[mks_dropcap style=”letter” size=”52″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]V[/mks_dropcap]Vrijdag 14 december was een spannende en leuke dag voor een handjevol Mercurius-leden binnen onze studie, waaronder ondergetekende. De marketing- en communicatieafdeling van de KLM had namelijk een middag voor ons georganiseerd waarin wij een kijkje in de keuken mochten nemen in de meest interessante afdeling van een van de bekendste bedrijven van Nederland. We werden hartelijk ontvangen door onder andere een persvoorlichter, een social commerce manager, blog and community manager en twee stagiaires. Samen leidden zij ons een middag door het reilen en zeilen van de communicatie- en marketing-bezigheden van de vliegtuigmaatschappij en werden we zelf ook aan het werk gezet.
Na een warm welkom doken we even terug in de tijd, naar het begin van de social media-afdeling van de KLM. De eerste keer dat KLM actief werkzaam was op sociale media was namelijk in 2009, toen er een aswolk hing boven IJsland. Dit beïnvloedde het algehele luchtverkeer in Europa wat leidde tot een hoop geannuleerde vluchten. Omdat dit zo onaangekondigd gebeurde was de snelste manier om de reizigers op de hoogte te houden communiceren via het toen nog redelijk nieuwe Twitter. Dus KLM begon een Twitter-account en binnen no time was er een complete afdeling de hele dag door tweets aan het beantwoorden. Sindsdien is de social media-tak van het bedrijf ontzettend gaan groeien, met verschillende onderdelen en afdelingen die allemaal aparte taken hebben. Zo heb je de Public Relation-kant, maar ook de echte marketingkant, waarbij ook veel nagedacht wordt over hoe (online) communicatie ook daadwerkelijk iets kan opleveren voor het bedrijf.
Creatieve Communicatie
Na de interessante verhalen van de eerste twee afdelingen gehoord te hebben was het hierna de beurt van de creatieve kant van de communicatie. Werkzaamheden rondom deze kant zijn heel divers. Zo wordt er een blog bijgehouden waarop bijzondere verhalen die binnen de KLM gebeuren worden gepubliceerd. De persoon die hiervoor verantwoordelijk is, is de blog and community-manager die altijd op zoek is naar de mooiste verhalen om te kunnen delen via de KLM-blog. Ook de social media content designer kwam aan het woord om te vertellen over haar werkzaamheden. Zij houdt zich het meest bezig met wat er op visueel gebied verschijnt op de sociale media-accounts van de KLM. Dit kan zijn in zowel afbeeldingen als video, wat het natuurlijk een heel afwisselende functie maakt. Tot slot er voor ons ook nog de mogelijkheid om vragen te stellen aan de stagiaires, wat natuurlijk heel erg leuk is, aangezien het overgrote deel van ons nog aan een stage gaat beginnen. Er werden ook zeker contacten uitgewisseld.
De casus
Het delen van informatie en ervaringen is natuurlijk heel erg interessant en super leuk, maar wat nog veel inspirerender was, was dat we daadwerkelijk aan het werk werden gezet. Er was voor ons een casus bedacht, waarin wij in drie groepen moesten gaan nadenken hoe wij de promotie van het schenken aan fondsen voor duurzaamheid zouden aanpakken. Binnen die groepen was er een verdeling van afdelingen: er was een PR-, een social commerce- en social content-kant. Samen moest er binnen een uur een plan bedacht worden, waarna deze gepresenteerd werd aan de rest van de groep inclusief de mensen die aan het begin aan ons gepresenteerd hadden. Er kwamen hele originele ideeën uit voort, die de mensen van de KLM ook hebben geïnspireerd voor hun eigen werkzaamheden.
Kortom was het geweldig om een kijkje te nemen binnen, naar mijn mening, een van de mooiste bedrijven die Nederland rijk is. Ik ben geïnspireerd en geënthousiasmeerd door de manier waarop ze te werk gaan, hoe de cultuur is binnen het bedrijf en hoeveel ruimte er is voor creatieve ideeën. De middag heeft me goed laten nadenken over wat ik later wil en nu weet ik dat de eerste stap hiertoe een stageplek is bij de KLM. Het duurt nog even, maar ik ga mijn stinkende best doen dit te regelen.
Cover: Unsplash