fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

Hippe overheidscampagnes? Liever niet.

Yo tjappie, alles chill? – De overheid denkt de jeugd te moeten bereiken met ‘hippe’ teksten en memes.


Het voelt vaak veel te geprobeerd, lichtelijk betuttelend en daarmee beledigend en heeft waarschijnlijk niet het gewenste effect: ‘hippe’ overheidscampagnes. De afgelopen weken spotte ik op social media een reclame van het Ministerie Veiligheid en Justitie die zeer waarschijnlijk op ‘de jeugd’ gericht is, gezien het gebruik van een meme – een foto met een grappige tekst erbij zoals we onder andere kennen van websites als 9gag en Reddit. In dit artikel presenteer ik een overzicht van de vreemdste hip-bedoelde overheidscampagnes over de jaren heen.

Te beginnen met de ‘Maak het ze niet te makkelijk’-campagne van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Wij ‘jeugdigen’ maken helaas veel te vaak mee dat onze telefoon gestolen wordt. De overheid is daarom deze campagne gestart om ons te waarschuwen voor het gevaar wat dreigt als de gegevens op onze telefoons in de verkeerde handen vallen. Om onszelf en onze gegevens te beschermen, moeten wij ervoor zorgen dat we onze telefoon kunnen blokkeren op afstand. Een goed initiatief. Dit ga ik dan ook gelijk even regelen, want ik voel me enorm aangesproken door deze campagne. Belangrijke informatie verpakken in een meme is inderdaad de enige manier waarop mijn milennial­-brein deze informatie kan verwerken.

Denigrerend communiceren
Nog zo’n fiasco:
de flyer van de gemeente Lelystad die verspreid is onder zo’n 400 jongeren die moeite hebben met het vinden van werk. De flyer opent met ‘Yo tjappie, alles chill?’ om gelijk even goed de toon te zetten. ‘De meesten van jouw leeftijdsgenoten met een diploma in the pocket volgen een opleiding of hebben een baan. En daarmee hebben ze money at the bank voor een telly, een scooter of een wagen. Kijk, dat is pas chill’. Naast dat dit een ongelooflijk denigrerende manier van naar een doelgroep communiceren is, is het ook tamelijk belachelijk dat een Nederlandse gemeente in haar communicatie onnodig Engelse woorden gebruikt.


Deze campagnes lijken op één grote grap

Geen 18? Geen alcohol!
Het zal niemand ontgaan zijn dat de overheid sinds het veranderen van de alcoholschenkleeftijd naar achttien, de NIX18-campagne gestart is. Allereerst, denkt de overheid blijkbaar dat woorden met een ‘x’ erin de jeugd meer aanspreken dan woorden die gewoon normaal gespeld worden. Vanwege al dat gechat de hele dag, is het uiteraard ook lastig voor ‘ons jeugdigen’ om te begrijpen dat ‘even’ hetzelfde is als ‘ff’, dat ‘niet’ hetzelfde is als ‘no’ en ‘smoke’ hetzelfde is als ‘sigaret’. Gelukkig heeft de overheid hier handig op ingespeeld door ons aan te spreken op de enige debiele toon die we begrijpen: ‘<18 jaar? Dan nog ff no smoke en/of alcohol voor jou’.

WTF … doe jij? Foute foto’s verspreiden is geen fattoe! Doe jij dit dan ben je strafbaar en dit pakken wij aan!’ Wie het eerste alle fouten gevonden heeft, wint eeuwige roem! WTF … doe jíj nou, overheid? Afkortingen, drie puntjes in het midden van de zin, niet alleen straattaal gebruiken maar het gebruikte woord ook nog eens misspellen. Slechts een kleine greep uit het aanbod aan taalfouten op de poster. Als de overheid wil dat haar boodschap serieus genomen wordt, dan moeten ze die boodschap misschien op een serieuze manier brengen. Want dit lijkt toch wel behoorlijk op een grap.

Doe maar gewoon normaal
Dat de ‘communicatie-experts’ bij de overheid nog veel te leren hebben op het gebied van jongerencampagnes is wel duidelijk. Overheidscampagnes met een hoog popi-jopie gehalte schieten namelijk om heel veel redenen in het verkeerde keelgat. De overheid moet helemaal niet hip zijn, liever serieus en competent. De overheid hoeft me niet informeel aan te spreken in straattaal, maar liever op een manier dat ik hun boodschap wél serieus neem. De ene keer lollig en grappig doen, maar me wel mooi een gezellige, blauwe envelop sturen of me bekeuren als ik door rood rijd, gaat voor mij niet samen.

Cover: Yutacar

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram