[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]O[/mks_dropcap]ok altijd op zoek naar een zitplaats in de trein? De NS komt je nu tegemoet met de ‘zitplaatszoeker’ in de NS reisplanner-app. Met deze extra functie wil de NS het de reizigers makkelijker maken om een zitplaats te vinden. In de spits komt het namelijk regelmatig voor dat bepaalde coupés overvol zijn, terwijl er in andere coupés nog genoeg plek is. Door middel van deze extra functie binnen de app, kunnen reizigers zich beter over de trein verdelen en kan de extra drukte in de spits worden verminderd. Op dit moment wordt er alleen nog geëxperimenteerd op het traject van Arnhem-Nijmegen-Den Bosch, maar hopelijk bodrum escort zal deze functie snel van toepassing zijn op alle trajecten in Nederland.
De NS gaat met deze update aangeven in welke delen van de trein het druk en rustig is. Dit zal gebeuren aan de hand van de kleuren oranje, geel en groen. Binnen de NS-app was het al mogelijk om te zien uit hoeveel coupés de desbetreffende trein bestond, maar nu zullen onder deze coupés ook gekleurde balkjes komen die aangeven waar de kans op een zitplaats het grootst is.
Sensoren
De app weet welke coupés vol zijn doordat sensoren in de trein en op het spoor het gewicht van de rijtuigen meten. Met behulp van deze bestaande data kan er per coupé een inschatting worden gemaakt waar het druk of rustig is. Deze sensoren werden voorheen voornamelijk gebruikt voor goederentreinen om eventuele slijtage aan de wielen vast te stellen. Omdat deze sensoren niet voor alle treinen in Nederland werken, zijn ze achter de schermen hard bezig om andere meetinstrumenten te vinden, die ook druktes in treinen kunnen meten.
CO2-gehalte
Een voorbeeld van zo’n meetinstrument waardoor deze functie daadwerkelijk zijn landelijke intrede kan maken, is een CO2-meting. Hierdoor wordt mogelijk om het CO2-gehalte in elke treincoupé te meten. Als je in de trein zit, zal je misschien wel merken dat de airco het ene moment heel hard blaast en het andere moment weer veel zachter. Dit heeft te maken met de Climate Control die in alle treinen aanwezig is. Deze Climate Control meet ook het CO2-gehalte in de coupés. Hoe meer CO2 er uitgestoten wordt in een coupé, hoe meer mensen er in deze coupé zitten.
De spits op het spoor is altijd een hot item voor de bodrum escort rus nieuwsmedia. Dat is algemeen bekend. Door deze berichtgeving wordt de attitude van de gemiddelde Nederlander, ten opzichte van de NS, er niet beter op. Waar de NS vijf jaar geleden tevergeefs al eens een miljoenen kostende proef deed, om de drukte in de treinen op een smartphone te visualiseren, is de keuze om gebruik te maken van bestaande data een beslissing die echt een kans verdiend. Ik hoop dan ook van harte dat de proef met de ‘zitplaatszoeker’ zal gaan slagen en dat het in heel Nederland wordt ingevoerd.
Het zou voor iedereen zijn of haar gemoedstoestand een goed idee zijn, wanneer men weet waar ze het beste kunnen instappen
Goedkope oplossing
Nu er eindelijk een goedkope oplossing is gevonden om het probleem van overvolle treinen te verminderen, is het zaak om dit plan te omarmen en het zo snel mogelijk in heel Nederland te gaan invoeren. Conducteurs geven aan dat in 30% van alle treinen in bepaalde delen van de trein mensen op elkaar gepropt staan, terwijl er aan de andere kant van de trein veel lege coupés zijn. Het zou voor iedereen zijn of haar gemoedstoestand een goed idee zijn, wanneer men weet waar ze het beste kunnen instappen. Op die manier kunnen we allemaal ontspannender en rustiger naar onze eindbestemming reizen.
Ergernis
Ik reis zelf regelmatig met de Intercity van Castricum naar Amsterdam. Het frustreert mij elke keer weer dat die trein zo vol is. Stap ik op de vroege morgen met mijn brakke hoofd de trein in… word ik direct geplet door twintig reizigers. De optie om nog een zitplaats te zoeken is er ook niet meer, want alle doorgangen zijn dan al geblokkeerd. Op dat soort momenten had ik gewild dat ik al gebruik kon maken van deze extra functie. In dat geval had ik op z’n minst ergens kunnen instappen waar het minder druk was. Een zitplaats is dan nog niet eens het meest belangrijk, maar een beetje rust en ruimte op de vroege ochtend kan nooit kwaad.
Een nuance die wel moet worden aangebracht, is dat sommige mensen er bewust voor kiezen om in een bepaalde coupé te stappen of bewust willen blijven staan, omdat ze er bij de volgende halte uit willen. Zij zullen wellicht niet zoveel zien in deze nieuwe functie. Dit zou echter niet de reden mogen zijn waarom de app geen landelijk draagvlak mag krijgen.
Al met al hoop ik dat de proefperiode een succes wordt en dat we binnenkort met z’n allen in heel Nederland lekker ontspannen in de trein kunnen zitten, zonder dat we onnodig ons humeur laten verpesten door een overvolle coupé.
Cover: MabelAmber