Media & Entertainment

Nederland in rep en roer door ‘gestolen’ Popprijs

Een grote groep Nederlanders reageerde alsof de Popprijs van ze werd gestolen. Voor de artiesten van New Wave was het juist de zoveelste bevestiging van een meer dan succesvol jaar. Na een afgedwongen plek op Lowlands en een aantal gouden en platina awards, sleepten de talentvolle jongens afgelopen zaterdag ook de Popprijs binnen. In de media ontstond een heuse golf aan haat, onbegrip en verbazing. Na alle ophef over de reacties, besloot Medium de media-aanpak van New Wave te bespreken en enkele reacties op social media van dit collectief aan artiesten op een rijtje te zetten.

Schiermonnikoog
New Wave bestaat uit artiesten die onder contract staan bij Top Notch. De meest succesvolle artiesten uit de Nederlandse rapgame werden benaderd voor deze collectieve samenwerking. Degenen die de tijd wilden en konden maken, hebben de eerste twee weken van februari 2015 op het eiland Schiermonnikoog gezeten en aan de plaat gewerkt. Naast het feit dat op voorhand het idee van de combinatie van deze artiesten te sick was, hebben ze het project op een mediavriendelijke manier de wereld ingeschoten.

Het creëren van een hype
Ten eerste werd er op de site van Top Notch een samenvatting van ontwikkelingen en gebeurtenissen op het eiland weergegeven in de vorm van tekst, foto’s en korte Instagramfilmpjes van de artiesten zelf. Op deze manier kon iedereen hen op de voet volgen gedurende de twee weken. Daarnaast werden vanaf 5 maart vier filmpjes uitgebracht waarin werd geouwehoerd en Licor 43 ‘never niet op ging’. Maar voornamelijk werd er in beeld gebracht dat de jongens hard aan het werk waren. In de tijd tussen de filmpjes werden liedjes van het album uitgebracht. Tussen het eerste en het tweede filmpje zat dertien dagen en in die tijd werd één liedje ten gehore gebracht. Tussen het tweede en derde filmpje zat veertien dagen en zagen twee liedjes het licht. De tijd tussen de laatste twee filmpjes was vijf dagen en daarin werd één nummer uitgebracht. De snelle rekenaar onder ons ziet dat op 7 april de laatste aflevering werd gepubliceerd, waarop de dag erna een clip volgde. Twee dagen daarna vond de releaseparty van de plaat plaats en de rest is geschiedenis. Wel moet worden onthouden, voor wat het waard is, dat de clip van het bekendste nummer Drank & Drugs pas ver na de release verscheen, namelijk 22 mei.

De ‘gestolen’ Popprijs
De feiten uit het juryrapport doen denken dat New Wave een terechte winnaar is. Toch blijkt een groot deel van de Nederlanders onvrede te hebben met het besluit van de jury. Zo keek menig Nederlander met argwaan naar de overwinning van deze jonge artiesten, vanuit een ‘hatersperspectief’ beschouwd als ‘stampende malloten. In principe was deze reactie te verwachten: het grootste percentage van de fans van New Wave was niet aanwezig tijdens de uitreiking van de Popprijs, en nee, de meeste van hen zullen dit ook niet thuis hebben gekeken. Ondanks de talloze negatieve reacties vanuit het volk, blijken de artiesten niet minder blij met deze prijs en weten zij zelf heel goed wat ze hebben bereikt met dit project.

De reacties
De uit Den Haag afkomstige Frenna, lid van de rapgroep SFB, retweette een ironische Tweet van de Nederlandse acteur Achmed Akkabi:

Producer Jack $hirak liet alle haters met rust en hield zich bezig met het ongelofelijke succes dat New Wave afgelopen jaar heeft mogen bereiken.

Trots op al deze jongens, we hebben met z’n allen dit jaar alles op slot gezet en nu dé Popprijs gewonnen.?

Een foto die is geplaatst door JACK $HIRAK (@jackshirak1) op

Menig opkomend artiest had zijn of haar ambities in de wilgen gehangen als diegene de kritiek had gekregen die Ronnie Flex werd toegescholden door Sugacane (een Nederlands Engelstalige rapper) tijdens een rapcontest een paar jaar geleden. Het geloof in zichzelf en het succes wat hij tot nu heeft neergezet is ongekend. Zoals Ronnie het aangeeft in zijn Instagrampost: ‘Maakt niet uit wie het gunt of niet … Wij hebben dingen veranderd.’

Alleen maar straatschoffies en we hebben de pop prijs…. Maakt niet uit wie het gunt of niet… Wij hebben dingen veranderd ?

Een foto die is geplaatst door Ronell Langston Plasschaert (@ronnieflex010) op

Top Notch eigenaar Kees de Koning wist de kritiek passend te plaatsen in de bekende uitspraak van Snapchatfilosoof Dj Khaled: ‘’They don’t want us to win’’.

“They don’t want us to win”

Een foto die is geplaatst door koningkees (@koningkees) op


They don’t want us to
De gemiddelde Noorderslag-bezoeker/3FM-luisteraar had liever een Kensington, Typhoon of Dotan de Popprijs zien winnen, door hun verdienstelijke shows en door het feit dat de muziek, die deze artiesten maken, in hun straatje ligt. New Wave wist echter met hun album de Nederlandse rapscene zo populair te maken dat ze 60 miljoen luisterbezoeken genereerden op Spotify. En dat terwijl zij enkel Nederlandse liedjes maken en de scene als slechts een kleine subcultuur wordt beschouwd.

Cover: Top Notch B. V.

Reacties

reacties

Joël Bakker
Joël (21) is sinds december 2015 toegevoegd aan de redactie van Medium. Gek genoeg vindt hij de Nederlandse rapgame interessanter dan al het andere wat er gebeurt in deze cultuur elders in de wereld. Ooit zal hij hier deel van uitmaken. Daarnaast poogt hij zijn geluk te vinden in een baan waar veertig jaar, dag in dag uit, eenzelfde werk verrichten, niet aan de orde is. Zekerheid is goed, tot op zekere hoogte. Iets met schrijven en politiek is niet onwaarschijnlijk.

    You may also like

    Comments are closed.