fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

1 april: de dag van bewustwording in de YouTube-wereld

De dag waar het onderscheid wordt gemaakt tussen goedgelovigen en sceptici is ons weer gepasseerd. Naast het in de maling nemen van het publiek, lijkt het maken van een 1 april grap op YouTube tegenwoordig een diepere betekenis te hebben: kijkers bewust maken van het feit dat niet alles wat men op internet ziet de waarheid is.


Gefeliciteerd, je hebt 1 april dit jaar overleefd! Ook dit jaar hebben veel grote bedrijven en talloze individuen zowel online als offline geprobeerd hun publiek in de maling te nemen. Sommige grappen waren ietwat flauw of afgezaagd, terwijl andere met een bepaalde reden zijn uitgevoerd. Dit laatste is terug te vinden in de zorgvuldig voorbereide 1-april-grap van YouTubers Saske de Schepper en Alwin Ritsier, het koppel achter het kanaal ‘Vet Gezellig’.

De video van het duo, die 1 april online verscheen, laat de zogenaamde waarheid achter het YouTube-leven van het tweetal zien. Er wordt de kijker onder andere wijsgemaakt dat het Nederlandse mediabedrijf Social1nfluencers sinds de oprichting van het kanaal de inhoud van de video’s bepaalt. Daarnaast ‘biechten’ Saske en Alwin op dat ze eigenlijk geen relatie hebben, maar dit faken voor de video’s.

Om hun argumenten kracht bij te zetten, worden vrienden uit de vlogs erbij gehaald. Zo vertelt Bonnie Nottroth, van het kanaal Boncolor, dat hun vriendschap compleet in scène is gezet en ze slechts voor YouTube met elkaar omgaan. Ook Teske de Schepper, de zus van Saske en zelf ook YouTuber, bevestigt dat ‘Vet Gezellig’ een concept is dat Social1nfluencers heeft opgezet.

De reacties: opgedeeld in twee kampen
Op het moment dat de video online komt, beginnen de reacties binnen te stromen. Al snel splitsen de kijkers zich op in twee kampen: de believers en de sceptici. Waar de ene groep compleet in de val trapt die het koppel voor ze heeft opgezet, twijfelt de andere groep aan hun woorden. Enerzijds boze kijkers, die de onwaarheden voor waar aannemen en deze schandalig vinden. Anderzijds (trouwe) kijkers die de video zien als een geslaagd sociaal experiment en de twee prijzen voor hun geslaagde grap.

De boodschap: bewustwording
Twee dagen nadat de 1-april-grap-video online is gekomen, wordt een nieuwe video geplaatst. Hierin wordt uitgelegd dat de video een grap was, hoe die tot stand is gekomen en wat de reden achter de grap was. Saske en Alwin leggen uit dat ze mensen bewust willen maken van het feit dat “niet alles wat je op internet ziet, echt is”.

Veel kijkers denken YouTubers volledig te kennen, doordat zij persoonlijke details in video’s delen. Wat vaak vergeten wordt, is dat het beeld dat online van iemand geschetst wordt maar een klein deel van die persoon is. De regie van de video is in de handen van de maker en  ieder onderdeel kan geheel naar eigen keuze worden ingevuld. Ook laat een YouTuber online slechts een piepklein deel van zijn of haar leven zien. Zelfs een dagelijkse vlogger deelt op het video platform vaak niet meer dan 20 minuten van een hele dag.

De conclusie: wees kritisch
Een klassiek voorbeeld van hoe authenticiteit op YouTube volledig in scène gezet kan worden, is LonelyGirl15. Sinds toen, inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden, heeft een grote groep mensen YouTubers in hun armen gesloten. Het is makkelijk een soort persoonlijke band te voelen met de mensen op je beeldscherm, omdat ze je direct aanspreken, interactie aanmoedigen en persoonlijke details delen.

En dat is geen enkel probleem. Wees je er echter altijd van bewust dat je nooit een compleet beeld van iemand hebt enkel door het kijken van zijn of haar video’s. Een persoon bestaat zowel online als offline en YouTube is slechts een klein raampje dat licht schijnt op de levens van mensen die we anders misschien nooit hadden leren kennen.

Cover: Tookapic

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram