Picture of By Ravian Ruys

By Ravian Ruys

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]V[/mks_dropcap]an 16 tot 27 November is het IDFA weer in de stad. Dit is hét filmfestival voor documentaires. De kaartverkoop is net gestart en gisteren is het programma bekend gemaakt. We hebben een aantal films geselecteerd die je als communicatiewetenschapper gezien moet hebben. Deze films zijn over de hele wereld gemaakt en gaan over de kracht van de media, in goede en minder goede zin. 

Raving Iran
‘Ondergrondse’ muziek is hier in het westen een woord om de vetste clubs in Berlijn te omschrijven, maar in Iran is het een letterlijke omschrijving. Elektronische muziek is verboden in het land. Om muziek te mogen verspreiden moet je namelijk toestemming krijgen van het ministerie van cultuur. De politie heeft een aparte afdeling, praktisch gezien een moraliteitspolitie, die onder andere op ongelicenseerde muzikanten jaagt.

Deze documentaire volgt het DJ duo Blade & amp, dat Deep House maakt in het ondergrondse circuit. Als ze een uitnodiging krijgen om in Zwitserland op te treden zien ze opeens de wereld van een andere kant. Een nieuw leven vol muzikale vrijheid lonkt.

Als je, net als ik, eigenlijk nooit klaar bent met ADE, is dit een must see.

The Cinema Travellers
Rondreizende bioscopen zijn een waar fenomeen op het platteland van India. Het is een traditie die nu al 70 jaar mee gaat. Er is zelfs een heel ecosysteem omheen gebouwd, met bijvoorbeeld gespecialiseerde bedrijven die de rechten van de films regelen.

In deze documentaire wordt één van deze bioscopen gevolgd. Droogte en economische problemen hebben de rondreizende bioscopen hard geraakt. De stokoude projector valt bijna uit elkaar en overal duikt de televisie op als concurrent. Kunnen nieuwe technologieën de rondreizende bioscopen nog redden?

Uiteindelijk is het, volgens de maker, een film over de magische en romantische kant van een bioscoopbezoekje. Een kant van films die in Nederland nog wel eens vergeten wordt.

Je verwacht het niet, maar deze documentaire over Syrië geeft hoop voor de toekomst.

Lumumba: Death of a Prophet
In 1961 wordt in congo de premier Lumumba vermoord. Maar daar gaat deze film eigenlijk helemaal niet over. Wat namelijk interessanter is, is wat er na zijn dood gebeurde. Westerse politici en media begonnen het beeld van Lumumba te manipuleren.

Hoe zien wij eigenlijk de rest van de wereld? Raoul Peck, de maker van deze documentaire geeft een masterclass in de manier waarop ons wereldbeeld gecreeërd wordt en hoe dat beeld gemanipuleerd kan worden.

Radio Kobani
Na de bevrijdingsstrijd van de stad Kobani tegen IS, zet de jonge Koerdische verslaggeefster Dilovan een radiostation op.

De Nederlands-Koerdische regisseur Reber Dosky volgt de 20 jaar oude Dilovan terwijl ze er op uit trekt om overlevenden, bevrijders, terugkerende vluchtelingen en muzikanten te interviewen. Haar uitzendingen lijken de bewoners en haarzelf weer hoop te geven terwijl ze de stad opbouwen.

Een ode aan de veerkracht van mensen en de rol die radio en de verhalen die we vertellen, kunnen hebben bij het opbouwen van levens. Je verwacht het niet, maar deze documentaire over Syrië geeft je hoop op de toekomst.

Wi-Fi Whisperer
Dit is niet een standaard documentaire. Elk jaar heeft IDFA het zogenaamde DocLab. De documentaires die daar aan meedoen zijn geen films die in de bioscoop te zien zijn. Het zijn meer installaties die door middel van beeldmateriaal een bepaald beeld over willen brengen.

In dit DocLab gaat het over Wi-Fi. Eigenlijk een onderwerp dat zich moeilijk in traditionele documentaires laat bekijken aangezien het overal en nergens is. Wi-Fi Whisperer is een installatie over de alwetende Wi-Figeest. Net als Lo and Behold, een recente film over het internet, bekijkt deze installatie Wi-Fi bijna vanuit een religieus perspectief. Een robotachtige stem dreunt ronddwalende informatie op om zo een griezelig, maar compleet beeld van ons te schetsen.

Sergei Loznitsa Retrospective
Als je liever naar een ouderwetse documentaire wilt gaan zijn de films van Sergei Loznitsa aan te raden. Deze Oekraïnse veteraan is de ‘centrale gast’ van IDFA dit jaar.

In zijn laatste film, Austerlitz, plaatste Loznitsa zijn camera tussen de toeristen die de concentratiekampen Dachau en Sachsenhausen bezoeken. Mensen die nootjes eten in de gaskamers, t-shirts met ‘cool story bro’ en ‘jurrasic park’ dragen terwijl je op de achtergrond ‘arbeid macht frei’ ziet staan. De commentaarloze beelden van deze documentaire roepen de vraag op of we de Holocaust nog wel op gepaste wijze kunnen herdenken en wat die gepaste wijze dan zou moeten zijn.

Als je interesse hebt in hoe documentaires gemaakt worden geeft Sergei Loznitsa een masterclass op vrijdag 18 November. Wat zijn zijn inspiratiebronnen en hoe breng je het beste bepaalde onderwerpen in beeld? Je komt er achter op IDFA.

Cover: Sean Devine

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace