Picture of By Petra van Gelsdorp

By Petra van Gelsdorp

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]”G[/mks_dropcap]een schadelijke of gevaarlijke inhoud. Geen seksuele content of naaktheid”, dat zijn de voorwaarden om mee te mogen doen aan de unieke campagne van autofabrikant Opel. Het is bij hen mogelijk om sinds kort een auto en diverse accessoires aan te schaffen. Niet met geld, maar door middel van YouTube views.

Wees de eerste ter wereld die een auto aanschaft met YouTube views

Met het onderstaande filmpje startte Opel de campagne. Volgens het autobedrijf kan jij de eerste ter wereld zijn die een auto koopt met YouTube views.

Hoe werkt de actie nou eigenlijk? Het is heel simpel. Maak een proefrit met een auto uit de Online Edition van Opel en zorg ervoor dat je een goede video maakt. Vanaf 589,9 duizend views is het mogelijk om een auto te kopen. Makkelijk kom je er niet vanaf, aangezien alleen organische kijkers tellen. Views kopen is dus geen optie. Bij aankoop van één van de auto’s of accessoires moet een PDF- of Excelbestand aangeleverd worden met de statistieken van de video. Wanneer dit geanalyseerd is door het autobedrijf en de views eerlijk verdient zijn, krijg jij de auto.

Online publiciteit maken met een flinke korting

Steeds meer bedrijven zetten hun advertenties in door middel van influencers marketing. Je schakelt hierbij een vlogger in, om vervolgens via hun kanalen een hoop (relatief jonge) mensen te bereiken. Bedrijven proberen dit op allerlei manieren te bewerkstelligen, door bijvoorbeeld samen te werken met vloggers.

De manier waarop Opel influencers wilt inzetten is nieuw. Het is een relatief goedkope manier van publiciteit maken, in vergelijking met advertenties plaatsen op YouTube, laat staan een samenwerking met vloggers. Vanaf 589.900 views kan namelijk een auto gekocht worden voor 11.399 euro. Dat betekent dat je per view omgerekend 0,02 cent betaalt. Normaal gesproken betaal je voor een YouTube-advertentie 0,05 cent. Als deze actie werkt, bespaart dit Opel 17.697 euro per 589.900 views. Min de kosten van de auto, wordt er dan zelfs een winst gemaakt van 6.298 euro.

Eigenlijk wil Opel alleen maar Enzo Knol

Het lijkt misschien aantrekkelijk; een auto aanschaffen met ruim 500.000 views. Hoe moeilijk kan dat zijn? Nou, dat is best lastig! Volgens Metro heb je nog anderhalve maand de tijd om deze uitdaging te halen. Maar populaire vloggers, zoals Monica Geuze (307,5 duizend volgers) en Boef (356 duizend volgers) krijgen zelden meer dan 500 duizend views per maand. De enige vlogger waarbij dit wel lukt is Enzo Knol (met 1,5 miljoen volgers). Dus óf Knol krijgt de auto, of je moet als onbekende YouTuber wel heel veel geluk hebben. Opel levert het in ieder geval genoeg gratis publiciteit op.

Cover: DariuszSankowski

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace