[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]S[/mks_dropcap]interklaas is weg en dat betekent één ding; Kerst is onderweg. Het thema Kerst is dan ook al duidelijk aanwezig als het aankomt op televisie, radio en sociale media. De kerstliedjes zijn niet van de radio weg te slaan en ook de eerste kerstcommercials nemen de televisie over. Deze commercials zijn de kersen op de taart voor veel bedrijven, nog een keer knallen met een reclame is het devies voor een hoop bedrijven. Dit levert dan ook keer op keer de prachtigste beelden op, die soms meer lijken op korte films dan daadwerkelijke reclames. Ik ging op zoek naar de mooiste, gekste, meest ontroerende en zette ze voor je op een rijtje om je vast mee te nemen in the most wonderful time of the year.
De eerste kerstreclame die ik tegen kwam en die me tot tranen roerde is die van het Duitse bedrijf Edeka. In de reclame wordt er vooruit gespoeld naar een futuristische wereld waar op veel plekken alleen nog maar robots de dienst uit maken. Die kennen natuurlijk geen Kerst, al is er een robotje die erachter komt wat deze feestdag inhoudt. Hij besluit op zoek te gaan naar “echte” mensen en kruist hiervoor stad en land door, om maar Kerst te kunnen vieren. Uiteindelijk vindt hij een hutje waar een familie Kerst viert en waar hij aan mag sluiten om het feest mee te vieren. Een hele mooie en gevoelige reclame die heel duidelijk maakt wat er zo bijzonder is aan de levende wereld; liefde.
Vliegen door de tijd
De meest schattige kerstreclame van dit jaar is wat mij betreft die van Heathrow Airport. Met in de hoofdrol de zogenaamde Heathrow Bears. De commercial begint in de jaren ’60, wanneer het mannelijke beertje een charmante beertjes-stewardess tegenkomt. Het zou geen kerstcommercial zijn als ze niet verliefd worden, dus dit gebeurt dan ook. Hierna zijn er allemaal momenten te zien die gaan van de jaren ’60 tot nu. Zo gaan ze samen op vakantie, wordt het vrouwtjes-beertje zwanger, gaat ze uiteindelijk weer aan het werk als stewardess en komen er natuurlijk op een gegeven moment kinderen en kleinkinderen bij. Elke keer staat het vrouwtjes-beertje haar man op te wachten bij het vliegveld en elke keer in andere formatie. Soms met een kind, soms met de hele familie en op het laatst met zowel kinderen als kleinkinderen. Het is een hele vrolijke en lieve reclame die meteen zorgt voor een lach op je gezicht.
The evil brother of Father Christmas
Als het gaat om een korte film hoort deze commercial van H&M zeker in het rijtje. In de hoofdrol niemand minder dan mama Nicky Minaj & papa Jesse Williams. Samen hebben ze een dochtertje die een verhaaltje wil voor het slapen gaan. Papa Jesse mag daar voor zorgen en komt met een verhaaltje over een meisje die een parallelle wereld redt van de gemene broer van de Kerstman. Dit doet ze per toeval, nadat ze met haar chemistry box een klein zwart gat creëerde en hierdoor in deze wereld belandde. De gemene broer pikte alle kerstcadeautjes en het kleine meisje vond dat dit moest stoppen. Na langs te zijn geweest bij de toverfee vond ze hem en gaf ze hem een flinke preek, waarna hij het nooit meer zal doen. Het is echt opgezet als een sprookje en dat zie je ook aan de graphics en effecten die zijn gebruikt, heel mooi en wat mij betreft erg origineel.
De manier waarop de graphics en effecten zijn gebruikt zijn mooi en maken de commercial erg origineel
Goed eten is samen eten
Tot slot wil ik jullie de mooiste en by far de meest ontroerende (lees: elke keer kan ik mijn tranen niet bedwingen bij het zien van deze reclame) zeker niet onthouden! Om het nog mooier te maken komt deze ook nog eens van eigen bodem, hij is namelijk van supermarktketen Plus. Wat er zo mooi aan is, is dat er niet alleen een ‘leuk filmpje’ is gemaakt. Maar dat er ook een maatschappelijk onderwerp wordt aangesneden.
Het gaat namelijk over een meisje van gescheiden ouders, die je de hele tijd tussen haar vader en moeder ziet pendelen tijdens de periode voor Kerst. Ze versiert twee bomen, pakt verschillende cadeautjes in en komt uiteindelijk thuis bij haar moeder om Kerst te vieren. Haar vader is hierdoor echter alleen, maar daar heeft ze een oplossing voor gevonden. Ze heeft een gourmetpannetje ingepakt, zodat hij wel met hen móet komen eten en dit gebeurt eindelijk ook. Het geeft prachtig weer wat de kerstboodschap is door een alledaagse situatie weer te geven en dat maakt deze commercial zo sterk.
Dit waren voor mij de meest bijzondere commercials en ik hoop dat jullie er net zo van kunnen genieten als ik, have a very merry Christmas, loves.
Cover: Markus Spiske / Eindredactie: Ramona Nouse