Picture of By Tamar Hellinga

By Tamar Hellinga

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]G[/mks_dropcap]efeliciteerd, je hebt 1 april dit jaar overleefd! Ook dit jaar hebben veel grote bedrijven en talloze individuen zowel online als offline geprobeerd hun publiek in de maling te nemen. Sommige grappen waren ietwat flauw of afgezaagd, terwijl andere met een bepaalde reden zijn uitgevoerd. Dit laatste is terug te vinden in de zorgvuldig voorbereide 1-april-grap van YouTubers Saske de Schepper en Alwin Ritsier, het koppel achter het kanaal ‘Vet Gezellig’.

De video van het duo, die 1 april online verscheen, laat de zogenaamde waarheid achter het YouTube-leven van het tweetal zien. Er wordt de kijker onder andere wijsgemaakt dat het Nederlandse mediabedrijf Social1nfluencers sinds de oprichting van het kanaal de inhoud van de video’s bepaalt. Daarnaast ‘biechten’ Saske en Alwin op dat ze eigenlijk geen relatie hebben, maar dit faken voor de video’s.

Om hun argumenten kracht bij te zetten, worden vrienden uit de vlogs erbij gehaald. Zo vertelt Bonnie Nottroth, van het kanaal Boncolor, dat hun vriendschap compleet in scène is gezet en ze slechts voor YouTube met elkaar omgaan. Ook Teske de Schepper, de zus van Saske en zelf ook YouTuber, bevestigt dat ‘Vet Gezellig’ een concept is dat Social1nfluencers heeft opgezet.

De reacties: opgedeeld in twee kampen
Op het moment dat de video online komt, beginnen de reacties binnen te stromen. Al snel splitsen de kijkers zich op in twee kampen: de believers en de sceptici. Waar de ene groep compleet in de val trapt die het koppel voor ze heeft opgezet, twijfelt de andere groep aan hun woorden. Enerzijds boze kijkers, die de onwaarheden voor waar aannemen en deze schandalig vinden. Anderzijds (trouwe) kijkers die de video zien als een geslaagd sociaal experiment en de twee prijzen voor hun geslaagde grap.

De boodschap: bewustwording
Twee dagen nadat de 1-april-grap-video online is gekomen, wordt een nieuwe video geplaatst. Hierin wordt uitgelegd dat de video een grap was, hoe die tot stand is gekomen en wat de reden achter de grap was. Saske en Alwin leggen uit dat ze mensen bewust willen maken van het feit dat “niet alles wat je op internet ziet, echt is”.

Veel kijkers denken YouTubers volledig te kennen, doordat zij persoonlijke details in video’s delen. Wat vaak vergeten wordt, is dat het beeld dat online van iemand geschetst wordt maar een klein deel van die persoon is. De regie van de video is in de handen van de maker en  ieder onderdeel kan geheel naar eigen keuze worden ingevuld. Ook laat een YouTuber online slechts een piepklein deel van zijn of haar leven zien. Zelfs een dagelijkse vlogger deelt op het video platform vaak niet meer dan 20 minuten van een hele dag.

De conclusie: wees kritisch
Een klassiek voorbeeld van hoe authenticiteit op YouTube volledig in scène gezet kan worden, is LonelyGirl15. Sinds toen, inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden, heeft een grote groep mensen YouTubers in hun armen gesloten. Het is makkelijk een soort persoonlijke band te voelen met de mensen op je beeldscherm, omdat ze je direct aanspreken, interactie aanmoedigen en persoonlijke details delen.

En dat is geen enkel probleem. Wees je er echter altijd van bewust dat je nooit een compleet beeld van iemand hebt enkel door het kijken van zijn of haar video’s. Een persoon bestaat zowel online als offline en YouTube is slechts een klein raampje dat licht schijnt op de levens van mensen die we anders misschien nooit hadden leren kennen.

Cover: Tookapic

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace