fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

Alumni of the month: Xanne Visser

Daar waar Medium vorige maand van start ging met de nieuwe rubriek, is het deze maand tijd voor de tweede Alumni of the Month. Deze maand ging Jorrit langs bij Xanne Visser.


In deze aflevering van Alumni of the month spreekt Medium met Xanne Visser. Na het cum laude afronden van de studie Communicatiewetenschap, een carrière bij Medium Magazine en een master én baan in de journalistiek, is Xanne tegenwoordig te vinden bij emancipatie-organisatie WOMEN Inc., waar ze zich voornamelijk richt op ongelijkheid in de gezondheid tussen man en vrouw. Op jonge leeftijd heeft ze al een cv waar de meeste afgestudeerden jaloers op zijn.

‘’Ik weet nog precies hoe ik begon met de studie’’, vertelt een enthousiaste Xanne. ‘’Toen ik net van de middelbare school kwam, was er natuurlijk nog sprake van het oude stelsel. Terwijl ik al maanden van tevoren onderzoek naar opleidingen had gedaan, schreven er ook nog genoeg mensen zich in voor studies als Communicatiewetenschap ‘om maar wat te doen te hebben’. Ergens frustreerde me dat een beetje, omdat ik juist heel graag deze opleiding wilde doen, maar het motiveerde ook om mijn best te doen en goede cijfers te halen. Dat heb ik gedaan en nu, jaren later, kan ik terugkijken en zeggen dat vooral de marketing- en onderzoeksvakken zeer leerzaam zijn geweest. Daar heb ik nu nog steeds profijt van en ik ben er van overtuigd dat ik toentertijd de keuze heb gemaakt die het beste bij mij past.’’

pas tijdens de master ging ik echt werken voor een krant: ik kwam terecht op de entertainmentredactie van het NRC

Journalistiek & Media
Na de bachelor ging Xanne verder met de master Journalistiek en media. Daar werden ook de eerste stappen richting een carrière bij verschillende nationale kranten gezet. De stage voor de master zelf werd gevolgd bij het NRC, na afronding van de opleiding werd gekozen voor De Volkskrant. ‘’Eerlijk is eerlijk: dat was allebei niet echt gepland. Natuurlijk wilde ik wel altijd al de journalistieke kant op en was ik ook al bezig met verschillende artikelen en Medium Magazine, maar pas tijdens de master ging ik echt werken voor een krant: ik kwam terecht op de entertainmentredactie van het NRC. Dat was een hele mooie ervaring, met als hoogtepunt het concert van Guus Meeuwis in de Royal Albert Hall. De vaste muziekredacteuren en correspondent Verenigd Koninkrijk waren verhinderd en opeens zat ik zelf in het vliegtuig naar Londen. Dat was echt een bliksembezoek: meteen bij aankomst naar de zaal, het concert bijwonen en daarna het artikel schrijven om de volgende ochtend meteen weer terug te gaan. Echt heel intens, maar wel supergaaf.’’

Na de studie belandde Xanne voor de tweede keer in de krantenwereld, maar ditmaal als freelancer bij de Volkskrant. Ook hier was er een plek ingeruimd op de entertainmentredactie. ‘’Na de master wilde ik natuurlijk wel wat meer doen in de journalistiek. Bij de Volkskrant zochten ze nog een extra iemand voor een kwart jaar. Na die drie maanden was er helaas geen werk meer en moest ik op zoek naar een nieuwe baan. Sindsdien heb ik niet meer in de journalistiek gewerkt, maar ik sluit niet uit om er later nog een keer terug te komen.’’

Toen ze bij WOMEN Inc. twee jaar geleden een redacteur zochten, heb ik zo snel mogelijk mijn sollicitatiebrief gestuurd

WOMEN Inc.
Hierna gooide Xanne het namelijk over een andere boeg: niet langer besloot ze om in de media te werken, maar ging ze juist achter de schermen verder, bij WOMEN Inc. ‘’Het was natuurlijk niet dat ik op de ene van de andere dag besloot om het roer om te gooien: ik wist al van de organisatie tijdens mijn bachelor, toen ik voor mijn stage op zoek was, en ik schreef al artikelen met een feministische insteek. Toch koos ik destijds echter voor de webredactie van consumentenprogramma Kassa, maar WOMEN Inc. hield ik wel altijd in mijn gedachten. Toen ze bij WOMEN Inc. twee jaar geleden een redacteur zochten, heb ik zo snel mogelijk mijn sollicitatiebrief gestuurd.”

WOMEN Inc. richt zich op de emancipatie van vrouwen in Nederland in verschillende domeinen, namelijk de arbeidsmarkt, gezondheid en stereotypering.  Zo lobbyden ze achter de schermen onder andere voor de verlenging van het vaderschapsverlof, organiseren ze congressen voor zorgprofessionals en geven ze workshops aan mediamakers over de werking van stereotypering. Ook zijn ze specifiek in hun aanpak van problemen. ‘’Met 20 man kun je helaas niet alles aanpakken. Aan onderwerpen zoals #Me-Too besteden we online wel aandacht, maar laten we voor een groot deel ook liggen. Niet omdat we het niet belangrijk vinden, maar wij hebben er nu geen projecten op lopen en er zijn gelukkig al andere partijen die zich actief tegen seksueel geweld inzetten. En als we iets doen, doen we het goed.

Zelf houd ik me bezig met het gezondheidsthema. Je zou denken dat in medische behandelingen weinig verschil zit, maar sommige medicijnen werken veel beter op mannen dan vrouwen. Of wist je bijvoorbeeld dat de symptomen van vrouwen bij een hartinfarct heel anders kunnen zijn dan bij mannen? Maar toch weet niet elke arts dit en krijgen ze dezelfde behandeling. Dit komt doordat medisch onderzoek van oudsher vooral op mannen is uitgevoerd, waardoor we minder kennis hebben over aandoeningen en behandelingen bij vrouwen. Dat moet anders en proberen we te veranderen, want nu veroorzaakt het veel onnodige problemen, zoals bijwerkingen of ziekenhuisbezoeken. Het zijn voornamelijk kleine dingen, die wellicht niet direct opvallen, maar wel gegrond zijn in de traditionele gedachtegang”.

Cover: Xanne Visser / Final Editing: Ivo Martens

156 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram