Dit stuk bevat GEEN cruciale spoilers.
[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]E[/mks_dropcap]r is geen ontkomen aan: waarschijnlijk staat ook jouw timeline vol met Wie is de Mol?-complotten, theorieën en spamberichten van het programma zelf. Art Rooijakkers neemt dit jaar zijn kandidaten mee naar de Dominicaanse Republiek, waar alweer het zestiende seizoen van het AVROTROS programma wordt opgenomen. Het lijkt erop dat al deze commotie op social media een schreeuw om blijvende aandacht is, misschien wel vanwege de overstap van donderdag- naar zaterdagavond.
Seizoenspremière
Inmiddels hebben we de eerste twee afleveringen van Wie is de Mol? 2016 achter de rug, waarbij één kandidaat – ik zal geen namen noemen – helaas de spullen mocht pakken en terug vloog naar Nederland. Dit jaar was de aftrap anders dan anders: Art legde de eerste aflevering, in tegenstelling tot de voorgaande jaren, aan het publiek en aan de mol, die verstopt was in een hoodie, de werking van het spel uit. Mogelijkerwijs om zo ook nieuwe kijkers het spel te laten begrijpen. Ergens logisch, want met een verschuiving van de donderdag- naar de zaterdagavond zal het kijkerspubliek ook veranderen.
Zonder permanente bewakingscamera’s en 24 uur live-uitzending zal Wie Is De Mol? altijd een beetje fictie blijven
Bijzondere kandidaten
Twee opmerkelijke kandidaten kunnen het weer een erg interessant seizoen laten worden: politiewoordvoerder Ellie Lust eist dat er eindelijk eens goed gecommuniceerd wordt door de portofoon, ook wel etherdiscipline genoemd. Als ‘politieagente’ weet ze hier wel raad mee. Ellie besluit een eind te maken aan het eindeloze gerotzooi met de portofoons, maar dan wél tijdens het wegtikken van de tijd tijdens de opdrachten. Wij als Communicatiewetenschapstudenten kunnen het natuurlijk onwijs waarderen als de communicatie wordt verbeterd, maar de uitleg van Ellie werd door de andere deelnemers met een korreltje zout genomen. Wordt er eindelijk eens korte metten gemaakt met deze onduidelijkheid door middel van een lesje etherdiscipline tijdens het avondeten, is het nog niet goed. Haar inzet en weldoordachte tactieken worden niet echt beloond door de medekandidaten, ze zijn wel o zo fijn voor onze lachspiertjes. Ook hoofdredactrice van Harper’s Bazaar Cécile Narinx houdt de trots voor haar beroep fier omhoog, elke dag weet zij wel weer een waanzinnige outfit uit de koffer te trekken, hoe hard het weer ook schreeuwt om iets zo comfortabel en luchtig mogelijk. Haren in de plooi, nageltjes gelakt en borstjes vooruit: zo kan Cécile dit zestiende seizoen wel een tijdje vooruit.
Moltalk
Wat ook nieuw is dit jaar, is het halfuurtje Moltalk na iedere uitzending. Voorgaande jaren was dit programma enkel online te bekijken, maar dit jaar wist het te promoveren naar de televisie. Het leidde overigens nog wel tot een akkefietje met Molktalk-bedenker Arjen Lubach. Een heus bedrijf kan het programma inmiddels wel worden genoemd. Tweets, Facebookberichten en puntenverdelingen uit de Wie is de Mol?-app, waarbij je een poule aan kan maken om het spel mee te spelen met een groep vrienden, worden tot in grote detail nabesproken en geanalyseerd. Of men hierop zit te wachten is nog maar de vraag, het wordt zo allemaal wel heel specialistisch voor een NPO1-realityprogramma. Wie is de Mol? scoorde zaterdagavond ruim 1,8 miljoen kijkers terwijl het bij de seizoenspremière 2,2 miljoen mensen wist te boeien. Ook bleven er minder fans kijken naar Moltalk dan de week ervoor. Vorig jaar wist het programma op donderdag te openen met 2,5 miljoen kijkcijfers. Het idee achter deze verandering zit hem erin dat nu ook hele gezinnen naar het programma kunnen kijken. “Er kwamen weleens berichten van kijkers die zeiden: ‘Mijn kinderen moeten gewoon om half negen naar bed.’ In het weekend mogen ze wat langer opblijven. Vanuit dat idee is het geboren”, aldus Art Rooijakkers. Wel moet het programma nu concurreren met onder andere het nieuwe seizoen van Weet Ik Veel, dat gepresenteerd wordt door Linda de Mol op RTL4.
Toch altijd een beetje fictie
Zonder permanente bewakingscamera’s en 24 uur live-uitzending zal Wie Is De Mol? altijd een beetje fictie blijven, zoals Expeditie Robinson dat ook is. De producers beslissen immers welke ‘mollenactie’ of stommiteit uitgezonden gaat worden en van wie we uiteindelijk te zien krijgen welk antwoord er ingevuld gaat worden bij de vragenronde. Ook kunnen er vraagtekens worden gezet bij de volgorde in de eliminatieronde: wie bepaalt hierbij de volgorde? Of van wie krijgen we het hoofd vol spanning te zien? Het blijft voor ons, de kijker, een raadsel wat er zich verder afspeelt tussen de kandidaten en in hoeverre dit alles ‘echt’ is. Echt representatief voor het hele spelprogramma kunnen we de maar één uur durende afleveringen dus niet noemen. Misschien een leuk idee voor seizoen zeventien, zo’n permanente bewakingscamera?