fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Hippe overheidscampagnes? Liever niet.

Yo tjappie, alles chill? – De overheid denkt de jeugd te moeten bereiken met ‘hippe’ teksten en memes.


Het voelt vaak veel te geprobeerd, lichtelijk betuttelend en daarmee beledigend en heeft waarschijnlijk niet het gewenste effect: ‘hippe’ overheidscampagnes. De afgelopen weken spotte ik op social media een reclame van het Ministerie Veiligheid en Justitie die zeer waarschijnlijk op ‘de jeugd’ gericht is, gezien het gebruik van een meme – een foto met een grappige tekst erbij zoals we onder andere kennen van websites als 9gag en Reddit. In dit artikel presenteer ik een overzicht van de vreemdste hip-bedoelde overheidscampagnes over de jaren heen.

Te beginnen met de ‘Maak het ze niet te makkelijk’-campagne van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Wij ‘jeugdigen’ maken helaas veel te vaak mee dat onze telefoon gestolen wordt. De overheid is daarom deze campagne gestart om ons te waarschuwen voor het gevaar wat dreigt als de gegevens op onze telefoons in de verkeerde handen vallen. Om onszelf en onze gegevens te beschermen, moeten wij ervoor zorgen dat we onze telefoon kunnen blokkeren op afstand. Een goed initiatief. Dit ga ik dan ook gelijk even regelen, want ik voel me enorm aangesproken door deze campagne. Belangrijke informatie verpakken in een meme is inderdaad de enige manier waarop mijn milennial­-brein deze informatie kan verwerken.

Denigrerend communiceren
Nog zo’n fiasco:
de flyer van de gemeente Lelystad die verspreid is onder zo’n 400 jongeren die moeite hebben met het vinden van werk. De flyer opent met ‘Yo tjappie, alles chill?’ om gelijk even goed de toon te zetten. ‘De meesten van jouw leeftijdsgenoten met een diploma in the pocket volgen een opleiding of hebben een baan. En daarmee hebben ze money at the bank voor een telly, een scooter of een wagen. Kijk, dat is pas chill’. Naast dat dit een ongelooflijk denigrerende manier van naar een doelgroep communiceren is, is het ook tamelijk belachelijk dat een Nederlandse gemeente in haar communicatie onnodig Engelse woorden gebruikt.


Deze campagnes lijken op één grote grap

Geen 18? Geen alcohol!
Het zal niemand ontgaan zijn dat de overheid sinds het veranderen van de alcoholschenkleeftijd naar achttien, de NIX18-campagne gestart is. Allereerst, denkt de overheid blijkbaar dat woorden met een ‘x’ erin de jeugd meer aanspreken dan woorden die gewoon normaal gespeld worden. Vanwege al dat gechat de hele dag, is het uiteraard ook lastig voor ‘ons jeugdigen’ om te begrijpen dat ‘even’ hetzelfde is als ‘ff’, dat ‘niet’ hetzelfde is als ‘no’ en ‘smoke’ hetzelfde is als ‘sigaret’. Gelukkig heeft de overheid hier handig op ingespeeld door ons aan te spreken op de enige debiele toon die we begrijpen: ‘<18 jaar? Dan nog ff no smoke en/of alcohol voor jou’.

WTF … doe jij? Foute foto’s verspreiden is geen fattoe! Doe jij dit dan ben je strafbaar en dit pakken wij aan!’ Wie het eerste alle fouten gevonden heeft, wint eeuwige roem! WTF … doe jíj nou, overheid? Afkortingen, drie puntjes in het midden van de zin, niet alleen straattaal gebruiken maar het gebruikte woord ook nog eens misspellen. Slechts een kleine greep uit het aanbod aan taalfouten op de poster. Als de overheid wil dat haar boodschap serieus genomen wordt, dan moeten ze die boodschap misschien op een serieuze manier brengen. Want dit lijkt toch wel behoorlijk op een grap.

Doe maar gewoon normaal
Dat de ‘communicatie-experts’ bij de overheid nog veel te leren hebben op het gebied van jongerencampagnes is wel duidelijk. Overheidscampagnes met een hoog popi-jopie gehalte schieten namelijk om heel veel redenen in het verkeerde keelgat. De overheid moet helemaal niet hip zijn, liever serieus en competent. De overheid hoeft me niet informeel aan te spreken in straattaal, maar liever op een manier dat ik hun boodschap wél serieus neem. De ene keer lollig en grappig doen, maar me wel mooi een gezellige, blauwe envelop sturen of me bekeuren als ik door rood rijd, gaat voor mij niet samen.

Cover: Yutacar

488 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram