[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]et inzetten van bekende Nederlanders voor het werven van nieuwe studenten gebeurt haast nooit. Deze maand kwam daar verandering in. Wageningen University vroeg Dennis en Valerio om te helpen met het werven van nieuwe studenten Communicatiewetenschap.
Acht aanmeldingen
De opleiding trekt al jaren nauwelijks nieuwe studenten. Vorig jaar meldden slechts acht studenten zich aan. Niet gek dus dat de opleiding dreigde te sluiten. Maar er is hoop. De opleiding heeft drie jaar gekregen om meer studenten te trekken en dat is een uitdaging die met beide handen is aangepakt. Hoe denkt Wageningen University de nieuwe studenten te enthousiasmeren?
Strategie
De eerste verandering is het inhoudelijk aanpassen van de studie. De studie probeert zich meer te profileren door communicatie te koppelen aan Life Science. Life Science studies onderzoeken levende organismen zoals mensen, planten en dieren. Wageningen University hoopt daarmee studenten een uniek uitgangspunt te bieden. De tweede manier waarop ze meer studenten proberen te bereiken is door middel van een online wedstrijd. In een YouTube-filmpje kondigen Dennis en Valerio de Future City Challange aan. De wedstrijd wordt onder de aandacht gebracht door de inzet van posters, flyers en sociale media. De bedoeling is dat zowel toekomstige studenten als docenten weet krijgen van de actie en het vernieuwde studieaanbod. Op 1 oktober komen Dennis en Valerio naar Wageningen om de prijs uit te reiken.
Dit komt bijna nooit voor in de academische wereld
Celebrity endorsement
Nu kun je je afvragen waarom Dennis en Valerio bij de campagne worden betrokken als het uiteindelijk om de wedstrijd draait. Het antwoord op deze vraag ligt in de term celebrity endorsement. Dat houdt in dat campagnes of advertenties gebruik maken van een celebrity die het geadverteerde merk, in dit geval een studie, aanprijst. Dit heeft meer effect dan dat een onbekend persoon de wedstrijd introduceert. Een BN’er wordt namelijk als een betrouwbare zender gezien waardoor hij meer overtuigingskracht heeft dan een onbekende Nederlander. Bovendien trekt een beroemdheid meer aandacht dan een doodgewone burger. Daarnaast zal een deel van het publiek denken dat de beroemdheid het geadverteerde merk aanprijst omdat ze oprecht affectie met het merk hebben. Genoeg redenen dus om Dennis en Valerio voor de campagne te strikken.
Nieuwe vorm van reclame in het onderwijs?
Ook al prijzen Dennis en Valerio slechts de wedstrijd aan, indirect maken ze met hun bekendheid reclame voor de opleiding Communicatiewetenschap aan Wageningen University. Dit komt bijna nooit voor in de academische wereld. Gaat dit te ver? Een celebrity die je een shampoo probeert aan te smeren – oké. Maar een studiekeuze beïnvloeden door een celebrity in te zetten? Een studiekeuze is geen keuze die je in de supermarkt maakt, maar een keuze die invloed heeft op een groot deel van je leven.
Het zou zomaar kunnen dat het inzetten van celebrities de eerste stap is naar een nieuwe vorm van reclame maken in het onderwijs. Voorlopig hoeven we ons nog geen zorgen te maken over de ethiek van deze methode, want in hoeverre de campagne en de nieuwe invulling van de studie effect hebben, weten we helaas pas volgend jaar. Tot die tijd houden wij de aanmeldingen voor de studie Communicatiewetenschap aan Wageningen University natuurlijk goed in de gaten.