peechen: je ontkomt er tegenwoordig niet aan. Een idee pitchen, een boodschap overbrengen, kiezers trekken. Het is een alledaagse praktijk..."/> peechen: je ontkomt er tegenwoordig niet aan. Een idee pitchen, een boodschap overbrengen, kiezers trekken. Het is een alledaagse praktijk..." />
25/03/2019 Communication Science news and articles

De kunst van het speechschrijven

peechen: je ontkomt er tegenwoordig niet aan. Een idee pitchen, een boodschap overbrengen, kiezers trekken. Het is een alledaagse praktijk…


Speechen: je ontkomt er tegenwoordig niet aan. Een idee pitchen, een boodschap overbrengen, kiezers trekken. Het is een alledaagse praktijk geworden waarvan verwacht wordt dat iedereen het onder de knie heeft. Het draait bij een speech om het overtuigen en informeren van je publiek, het liefst op zo’n manier dat het iedereen bijblijft. Speechschrijven kun je vergelijken met het bereiden van een diner. Het heeft een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Hoe geef je nu een goede speech? Wij zochten het voor je uit. Vandaag deel één: hoe schrijf je een inhoudelijk sterke speech?

Voorgerecht
Het is belangrijk om direct de aandacht van je publiek te trekken. Dit kan door het publiek te verrassen zoals Generaal Van Uhm deed door met een geweer op het podium te gaan staan maar ook door te beginnen met een inspirerende anekdote die gerelateerd is aan het onderwerp. Op die manier raakt het publiek emotioneel betrokken bij jouw verhaal. Humor is ook een veelgebruikte en zeer succesvolle methode. Het maken van een goede grap in een van de openingszinnen zorgt ervoor dat de kloof tussen het publiek en de spreker kleiner wordt. Ook het stellen van een vraag, of het afspelen van een video zijn goede manieren om een speech te openen. Eigenlijk kan je van alles doen om de aandacht van het publiek te trekken. Er is slechts één uitzondering op de regel. Begin nooit met ‘vandaag ga ik het hebben over…’ Tenzij je een spreekbeurt gaat geven in groep 8. Probeer het publiek ervan te overtuigen dat jij een expert bent in dit onderwerp en dat er niemand anders is die deze speech zou kunnen geven. Als jij in jezelf gelooft, doet het publiek dat ook.

Hoofdgerecht
Het is belangrijk dat je als spreker je publiek kent. Het publiek heeft maar één kans om te begrijpen wat hen verteld wordt, dus probeer in de taal te praten die zij zelf gebruiken. Bovendien is het belangrijk dat een speech een duidelijke opbouw heeft. Elke speech heeft een begin, een middenstuk en een eind. Laat weten waar je bent in het verhaal door opsommingen te gebruiken zoals: ‘ten eerste… ten tweede…’ Hierdoor zal het publiek je verhaal beter begrijpen.

Houd het kort en bondig, niemand zit te wachten op een bom aan informatie. Jij als speecher ook niet want naast een hoop extra tijd, kost het je ook de aandacht van je publiek. Dat zou betekenen dat wanneer het publiek de zaal uit loopt, ze niks van jouw speech hebben onthouden. Geef maximaal drie of vier argumenten, ondersteund met voorbeelden zodat de argumenten beter blijven hangen. Bovendien is het belangrijk om je publiek niet te overtuigen van jouw gelijk. Het is beter om het probleem te schetsen en het publiek daarin te betrekken om ze vervolgens mee te nemen in jouw visie op de oplossing.

Het effect van humor valt makkelijk uit te leggen: als ze lachen, luisteren ze

Een beroemde uitspraak is dat de inhoud van een speech niet hetgeen is wat onthouden wordt, maar het gevoel waarmee je na afloop de zaal uit loopt. Zoals al in de inleiding is gebleken, is emotionele betrokkenheid of een goed staaltje humor een goede manier om gevoel bij de luisteraar los te maken. Hiermee bedoelen we geen humor in de vorm van het vertellen van een grap maar humor met behulp van korte en gevatte opmerkingen. Margaret Thatcher gaf daar een goed voorbeeld van: “I don’t mind how much my ministers talk, as long as they do what I say”. Het effect van humor valt makkelijk uit te leggen: als ze lachen, luisteren ze. Een ander voorbeeld van een speecher die het gebruik van humor goed hanteert is Ken Robinson. Mede daardoor is zijn speech op YouTube meer dan acht miljoen keer bekeken.

Dessert
Nadat je het publiek overtuigend hebt toegesproken, is het belangrijk om kort samen te vatten wat je zojuist verteld hebt. Hierdoor zal het publiek jouw boodschap beter onthouden. Daarnaast is het belangrijk to end with a bang. Vooral als jouw boodschap oproept tot actie. Je wilt namelijk niet dat wanneer de speech is afgelopen het publiek vertwijfeld rondkijkt en zich afvraagt wat ze met de informatie moeten doen. Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt, wordt vaak opgeroepen tot saamhorigheid zodat het probleem gezamenlijk kan worden opgelost of de boodschap verder wordt verspreid. Obama deed dit in zijn Yes We Can speech op een heel krachtige manier. Hij herhaalde namelijk zijn boodschap ‘Yes we can’ en hij legde uit dat ze gezamenlijk zijn eerdergenoemde problemen konden oplossen. Het toppunt was dat hij noemde dat ze één volk zijn en samen het nieuwe hoofdstuk in de Amerikaanse geschiedenis kunnen schrijven. Meer samenhorigheid kan bijna niet.

Deze tips maken je natuurlijk geen Martin Luther King, maar hopelijk zullen ze je helpen om te leren hoe ook jij mensen kunt overtuigen van jouw droom. Met inhoud alleen kom je er helaas niet. Je speech kan de oplossing bevatten voor de vluchtelingencrisis, maar als je het overbrengt met het charisma van een zak aardappelen, dan zal je niemand overtuigen. Daarom gaan we in deel twee kijken naar het volgende: hoe presenteer je je als spreker?

Bron: FredrikRubensson

1134 Total Views 4 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram