Picture of By Mireia Boot

By Mireia Boot

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]&M lanceerde afgelopen week een nieuwe campagne in het teken kledingrecycling, en met succes! Voor het allereerst gebruiken ze een model mét hoofddoek. Dat niet alleen, ook een plus-size model en een lichamelijk gehandicapt model zijn te zien. Onder het credo ‘there are no rules in fashion’ laten ze zien dat mode voor iedereen is, zolang je het maar recycled!

Bij H&M zijn ze de beroerdste niet: zo nu en dan schudden ze de modewereld even wakker uit hun maat 34 en lange benen-droom. Modecritici vroegen zich in 2013 nog af wat dat plus-size model tussen de ‘gewone’ modellen deed. Ook vond men dat H&M zogenaamd huidkanker promootte door een goudbruin model in een campagne te gebruiken. Nu is er een model met een hoofddoek, zoals je misschien wel hebt gezien. En daarmee is een nieuwe discussie losgebarsten.

‘There are no rules in fashion’
Het eerste meisje met hoofddoek maakt haar entree in een H&M-campagne. Nog nooit eerder heeft H&M een moslima als model gebruikt en het meisje heeft bovendien nog nooit model gestaan. De van origine Pakistaanse en Marokkaanse Mariah Idrissi had nog wel twijfels toen ze werd gevraagd door een casting director: “Weten ze wel dat ik een hoofddoek draag?” Dat wist H&M zeker. Voor hun campagne ‘Close the Loop’ staat het recyclen van oude kleding centraal. ‘There are no rules in fashion but one: recycle your clothes’, luidt de slogan. Verder is mode voor iedereen, ongeacht je leeftijd, geloof, seksuele voorkeur of uiterlijk.

Dat laatste moeten we dan ook niet vergeten. Want de wereld mag dan wel geshockeerd zijn door de hoofddoek die welgeteld twee seconden te zien is, het filmpje laat ook een hoop ander goeds zien. Wat dacht je bijvoorbeeld van de man die een rok draagt, of de sporter met het geamputeerde been? Dat alleen de hoofddoek al dagen voorpaginanieuws is, bewijst maar weer aan wat voor (grote) verandering de modewereld toe is.

Markt
H&M, dat zich inzet voor verandering in de modewereld, heeft ook nu weer een punt gemaakt: het is tijd voor meer diversiteit. Op zakelijk gebied hebben ze er ook goed over nagedacht, want wie denkt dat moslims niet geïnteresseerd zijn in mode heeft het mis. Wereldwijd zijn er zo’n 1,6 miljard moslim consumenten en dat aantal zal in 2050 zijn verdubbeld, meldt Pew Research Center. Daarnaast zijn de schattingen dat moslims samen zo’n 484 miljard dollar aan kleding en schoenen zullen uitgeven in 2019. Een goede reden dus om moslims aan te trekken, moet H&M gedacht hebben.

H&M is trouwens niet de enige en zeker niet de eerste die meer aandacht wil besteden aan moslims. Andere merken waren al hard op weg om deze doelgroep aan te spreken. Zo lanceerden DKNYTommy Hilfiger en Mango speciale Ramadancollecties. Daarnaast bracht House of Fraser afgelopen juni een sportlijn voor moslima’s uit.

Meer diversiteit
Het wordt tijd dat iedereen, met welk geloof, kledingmaat of huidskleur dan ook, wordt geaccepteerd in de modewereld. Wat Naomi Campbell deed in 1988 op de cover van de Franse Vogue, doet Mariah Idrissi nu als moslima bij H&M. Daarmee hopen we dat dit beetje bij beetje gaat zorgen voor meer verschillende gezichten in campagnes en shows. Welk merk wordt de volgende dat een model met hoofddoek gaat inzetten? Dat laat vast niet lang meer op zich wachten!

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace