Picture of By Luca Jansen

By Luca Jansen

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]S[/mks_dropcap]peechen: je ontkomt er tegenwoordig niet aan. Een idee pitchen, een boodschap overbrengen, kiezers trekken. Het is een alledaagse praktijk geworden waarvan verwacht wordt dat iedereen het onder de knie heeft. Het draait bij een speech om het overtuigen en informeren van je publiek, het liefst op zo’n manier dat het iedereen bijblijft. Speechschrijven kun je vergelijken met het bereiden van een diner. Het heeft een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Hoe geef je nu een goede speech? Wij zochten het voor je uit. Vandaag deel één: hoe schrijf je een inhoudelijk sterke speech?

Voorgerecht
Het is belangrijk om direct de aandacht van je publiek te trekken. Dit kan door het publiek te verrassen zoals Generaal Van Uhm deed door met een geweer op het podium te gaan staan maar ook door te beginnen met een inspirerende anekdote die gerelateerd is aan het onderwerp. Op die manier raakt het publiek emotioneel betrokken bij jouw verhaal. Humor is ook een veelgebruikte en zeer succesvolle methode. Het maken van een goede grap in een van de openingszinnen zorgt ervoor dat de kloof tussen het publiek en de spreker kleiner wordt. Ook het stellen van een vraag, of het afspelen van een video zijn goede manieren om een speech te openen. Eigenlijk kan je van alles doen om de aandacht van het publiek te trekken. Er is slechts één uitzondering op de regel. Begin nooit met ‘vandaag ga ik het hebben over…’ Tenzij je een spreekbeurt gaat geven in groep 8. Probeer het publiek ervan te overtuigen dat jij een expert bent in dit onderwerp en dat er niemand anders is die deze speech zou kunnen geven. Als jij in jezelf gelooft, doet het publiek dat ook.

Hoofdgerecht
Het is belangrijk dat je als spreker je publiek kent. Het publiek heeft maar één kans om te begrijpen wat hen verteld wordt, dus probeer in de taal te praten die zij zelf gebruiken. Bovendien is het belangrijk dat een speech een duidelijke opbouw heeft. Elke speech heeft een begin, een middenstuk en een eind. Laat weten waar je bent in het verhaal door opsommingen te gebruiken zoals: ‘ten eerste… ten tweede…’ Hierdoor zal het publiek je verhaal beter begrijpen.

Houd het kort en bondig, niemand zit te wachten op een bom aan informatie. Jij als speecher ook niet want naast een hoop extra tijd, kost het je ook de aandacht van je publiek. Dat zou betekenen dat wanneer het publiek de zaal uit loopt, ze niks van jouw speech hebben onthouden. Geef maximaal drie of vier argumenten, ondersteund met voorbeelden zodat de argumenten beter blijven hangen. Bovendien is het belangrijk om je publiek niet te overtuigen van jouw gelijk. Het is beter om het probleem te schetsen en het publiek daarin te betrekken om ze vervolgens mee te nemen in jouw visie op de oplossing.

Het effect van humor valt makkelijk uit te leggen: als ze lachen, luisteren ze

Een beroemde uitspraak is dat de inhoud van een speech niet hetgeen is wat onthouden wordt, maar het gevoel waarmee je na afloop de zaal uit loopt. Zoals al in de inleiding is gebleken, is emotionele betrokkenheid of een goed staaltje humor een goede manier om gevoel bij de luisteraar los te maken. Hiermee bedoelen we geen humor in de vorm van het vertellen van een grap maar humor met behulp van korte en gevatte opmerkingen. Margaret Thatcher gaf daar een goed voorbeeld van: “I don’t mind how much my ministers talk, as long as they do what I say”. Het effect van humor valt makkelijk uit te leggen: als ze lachen, luisteren ze. Een ander voorbeeld van een speecher die het gebruik van humor goed hanteert is Ken Robinson. Mede daardoor is zijn speech op YouTube meer dan acht miljoen keer bekeken.

Dessert
Nadat je het publiek overtuigend hebt toegesproken, is het belangrijk om kort samen te vatten wat je zojuist verteld hebt. Hierdoor zal het publiek jouw boodschap beter onthouden. Daarnaast is het belangrijk to end with a bang. Vooral als jouw boodschap oproept tot actie. Je wilt namelijk niet dat wanneer de speech is afgelopen het publiek vertwijfeld rondkijkt en zich afvraagt wat ze met de informatie moeten doen. Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt, wordt vaak opgeroepen tot saamhorigheid zodat het probleem gezamenlijk kan worden opgelost of de boodschap verder wordt verspreid. Obama deed dit in zijn Yes We Can speech op een heel krachtige manier. Hij herhaalde namelijk zijn boodschap ‘Yes we can’ en hij legde uit dat ze gezamenlijk zijn eerdergenoemde problemen konden oplossen. Het toppunt was dat hij noemde dat ze één volk zijn en samen het nieuwe hoofdstuk in de Amerikaanse geschiedenis kunnen schrijven. Meer samenhorigheid kan bijna niet.

Deze tips maken je natuurlijk geen Martin Luther King, maar hopelijk zullen ze je helpen om te leren hoe ook jij mensen kunt overtuigen van jouw droom. Met inhoud alleen kom je er helaas niet. Je speech kan de oplossing bevatten voor de vluchtelingencrisis, maar als je het overbrengt met het charisma van een zak aardappelen, dan zal je niemand overtuigen. Daarom gaan we in deel twee kijken naar het volgende: hoe presenteer je je als spreker?

Bron: FredrikRubensson

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace