Om de stervelingen onder ons te helpen vertalen we wat je in parfumreclames op beeld ziet naar een situatie in plat Nederlands.

De marketingafdeling van een parfummerk heeft het lastig. Ze moet een product aan de man brengen waarvan het grootste voordeel niet over te brengen is. Of tenminste, totdat geurtelevisie wordt uitgevonden. Dat leidt ertoe dat parfumreclames vaak gaan over wat de inhoud van een flesje teweeg kan brengen. Ding is alleen dat het resultaat van parfumgebruik zo abstract in beeld wordt gebracht, dat niemand begrijpt wat nou echt wordt bedoeld. Om de stervelingen onder ons te helpen vertaalden we wat je ziet op beeld naar een situatie in plat Nederlands. Laat jij ons weten of dat is gelukt?

CHANEL N°5’s Train de nuit

Te zien in het Frans: Een vrouw in de trein. Een man loopt achter haar langs. Grenscontrole. Ze liggen in bed of staren uit het raam en komen intussen aan in Istanbul. Zij heeft alleen een kleine handtas bij zich, want dat is logisch bij het maken van een intercontinentale reis. Later zijn ze samen op hetzelfde station. Hij pakt haar vanachter vast en zoent haar nek, dit is het toppunt van romantiek.

Hoe het in Nederland zou zijn: Marian is door haar moeder opgegeven voor een singlevakantie met de trein. Gelukkig vindt ze het allemaal wel goed, gezien ze altijd al graag flirtte met besnorde conducteurs en met vertraging aankomen haar niet vreemd is. Jammer genoeg had ze voor vertrek honger en haalde ze een broodje bij de Doner Company op het station. Vol knoflooksaus natuurlijk, het beste voorbehoedsmiddel op aard. Gevolg is dat ze een eind in de rondte meurt. Niemand komt nog bij haar in de buurt, behalve fastfoodverslaafde Bert.

Als openingszin schuurt hij haar op het balkon, de lucht van Remia Black Jack Smokey BBQ Sauce uitblazend op haar rug. Een moment van herkenning. Bedtijd. Ze dromen over de ander en achtervolgen elkaar door Istanbul of all places. Bert is inmiddels helemaal verliefd en hoeft alleen zijn neus te volgen om te weten waar Marian is. Ze ontmoeten elkaar weer op het station, waar hij met zijn tong een restje likt uit de van een beugel resterende spalkjes in de mond van Marian. “Het dürüm döner kebabmenu“, kreunt hij, “mijn lievelings!”

DIOR’s Sauvage – The new fragrance

Te zien in het EngelsEen zwaar opgemaakte man heeft een gitaar vast. Zijn handen blijven buiten beeld, zodat het lijkt alsof ie kan spelen. Hij stapt in een auto en rijdt tussen de jaknikkers door, een subtiele metafoor. De enige andere weggebruiker is een bizon. De man maakt een skid voor de show met niemand daar om het te zien. Dan begint hij dramatisch zijn sieraden te begraven.

Hoe het in Nederland zou zijn: De carrière van Frans piekte in 2008, toen hij drie keer figureerde als rechterhand van Ludo Sanders. Dat succes steeg naar zijn hoofd, waarin hij nog steeds mensen bedreigt voor de baas. In zijn 2784 pagina’s tellende manifest “Ludo for president” legt Frans uit dat de kringen onder zijn ogen opgevangen klappen symboliseren en dat aan het kettinkje om zijn nek een BFF-hartje bungelt, voor 4,99 verkrijgbaar bij Intertoys. Hij stuurde de helft naar Meerdijk, maar mocht tot op heden geen reactie ontvangen.

Begin 2009 bracht hij een serenade aan Ludo bij zijn landhuis, dat raar genoeg in Bloemendaal staat in plaats van Meerdijk. Nog raarder: hij werd weggestuurd door een vrouw die dreigde 112 te bellen. Als doorgewinterde crimineel sloeg Frans op de vlucht in zijn Daihatsu Curore uit 1980. Even dacht hij onderweg een bizon te zien, maar dat bleek een hallucinatie resulterend van de Bison Super Montagekit die de auto bij elkaar hield. Boos op de wereld begroef hij zijn BFF-ketting en ontwikkelde eind dat jaar een fascinatie voor Scarlett Johansson.

One Direction’s Our Moment

Te zien in het EngelsLouis draait rond in een stoel en betast een grapefruit. Liam ruikt aan verschillende soorten fruit die vreemd genoeg als een tros aan elkaar hangen. Harry steekt boterbloemen in zijn neus. Niall pretendeert in een Expeditie Robinson-eetproef te zitten en Zayn krijgt een white shower. Allemaal kijken ze alsof of ze net een koekje teveel uit moeders trommel hebben gepikt.

Hoe het in Nederland zou zijn: Spelen op een bouwplaats liep voor een groep vrienden gruwelijk af. Toen ze op hun zevende verstoppertje deden om en nabij de aanleg van een parkeergarage in Noord-Almere, kamen ze vast te zitten in de fundering door een onverwachte betonstort. Jarenlang zaten ze vast onder de grond. Het enig menselijk contact dat ze hadden was de echo van moeders die klaagden dat Oilily-jassen zelfs met korting duur zijn. De wolfkinderen bleven gezond door insecten uit de aarde, wat funest was voor hun stembanden.

Pas tien jaar later werden de vijf ontdekt. Ze groeiden gelijk uit tot internationale hit. De jongens hadden de mooie dingen in het leven, zoals de lijst van seksueel actieve pausen op Wikipedia, nog nooit onder ogen gehad. Reactievideo’s waarin de vijf werden geconfronteerd met hoogcultuur als Ria Valk’s Oma Wil Een Toyboy trokken miljarden views. Het enige probleem van de jongens blijft taal, wat ze na lang niet gesproken te hebben hadden verleerd. Ondanks de fans blijven ze daarom tot op de dag van vandaag doofstom.

Cover: Jessica Weiller

942 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Categories: Marketing & PR Other