Picture of By Joël Bakker

By Joël Bakker

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]S[/mks_dropcap]ocial media veranderen. Twitter biedt sinds 2015 de mogelijkheid om een privébericht te sturen met een ongelimiteerd aantal woorden. Instagram heeft in 2014 de direct message-optie toegevoegd, waar de zin ‘slide in your dms like’ uit is voortgekomen en vele memes van zijn gemaakt. Facebook wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor de chatfunctie of voor belangrijke berichten in  groepen, maar voornamelijk als tijdverdrijf. En WhatsApp is de grootste van allemaal. We hebben gewoon geen zin meer in het publiekelijk delen van alles. Althans, tot op een bepaald punt.

Waar we voorheen zonder schaamte een selfie op Facebook plaatsten, denken we daar nu wel iets langer over na. De foto moet wel echt goed zijn, wil hij zich promoveren tot profielfoto. Zomaar foto’s delen doen we niet meer. Als we onze ‘chillings’ in het zomerweer in het Vondelpark willen delen, doen we dat op Snapchat. Hier word je niet meteen neergezet als aandachtsgeil. De foto of het filmpje blijft maar even staan, dus je loert niet op likes. Daarbij vermijden we ouders, ooms en tantes via Snapchat. Niet heel onbelangrijk in bepaalde ongure situaties die je tóch graag wilt delen.

Messaging-apps zijn tegenwoordig groter dan sociale netwerken

Dit betekent niet dat sociale media zullen verdwijnen. Mark Schaefer, een vooraanstaande auteur, adviseur en spreker gespecialiseerd in social media-marketing voorspelt een megashift van social media naar private media: apps waar men berichten, foto’s of video’s kan delen met een beperkt aantal mensen. De cijfers spreken in zijn voordeel: messaging-apps zijn tegenwoordig groter dan sociale netwerken.

Schaefer zegt dat dit komt doordat mensen meer geïnteresseerd zijn in daadwerkelijk communiceren dan enkel berichten posten of delen. Hij voegt eraan toe dat men hun familie en vrienden gescheiden wil houden: men wil de controle houden over hun verschillende sociale omgevingen en deze mogelijkheid wordt aangeboden door private-apps. Een goed voorbeeld is het verschil tussen Snapchat en Facebook. In tegenstelling tot Facebook heb je bij Snapchat de controle wie wat te zien krijgt. Sociale netwerken zijn dus platformen waar alle berichten door vrijwel iedereen gezien kunnen worden en private media bieden je de mogelijkheid om zelf te bepalen wie wat te zien krijgt.

Of we alles publiekelijk blijven delen is dus nog maar de vraag. Door de tijd heen hebben we waarschijnlijk gemerkt dat het niet fijn en voordelig is als alles op Twitter of Facebook staat. Niet iedereen zou zich zó vereerd voelen als Lionel – ook wel bekend als rapper Lexxxus – wanneer al je opvallende tweets worden gebundeld in een boek. We sturen nu liever een ‘snap’, die zichtbaar is voor een bepaalde groep mensen voor maximaal tien seconden. Maar wellicht vinden we die tien seconden in de toekomst weer ook te veel van het goede.

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace