fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

1 april: de dag van bewustwording in de YouTube-wereld

De dag waar het onderscheid wordt gemaakt tussen goedgelovigen en sceptici is ons weer gepasseerd. Naast het in de maling nemen van het publiek, lijkt het maken van een 1 april grap op YouTube tegenwoordig een diepere betekenis te hebben: kijkers bewust maken van het feit dat niet alles wat men op internet ziet de waarheid is.


Gefeliciteerd, je hebt 1 april dit jaar overleefd! Ook dit jaar hebben veel grote bedrijven en talloze individuen zowel online als offline geprobeerd hun publiek in de maling te nemen. Sommige grappen waren ietwat flauw of afgezaagd, terwijl andere met een bepaalde reden zijn uitgevoerd. Dit laatste is terug te vinden in de zorgvuldig voorbereide 1-april-grap van YouTubers Saske de Schepper en Alwin Ritsier, het koppel achter het kanaal ‘Vet Gezellig’.

De video van het duo, die 1 april online verscheen, laat de zogenaamde waarheid achter het YouTube-leven van het tweetal zien. Er wordt de kijker onder andere wijsgemaakt dat het Nederlandse mediabedrijf Social1nfluencers sinds de oprichting van het kanaal de inhoud van de video’s bepaalt. Daarnaast ‘biechten’ Saske en Alwin op dat ze eigenlijk geen relatie hebben, maar dit faken voor de video’s.

Om hun argumenten kracht bij te zetten, worden vrienden uit de vlogs erbij gehaald. Zo vertelt Bonnie Nottroth, van het kanaal Boncolor, dat hun vriendschap compleet in scène is gezet en ze slechts voor YouTube met elkaar omgaan. Ook Teske de Schepper, de zus van Saske en zelf ook YouTuber, bevestigt dat ‘Vet Gezellig’ een concept is dat Social1nfluencers heeft opgezet.

De reacties: opgedeeld in twee kampen
Op het moment dat de video online komt, beginnen de reacties binnen te stromen. Al snel splitsen de kijkers zich op in twee kampen: de believers en de sceptici. Waar de ene groep compleet in de val trapt die het koppel voor ze heeft opgezet, twijfelt de andere groep aan hun woorden. Enerzijds boze kijkers, die de onwaarheden voor waar aannemen en deze schandalig vinden. Anderzijds (trouwe) kijkers die de video zien als een geslaagd sociaal experiment en de twee prijzen voor hun geslaagde grap.

De boodschap: bewustwording
Twee dagen nadat de 1-april-grap-video online is gekomen, wordt een nieuwe video geplaatst. Hierin wordt uitgelegd dat de video een grap was, hoe die tot stand is gekomen en wat de reden achter de grap was. Saske en Alwin leggen uit dat ze mensen bewust willen maken van het feit dat “niet alles wat je op internet ziet, echt is”.

Veel kijkers denken YouTubers volledig te kennen, doordat zij persoonlijke details in video’s delen. Wat vaak vergeten wordt, is dat het beeld dat online van iemand geschetst wordt maar een klein deel van die persoon is. De regie van de video is in de handen van de maker en  ieder onderdeel kan geheel naar eigen keuze worden ingevuld. Ook laat een YouTuber online slechts een piepklein deel van zijn of haar leven zien. Zelfs een dagelijkse vlogger deelt op het video platform vaak niet meer dan 20 minuten van een hele dag.

De conclusie: wees kritisch
Een klassiek voorbeeld van hoe authenticiteit op YouTube volledig in scène gezet kan worden, is LonelyGirl15. Sinds toen, inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden, heeft een grote groep mensen YouTubers in hun armen gesloten. Het is makkelijk een soort persoonlijke band te voelen met de mensen op je beeldscherm, omdat ze je direct aanspreken, interactie aanmoedigen en persoonlijke details delen.

En dat is geen enkel probleem. Wees je er echter altijd van bewust dat je nooit een compleet beeld van iemand hebt enkel door het kijken van zijn of haar video’s. Een persoon bestaat zowel online als offline en YouTube is slechts een klein raampje dat licht schijnt op de levens van mensen die we anders misschien nooit hadden leren kennen.

Cover: Tookapic

904 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram