Brad last te hebben van overmatig alcohol- en drugsgebruik. Daarbovenop zag de ex van Brad, Jennifer Aniston, dit zogenaamd al jaren geleden aankomen. Allemaal roddels waardoor de mediagekte nóg groter werd.

Een schijnrelatie met celebrities
Volgens een vrij recent onderzoek van Tilo Hartman, hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit, kan deze mediagekte herleid worden naar het begrip ‘parasociale interactie’. Een parasociale relatie is een populair concept binnen de Communicatiewetenschap en wordt dan ook vaak onderzocht. Het betekent eigenlijk dat de mediagebruiker een schijnrelatie – op afstand – aangaat met een bekendheid. Doordat de celebrity dagelijks in de media is, of zelf een gesprek aangaat (denk aan bijvoorbeeld Twitter), kan men het idee krijgen dat zijzelf een soort relatie hebben met dit figuur. Dit gevoel is vooral het sterkst wanneer de bekendheid mensen aanspreekt in een filmpje.

Het betekent eigenlijk dat de mediagebruiker een schijnrelatie – op afstand – aangaat met een bekendheid

In maart is er zelfs een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd over een parasociale relatie met Angelina Jolie. Dit onderzoek is gedaan naar aanleiding van Jolie die in 2013 haar borsten preventief liet verwijderen, omdat zij zich had laten testen op het borstkankergen BRCA1. Haar kans op borstkanker was 87 procent. In dit onderzoek werd getest of vrouwen, die een parasociale interactie met Jolie hadden, zich ook gingen laten testen op dit borstkankergen. De resultaten tonen aan dat er inderdaad sprake is van een ‘Angelina effect’; vrouwen die zich met haar identificeren (dankzij de parasociale interactie), kregen de motivatie om zich ook te testen op het borstkankergen BRCA1.

Kortom, doordat Brad Pitt en Angelina Jolie in de afgelopen tien jaar ontzettend vaak samen in de spotlights hebben gestaan, kan men het idee hebben gekregen dat zijzelf ook een persoonlijke band hebben opgebouwd met dit koppel. Men zag hen verliefd worden (tijdens de film Mr. & Mrs. Smit), zag hen kinderen krijgen en zag hen op vele bekende evenementen. De kans op een schijnrelatie is dan best groot. Het huwelijk zag er rooskleurig uit, tot vorige week. De persoonlijke band tussen de mediagebruiker en het koppel was ineens weg. Deze denkbeeldige relatie kan een mogelijke verklaring voor de mediagekte zijn.

Favoriete sprookje van Hollywood
Hoe deze scheiding verder afloopt weet niemand, maar de kans is groot dat de media er de komende weken nog bomvol mee staan. Is dit het einde van het sprookje? Waarschijnlijk niet, want zoals nrc next suggereert: verwelkte liefde is Hollywood meest favoriete sprookje.

Cover: Wikimedia Commons

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace