fbpx
27/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

PR met Pepsi: there’s no such thing as bad publicity?

Pepsi ging de fout in met een reclame en trok de commercial binnen korte tijd terug. Hadden ze deze kritiek voorzien, was de ophef gepland en ingecalculeerd?


Afgelopen week kwam frisdrankgigant Pepsi negatief in het nieuws, nadat er online kritiek werd geuit op een net gelanceerde commercial van het merk. Voor deze commercial heeft Pepsi samengewerkt met Kendall Jenner, bekend van de Kardashian-familie.

De commercial draait om een demonstratie, met een activistische boodschap. De kijker is getuige van een demonstratie, terwijl Kendall Jenner bezig is met opnames voor een fotoshoot. Nadat de fotoshoot is afgelopen, loopt Jenner mee met de stoet en opent ondertussen een blikje Pepsi. De demonstranten stuiten op een groep agenten en Jenner biedt een knappe agent haar blikje Pepsi aan. De agent kijkt lachend in de camera en de demonstranten beginnen te juichen. Daarna loopt Jenner in het midden van de groep demonstranten en komt de tekst ‘live boulder, live louder’ in beeld. Dit lijkt positief, vanwaar de ophef?

Black Lives Matter
Veel Amerikanen vinden dat Pepsi spot met politiegeweld, dat een groot probleem is in de Amerikaanse samenleving. De commercial zou verwijzen naar een protestmars van Black Lives Matter, een beweging die opkomt voor rechten van zwarte Amerikanen. Tijdens dit protest is een iconische foto genomen van een vrouw die recht voor een agent staat en hem duidelijk in de ogen kijkt. Maar dan zonder blikje Pepsi.

Damage control?
Hoe reageerde Pepsi op alle kritiek? In eerste instantie verdedigde Pepsi de commercial, door met de 
volgende verklaring te komen: “This is a global ad that reflects people from different walks of life coming together in a spirit of harmony, and we think that’s an important message to convey.”

De verklaring is erop gericht om de boodschap van de commercial te verduidelijken. Nog geen 24 uur na de lancering van de commercial, heeft Pepsi echter de commercial van alle officiële sociale media kanalen verwijderd. Vervolgens kwam het bedrijf met een tweede verklaringPepsi was trying to project a global message of unity, peace and understanding. Clearly we missed the mark, and we apologize. We did not intend to make light of any serious issue. We are removing the content and halting any further rollout. We also apologize for putting Kendall Jenner in this position.

Alleen insiders van Pepsi weten in hoeverre het merk ging voor het motto ‘negatieve publiciteit is ook publiciteit’

Er wordt excuses aangeboden en verklaard dat het merk een fout heeft begaan. Het is opmerkelijk dat het bedrijf binnen 24 uur met twee verschillende verklaringen komt. Wellicht kon Pepsi de impact van de commercial ten tijde van de eerste verklaring nog niet overzien.

Opzet of onhandigheid
Momenteel wordt het merk geteisterd door beschuldigingen van opzet. Er gaan geluiden op dat Pepsi wel had verwacht dat er ophef zou ontstaan. Volgens 
Howard Bragman, de oprichter van Fifteen Minutes PR, wist Pepsi dat er kritiek zou worden geuit op de commercial. Dergelijke spotjes worden namelijk getest en bij Pepsi waren ze waarschijnlijk op de hoogte van de reacties die zouden komen. Daarnaast stelt Bragman dat Pepsi ophef had kunnen verwachten, omdat zij Jenner hebben gevraagd voor deze commercial. De familie Kardashian staat niet bepaald bekend om activistische activiteiten, terwijl dat beeld nu wel wordt gecreëerd.

Alleen insiders van Pepsi weten in hoeverre het merk ging voor het motto ‘negatieve publiciteit is ook publiciteit’. Wanneer we de redenering van Howard Bragman volgen, lijkt dit er wel op. Het is de vraag in hoeverre de commercial slecht uitpakt voor Pepsi.

PR-strategie
Het merk wekt in ieder geval de indruk te luisteren naar consumenten en andere stakeholders, iets wat erg belangrijk is binnen public relations. Door binnen een kort tijdsbestek toch excuses aan te bieden en de commercial offline te halen, creëert het merk het beeld dat zij de reacties via sociale media in de gaten houden. Door daadwerkelijk actie te ondernemen, kan het merk ‘laten zien’ dat zij niet alleen boodschappen verspreiden, maar ook feedback van stakeholders verwerken.

Mocht Pepsi de intentie hebben gehad om ophef te creëren, en daarmee publiciteit te genereren, dan is de commercial zeker geslaagd. Zo was de commercial een trending topic op Twitter en werd er in totaal meer dan een miljoen keer bericht over de commercial op Facebook, Twitter en Instagram samen. Natuurlijk kleven er risico’s aan een dergelijke commercial en bestaat er ook zoiets als negatieve publiciteit. Toch lijkt het niet onwaarschijnlijk dat er een gedachte zat achter het lanceren van deze commercial.

Cover: sr_verde

Reacties

reacties

Related Posts

A wrap-up on the International Film Festival Rotterdam Awards Ceremony

27/02/2020

27/02/2020

Medium summarizes the awards of the most prominent film festival in the Netherlands, the International Film Festival in Rotterdam. As one of the largest film festivals in the world, 2020 was the IFFR's 49th edition, hosting masterclasses, screenings, panel discussions, and a vast crowd from the most talented in the film industry.

A Requiem to BoJack Horseman

26/02/2020

26/02/2020

Spanning six seasons, Netflix’s first original animated series BoJack Horseman finally came to an end last January. First dismissed as yet another adult animated show much like The Simpsons and Bob’s Burgers, BoJack Horseman grew to be revered as a brilliantly dark, thoughtful show that doesn’t pull any punches when discussing social issues. Karina discusses the show's brilliance.

Medium Podcast #9- IFFR Interview with Artemio Narro and Manolo Caso

25/02/2020 and

25/02/2020

Medium Podcast went on the field to interview Artemio Narro and Manolo Caso after the world premiere of Narro's second feature film and Caso's acting debut in ColOZio.

Fake News: het dodelijkste virus dat er is

24/02/2020

24/02/2020

Volgens de media zou de halve wereld als besmet zijn met het Coronavirus. Echter valt dit reuze mee en probeert de media ons door fake news bang te maken.

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort