fbpx
16/09/2019 Communication Science news and articles

Beslissing sponsor Wüst niet over één nacht ijs

Ireen Wüst zit zonder team, maar bij nader inzien is het niet zo vreemd dat haar sponsor afscheid neemt van haar.


Eerder deze maand werd bekend dat de sponsor van de ploeg van Ireen Wüst ermee op wilde houden. De reden: Wüst is te oud. Ze zou niet binnen het vierjarenplan vallen van de sponsor van haar team, JustLease.nl. Wüst gaf eerder al aan nog twee jaar door te willen schaatsen en daarna haar schaatsen in de wilgen te hangen. Gevolg? De publieke opinie keert zich tegen JustLease.nl en schaart zich aan de kant van Ireen Wüst. Maar is die keuze van de sponsor echt zo onrechtvaardig?

Frame
Onze succesvolste Olympiër, elf medailles waarvan vijf keer goud, komt zonder sponsor te zitten. En de reden van haar oude sponsor lijkt wat weg te hebben van leeftijdsdiscriminatie. Bot gezegd draait sponsor JustLease.nl de geldkraan dicht als Ireen Wüst in de ploeg blijft. Wüst is immers te oud. Dit frame is meermaals gebruikt in de media, maar dat is, zeker vanuit marketingtechnisch oogpunt, niet geheel terecht. Sterker nog: het is onwaar. Het is niet de leeftijd, maar het aantal jaar dat Wüst nog door wil schaatsen dat een probleem vormt.

Het is niet de leeftijd, maar het aantal jaar dat Wüst nog door wil schaatsen dat een probleem vormt.

Uit het oogpunt van JustLease.nl is het wellicht zelfs logisch te noemen, om deze drastische maatregel te nemen. ‘Platte’ sportsponsoring bestaat immers niet meer. Bedrijven geven niet zomaar meer een zak geld aan een sportteam met als enige tegenprestatie dat de sporters met het logo van de sponsor op de kleding sporten; tegenwoordig moeten sporters meer activiteiten doen voor hun sponsoren. Denk bijvoorbeeld aan de Jumbo Familie Racedagen waar Max Verstappen op mag draven om zich voor de sponsor aan het publiek te tonen. En bij Olympische sporten als schaatsen is die oogstperiode helaas niet jaarlijks, maar eens in de vier jaar.

Oogsten
Wüst gaf op de Olympische Spelen van Pyeongchang aan dat het haar laatste Olympische Spelen zou zijn. Later kwam ze hierop terug maar met een kanttekening. Ze wil nog minimaal twee jaar schaatsen en dan pas beslissen of ze nog doorgaat voor de Olympische Spelen van 2022. Voor een schaatssponsor een bijzonder ongunstig scenario. Bij veel Olympische sporten stapt een sponsor namelijk niet in voor één seizoen, maar voor een complete Olympische cyclus van vier jaar. JustLease.nl zag de bui al hangen.

Voor sponsoren van Olympische Sporten is het namelijk van belang om te kunnen ‘oogsten’. Een sponsor committeert zich voor vier jaar aan een sporter of team om tijdens één van de grootste evenementen ter wereld de marketingwaarde uit te buiten. Tijdens de afgelopen spelen keken er maar liefst 12,6 miljoen Nederlanders naar de Olympische spelen op TV, en nog eens 1,5 miljoen deden dat online. De mediabuzz die rond zo’n groot toernooi ontstaat levert een golf aan aandacht op voor sporters en dus is gesponsorde content op de social media-accounts van de sporters een mooie markt voor de sponsor.

Twijfel
De twijfel van Wüst over het wel of niet meedoen aan de Olympische Spelen in 2022 zorgt voor de rigoureuze keuze van JustLease.nl. De aankomende twee jaar zou JustLease.nl weliswaar zaaien met Wüst door er veel geld in te stoppen, maar oogsten wordt een stuk moeilijker voor de sponsor als die niet zeker weet of Wüst mee zal doen aan de Olympische Spelen. Daarnaast is Wüst op de Olympische Spelen van 2022 al 35 jaar oud. Voor een topsporter is dat in de regel niet een leeftijd waarop gepiekt wordt in een carrière.

Daarnaast heeft Wüst nog meer sponsors: Syntess Software en een andere partij die, zeker bij de sportliefhebbers, wegloopt met Wüst en wellicht voor JustLease.nl afstotend werkt. Wüst werkt namelijk samen met Toyota, dat een grote marketingcampagne met een mini-documentaire en TV-reclames rond haar heeft opgezet. Voor een leasemaatschappij is die sponsoring niet ideaal. Beide sponsoren vissen namelijk in dezelfde afzetmarkt: de vraag naar auto’s. Ook die tegenstrijdigheid zal achter de schermen hebben meegespeeld bij JustLease.nl.

Aan de andere kant valt er ook wel iets te zeggen voor Ireen Wüst, de jongste Nederlandse Olympische medaillewinnares ooit. Ze is daarnaast ook nog de schaatser die op dit moment actief is met de meeste medailles op alle grote toernooien, namelijk 60 stuks. Dat zijn er acht meer dan Sven Kramer, waarbij wel de kanttekening geplaatst dient te worden dat Kramer 41 keer goud pakte op de grote toernooien en Wüst 28 keer. Maar nog, 28 keer goud! Er moet vast een sponsor te vinden zijn die zich met dat verhaal vereenzelvigt en het verhaal graag gebruikt voor eigen PR-doeleinden.

Cover: M. Smelter / Eindredactie: Kevin Hesp

 

Reacties

reacties

Related Posts

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

EnjoyInstagram