fbpx
24/05/2019 Communication Science news and articles

Op bezoek bij KLM: PR, Social Media en Bloggen

Wat is er nodig om de communicatie draaiende te houden van een grote luchtvaartmaatschappij? Mercurius ging samen met een aantal leden langs bij KLM om dat te ontdekken.


VVrijdag 14 december was een spannende en leuke dag voor een handjevol Mercurius-leden binnen onze studie, waaronder ondergetekende. De marketing- en communicatieafdeling van de KLM had namelijk een middag voor ons georganiseerd waarin wij een kijkje in de keuken mochten nemen in de meest interessante afdeling van een van de bekendste bedrijven van Nederland. We werden hartelijk ontvangen door onder andere een persvoorlichter, een social commerce manager, blog and community manager en twee stagiaires. Samen leidden zij ons een middag door het reilen en zeilen van de communicatie- en marketing-bezigheden van de vliegtuigmaatschappij en werden we zelf ook aan het werk gezet.

Na een warm welkom doken we even terug in de tijd, naar het begin van de social media-afdeling van de KLM. De eerste keer dat KLM actief werkzaam was op sociale media was namelijk in 2009, toen er een aswolk hing boven IJsland. Dit beïnvloedde het algehele luchtverkeer in Europa wat leidde tot een hoop geannuleerde vluchten. Omdat dit zo onaangekondigd gebeurde was de snelste manier om de reizigers op de hoogte te houden communiceren via het toen nog redelijk nieuwe Twitter. Dus KLM begon een Twitter-account en binnen no time was er een complete afdeling de hele dag door tweets aan het beantwoorden. Sindsdien is de social media-tak van het bedrijf ontzettend gaan groeien, met verschillende onderdelen en afdelingen die allemaal aparte taken hebben. Zo heb je de Public Relation-kant, maar ook de echte marketingkant, waarbij ook veel nagedacht wordt over hoe (online) communicatie ook daadwerkelijk iets kan opleveren voor het bedrijf.

Creatieve Communicatie
Na de interessante verhalen van de eerste twee afdelingen gehoord te hebben was het hierna de beurt van de creatieve kant van de communicatie. Werkzaamheden rondom deze kant zijn heel divers. Zo wordt er een blog bijgehouden waarop bijzondere verhalen die binnen de KLM gebeuren worden gepubliceerd. De persoon die hiervoor verantwoordelijk is, is de blog and community-manager die altijd op zoek is naar de mooiste verhalen om te kunnen delen via de KLM-blog. Ook de social media content designer kwam aan het woord om te vertellen over haar werkzaamheden. Zij houdt zich het meest bezig met wat er op visueel gebied verschijnt op de sociale media-accounts van de KLM. Dit kan zijn in zowel afbeeldingen als video, wat het natuurlijk een heel afwisselende functie maakt. Tot slot er voor ons ook nog de mogelijkheid om vragen te stellen aan de stagiaires, wat natuurlijk heel erg leuk is, aangezien het overgrote deel van ons nog aan een stage gaat beginnen. Er werden ook zeker contacten uitgewisseld.

De casus
Het delen van informatie en ervaringen is natuurlijk heel erg interessant en super leuk, maar wat nog veel inspirerender was, was dat we daadwerkelijk aan het werk werden gezet. Er was voor ons een casus bedacht, waarin wij in drie groepen moesten gaan nadenken hoe wij de promotie van het schenken aan fondsen voor duurzaamheid zouden aanpakken. Binnen die groepen was er een verdeling van afdelingen: er was een PR-, een social commerce- en social content-kant. Samen moest er binnen een uur een plan bedacht worden, waarna deze gepresenteerd werd aan de rest van de groep inclusief de mensen die aan het begin aan ons gepresenteerd hadden. Er kwamen hele originele ideeën uit voort, die de mensen van de KLM ook hebben geïnspireerd voor hun eigen werkzaamheden.

Kortom was het geweldig om een kijkje te nemen binnen, naar mijn mening, een van de mooiste bedrijven die Nederland rijk is. Ik ben geïnspireerd en geënthousiasmeerd door de manier waarop ze te werk gaan, hoe de cultuur is binnen het bedrijf en hoeveel ruimte er is voor creatieve ideeën. De middag heeft me goed laten nadenken over wat ik later wil en nu weet ik dat de eerste stap hiertoe een stageplek is bij de KLM. Het duurt nog even, maar ik ga mijn stinkende best doen dit te regelen.

Cover: Unsplash

246 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

#RIPDorisDay

17/05/2019

17/05/2019

The world mourns as news of the passing of Doris Day arrives. Medium remembers a woman whose movies and music earned her the status of a Hollywood legend.

Tessa: De geneeskundestudent die geniet van haar leven in Maastricht

13/05/2019

13/05/2019

Dit keer geen student uit Amsterdam, maar een student uit Maastricht! Medium sprak met geneeskundestudent Tessa over haar studentenleven in Maastricht en hoe communicatie een rol speelt in haar studie.

Faking a Disease Online: Munchausen by Internet

12/05/2019

12/05/2019

Who can we trust online? This article explores the distressing phenomenon of Munchausen by internet.

Your nightlife review: De School, Amsterdam

10/05/2019

10/05/2019

Gabby reviews De School, mainly known as a techno nightclub. Is it worth a visit? And why is there such a strict doorpolicy? We sum up the good and bad points for you.

The Pursuit of the Perfect Picture and its Consequences

09/05/2019

09/05/2019

A lot of people nowadays do the craziest things to get the most beautiful Instagram photos. It's all fun and games, until people's properties get destroyed. Angela discusses 3 places in the world where 'Instagram tourists' have taken over.

Quality of public debate and social media

07/05/2019

07/05/2019

Does social media add or subtract from the quality of public debate today? Aakansha shares her take on the controversial topic.

Everything Not Saved Will be Lost

03/05/2019

03/05/2019

As our lives today are intertwined with that of the objects we are surrounded by, Ada dives into minimalism, decluttering and downsizing.

Medium TV – Brexit, just what the bloody hell went wrong? | MediumTV #19

30/04/2019

30/04/2019

Medium TV asked Jeppe and Charlie a few questions on Brexit. Watch the interview and listen to their opinions about it.

Outraved: Dance Demonstration for Your Education | MediumTV #18

29/04/2019

29/04/2019

Medium was present at 12 April's Outraved; a demonstration against budget cuts on education.

Medium TV interviews Leon Willems, director of Free Press Unlimited | MediumTV #17

29/04/2019

29/04/2019

Leon Willems, director of Free Press Unlimited since May 2011

VR Butterfly (World)

29/04/2019

29/04/2019

In a world where we are losing touch with our natural environment, can virtual reality save the day?

EnjoyInstagram