[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]S[/mks_dropcap]inds 2016 studeert Malique Communicatiewetenschap aan de UvA en werkt tevens aan onze podcast. Dit jaar kwam het moment dat hij een stage moest kiezen. Hij besloot te solliciteren bij ABN AMRO MeesPierson, de private banking-afdeling van de gelijknamige bank. Hoe heeft hij deze plek in het bedrijf bemachtigd en hoe verloopt zijn stage bij dit prestigieuze bedrijf? Medium gaat backstage.
Malique beschrijft eerst de drie bedrijfstakken van ABN AMRO: Retail, voor particulieren, Corporate, voor bedrijven en natuurlijk MeesPierson, de private bank. Dit houdt over het algemeen in dat ze te maken hebben met klanten met veel vermogen. Nu studeert hij Communicatiewetenschap en zal dus weinig te maken krijgen met het financiële denkwerk, maar hij vertelt ons wel wat zijn taak precies inhoudt: “ik loop stage bij de Marketing en Strategie-afdeling van private banking Nederland en nog specifieker werk ik in een multidisciplinair marketingteam. Daar help ik bij alles wat het marketingteam doet. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van events, maar ook het opzetten van grote multimediacampagnes.”
“Eigenlijk wat onze afdeling doet”, vertelt Malique, “is het vertalen van het merk, onze producten, visie en missie naar interne en externe klantcommunicatie. Zo werken we samen met mediabureaus, die wij opdrachten geven tot het maken van mediaproducten en campagnes. En we houden ons dus bezig met evenementen voor klanten.” Vervolgens legt hij ons uit wat deze evenementen precies inhouden. “Voor onze klanten hebben we bepaalde terugkerende evenementen per jaar, maar ook nieuwe evenementen. Zo ben ik bijvoorbeeld afgelopen maand tot twee keer toe in Eindhoven geweest voor de Dutch Design Week. Daar zijn wij dan hoofdsponsor en nodigen we klanten uit om een van de programma’s te volgen. We zijn ook nog hoofdsponsor van het World Tennis Tournament in Rotterdam”.
Malique houdt zich nu met een paar specifieke campagnes bezig: Duurzaam Vermogensbeheer en Generation Next Academy. Hiervoor is het van belang om goede contacten te onderhouden en te blijven communiceren, vertelt hij. “Ik ben continu in gesprek met managers, database-marketeers, grafisch ontwerpers, adviseurs en mediabureau’s.” Het lijkt erop dat hij veel verantwoordelijkheid krijgt in zijn stage, Malique geeft echter aan dat hij wel voldoende wordt gestuurd. “Ik heb een zeer prettige stagebegeleider die mij altijd helpt wanneer het nodig is.”
Ik merk dat ik voor het eerst weekenden waardeer
Het hoofdkantoor van ABN AMRO zit op de befaamde Zuidas in Amsterdam. Malique ervaart de sfeer daar als zeer professioneel: “eigenlijk zitten daar alleen maar bedrijven als ABN AMRO. Ik kom ook letterlijk iedere dag daar mensen tegen die ik nog nooit eerder heb gezien. Het is het hoofdkantoor van de bank, iedereen zit daar. Ik geloof dat je een volledige loopbaan kan hebben bij ABN AMRO, met verschillende functies, zonder dat kantoor te hoeven verlaten.” De sfeer op het hoofdkantoor is natuurlijk een wereld van verschil vergeleken met de Roeterseilandcampus van de UvA. “Ten eerste is de snelheid waarmee zaken worden gedaan op het hoofdkantoor erg hoog. Dit betekent dat je erg snel moet kunnen schakelen. Ook is de volledige werkweek niet te vergelijken met een collegeweek, ik merk dat ik voor het eerst weekenden waardeer.”
De vraag hoe hij aan deze stageplek is gekomen is onvermijdelijk. Toch heeft Malique een heel simpel antwoord op deze vraag. “Ik zag online de vacature staan en heb in eerste instantie een mailtje gestuurd en twee weken later werd ik gebeld. Ze wilden een afspraak met mij maken voor een gesprek.” Dat gesprek was niet eenvoudig, blijkt uit zijn ervaring. “Je wordt goed aan de tand gevoeld en de vragen waren heel gericht en precies, je moet goed op een rijtje hebben staan wat je precies wilt.” Daarnaast geeft hij aan dat dit eigenlijk voor elke stage geldt.
Op je stageplek is niks voor spek en bonen
Hij ziet het grote verschil tussen zijn stageplek en de universiteit. “Alles op de universiteit is in een testomgeving. Als er iets fout gaat is dat voor spek en bonen. Op je stageplek is niks voor spek en bonen.” Als advies voor iemand die nog stage moet gaan lopen geeft hij aan dat je bepaalde dingen goed op een rijtje moet hebben. “Bedenk goed wat je wilt en waarom je dat wilt. Ten eerste is het simpelweg leuker als je op een stageplek terecht komt waar je het naar je zin hebt en ten tweede wordt je op deze manier sneller aangenomen.” Als laatste advies geeft Malique dat je nooit bang moet zijn om vragen te stellen. “Stay curious, je zal je verbazen over hoe leuk mensen het vinden om dingen aan je uit te leggen. Als je dat blijft onthouden en kritisch durft te zijn heb je een prachtige stage voor de boeg.”
Benieuwd naar eerdere Backstage-interviews? Die vind je hier.