Marketing & PR

100 jaar BN’ers in de reclame

‘Celebrity endorsment’, zo mogen wij communicatiewetenschappers het noemen. Het zijn natuurlijk gewoon BN’ers in reclame, en die doen dat al 100 jaar. Deze mijlpaal wordt gevierd met een tentoonstelling in de Beurs van Berlage.

Jort Kelder, Ali B., Martine Bijl, André van Duin: ze hebben allemaal een plekje in de Beurs van Berlage, samen met nog zo’n 300 collega’s. De tentoonstelling werd begin november geopend door Dries Roelvink, uiteraard in de aanwezigheid van zijn beroemde gele slip. Een doolhof van reclameborden (lees: borden met informatie over reclame) staat binnen op je te wachten: een reis van ‘de oertijd van de reclame’ tot commercials anno nu.

De expositie is voor jong en oud (sterker nog, als je 100 jaar of ouder bent mag je gratis naar binnen), en de geschiedenis van de reclame wordt op een heldere manier gepresenteerd. Zelfs, of juist zeker, voor de meer doorgewinterde, geschoolde reclamekijker is de tentoonstelling interessant – al is het alleen maar om de enorme diversiteit aan BN’ers de afgelopen eeuw. De trends zijn er zeker in te spotten: van pure aanbeveling tot hele verhalen, en van reclames voor tabak tot het promoten van melk. Ja, melk.

Tablets waarop hele verzamelingen oud materiaal te zien zijn, zoals een keur van half gepensioneerde BN’ers die biscuit van Verkade aanprijst, en televisieschermen laten, niet geheel verrassend, de hoogte- en dieptepunten van 100 jaar BN’ers in de reclame zien. De tentoonstelling is tot in de details uitgewerkt: let alleen al op de lampen met reclamebeelden erop. Interessant zijn de anekdotes of de informatie die wij als Hollanders leuk vinden: de bedragen. Wist u dat Toon Hermans in 1987 zo’n één miljoen gulden kreeg voor een spot van de HEMA? En dat Johan Derksen het in 2011 ‘slechts’ voor een halve ton moest – Ik Zeg – doen?

De tentoonstelling in de Beurs van Berlage is niet alleen een feest van herkenning, maar ook een feest van verbazing, afkeer en verrassing. Over hoe briljant of vreselijk reclames vroeger waren, en hoe briljant of vreselijk ze tegenwoordig nog altijd zijn. Een interessante en laagdrempelige tentoonstelling: loop zeker eens binnen. Net als BN’ers in de reclame.

De tentoonstelling 100 jaar BN’ers in de reclame is tot 28 februari 2014 dagelijks te zien in de Beurs van Berlage in Amsterdam vanaf 11.00 uur.


escort Manisa
escort Muğla
escort Sinop
escort Bayburt
Erbaa escort

Reacties

reacties

Menno Woudt
Studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Schreef tussen 2012 en 2016 voor Medium Magazine en was tevens adjunct-hoofdredacteur. Werkt nu als journalist voor Kidsweek en 7Days en staat voor de klas als docent geschiedenis.

    You may also like

    Comments are closed.