[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]et voelt vaak veel te geprobeerd, lichtelijk betuttelend en daarmee beledigend en heeft waarschijnlijk niet het gewenste effect: ‘hippe’ overheidscampagnes. De afgelopen weken spotte ik op social media een reclame van het Ministerie Veiligheid en Justitie die zeer waarschijnlijk op ‘de jeugd’ gericht is, gezien het gebruik van een meme – een foto met een grappige tekst erbij zoals we onder andere kennen van websites als 9gag en Reddit. In dit artikel presenteer ik een overzicht van de vreemdste hip-bedoelde overheidscampagnes over de jaren heen.
Te beginnen met de ‘Maak het ze niet te makkelijk’-campagne van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Wij ‘jeugdigen’ maken helaas veel te vaak mee dat onze telefoon gestolen wordt. De overheid is daarom deze campagne gestart om ons te waarschuwen voor het gevaar wat dreigt als de gegevens op onze telefoons in de verkeerde handen vallen. Om onszelf en onze gegevens te beschermen, moeten wij ervoor zorgen dat we onze telefoon kunnen blokkeren op afstand. Een goed initiatief. Dit ga ik dan ook gelijk even regelen, want ik voel me enorm aangesproken door deze campagne. Belangrijke informatie verpakken in een meme is inderdaad de enige manier waarop mijn milennial-brein deze informatie kan verwerken.
Denigrerend communiceren
Nog zo’n fiasco: de flyer van de gemeente Lelystad die verspreid is onder zo’n 400 jongeren die moeite hebben met het vinden van werk. De flyer opent met ‘Yo tjappie, alles chill?’ om gelijk even goed de toon te zetten. ‘De meesten van jouw leeftijdsgenoten met een diploma in the pocket volgen een opleiding of hebben een baan. En daarmee hebben ze money at the bank voor een telly, een scooter of een wagen. Kijk, dat is pas chill’. Naast dat dit een ongelooflijk denigrerende manier van naar een doelgroep communiceren is, is het ook tamelijk belachelijk dat een Nederlandse gemeente in haar communicatie onnodig Engelse woorden gebruikt.
Deze campagnes lijken op één grote grap
Geen 18? Geen alcohol!
Het zal niemand ontgaan zijn dat de overheid sinds het veranderen van de alcoholschenkleeftijd naar achttien, de NIX18-campagne gestart is. Allereerst, denkt de overheid blijkbaar dat woorden met een ‘x’ erin de jeugd meer aanspreken dan woorden die gewoon normaal gespeld worden. Vanwege al dat gechat de hele dag, is het uiteraard ook lastig voor ‘ons jeugdigen’ om te begrijpen dat ‘even’ hetzelfde is als ‘ff’, dat ‘niet’ hetzelfde is als ‘no’ en ‘smoke’ hetzelfde is als ‘sigaret’. Gelukkig heeft de overheid hier handig op ingespeeld door ons aan te spreken op de enige debiele toon die we begrijpen: ‘<18 jaar? Dan nog ff no smoke en/of alcohol voor jou’.
‘WTF … doe jij? Foute foto’s verspreiden is geen fattoe! Doe jij dit dan ben je strafbaar en dit pakken wij aan!’ Wie het eerste alle fouten gevonden heeft, wint eeuwige roem! WTF … doe jíj nou, overheid? Afkortingen, drie puntjes in het midden van de zin, niet alleen straattaal gebruiken maar het gebruikte woord ook nog eens misspellen. Slechts een kleine greep uit het aanbod aan taalfouten op de poster. Als de overheid wil dat haar boodschap serieus genomen wordt, dan moeten ze die boodschap misschien op een serieuze manier brengen. Want dit lijkt toch wel behoorlijk op een grap.
Doe maar gewoon normaal
Dat de ‘communicatie-experts’ bij de overheid nog veel te leren hebben op het gebied van jongerencampagnes is wel duidelijk. Overheidscampagnes met een hoog popi-jopie gehalte schieten namelijk om heel veel redenen in het verkeerde keelgat. De overheid moet helemaal niet hip zijn, liever serieus en competent. De overheid hoeft me niet informeel aan te spreken in straattaal, maar liever op een manier dat ik hun boodschap wél serieus neem. De ene keer lollig en grappig doen, maar me wel mooi een gezellige, blauwe envelop sturen of me bekeuren als ik door rood rijd, gaat voor mij niet samen.
Cover: Yutacar