Picture of By Jorrit Hoekstra

By Jorrit Hoekstra

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]W[/mks_dropcap]aar Facebook in januari nog dapper verkondigde in 2018 meer op de individuele gebruiker te richten en zo de website beter voor de consumenten te maken, blijkt dat Mark Zuckerberg & Co. dat wel heel erg letterlijk hebben genomen. Het bedrijf ligt onder vuur voor het illegaal doorspelen van de privégegevens van honderdduizenden gebruikers naar private bedrijven. Op deze manier zouden bijvoorbeeld de presidentsverkiezingen in Amerika zijn beïnvloed. Nadat het nieuws deze week openbaar werd gemaakt, kelderden de marktwaardes van zowel Facebook als eigenaar en oprichter Mark Zuckerberg met tientallen miljarden.

Cambridge Analytica
Facebook verkocht de gegevens van haar gebruikers aan het bedrijf Cambridge Analytica. Dit databedrijf wist met de gegevens van miljoenen mensen een strategie te ontwikkelen waarmee doelgericht veel politieke advertenties bij de geschikte mensen aan zouden komen. De informatie en de strategie verkocht het bedrijf door aan de Republikeinen tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Naar eigen zeggen heeft de strategie van Cambridge Analytica een groot aandeel gehad in de overwinning van Donald Trump. Naast Cambridge Analytica wordt ook Facebook voor een groot deel verantwoordelijk gehouden voor het datalek. Onder andere Groot-Britannië, Amerika en de Europese Unie hebben Facebook op het matje geroepen om uitleg voor het lek te geven.

Miljardenverlies
De schade bij Facebook was voelbaar: in de afgelopen week verloor het internetconcern een vermogen van maar liefst 51 miljard dollar. De prijs van een aandeel in het beursgenoteerde netwerk was nog maar 168 dollar, een daling van ruim 10 procent. Ook de eigenaar en oprichter van de site, Mark Zuckerberg, heeft betere weken gekend. Met een verlies van maar liefst tien miljard eigen vermogen kwam het schandaal ook bij Zuckerberg hard binnen. Op een houtje hoeft de schoolverlater van Harvard University voorlopig nog niet te bijten: met een geschat vermogen van 65 miljard dollar staat er nog genoeg vermogen op de bank van Zuckerberg.

Voorlopig is er nog geen licht aan de tunnel voor Facebook. Zowel Elon Musk, bekend van onder andere Google, zijn ruimteprojecten en het automerk Tesla, en collega Brian Acton, oprichter van WhatsApp, hebben aangegeven hun Facebook te gaan verwijderen. Ook op het concurrerende social media netwerk Twitter werd de hashtag #deleteFacebook binnen mum van tijd trending. De hashtag werd zo massaal getweet dat het zelfs een paar dagen achter elkaar trending topic bleef. Zuckerberg zei in eerste instantie nog dat de hashtag geen schade aan het merk Facebook deed, maar daar blijkt ondertussen het tegenovergestelde van waar te zijn.

Beoogd president van Amerika
Wat een groot verschil met de situatie voor Zuckerberg een jaar geleden. Toen verschenen er veel geruchten dat hij zich beschikbaar wilde stellen als kandidaat voor de presidentiële verkiezingen van 2020 in Amerika. Zuckerberg had namelijk de campagnestrateeg van Hillary Clinton in de arm genomen en ging ook nog eens op tour langs de belangrijke staten in Amerika. Volgens peilingen zou democraat Zuckerberg maar liefst veertig procent meer stemmen krijgen dan huidige president Donald Trump. Met het huidige schandaal van Facebook’s topman kunnen de plannen om de machtigste man van Amerika te worden voorlopig de ijskast weer in.

Too little too late?
Mark Zuckerberg trekt het boetekleed voor het schandaal aan en steekt de hand in eigen boezem. De site heeft aangekondigd om de veiligheidsinstellingen aan te passen zodat het niet meer mogelijk is voor ontwikkelaars om privégegevens te bemachtigen. Tevens wordt onderzoek gedaan naar de apps die nu privégegevens in handen hebben en wordt geadviseerd om zelf ook verstandig om te gaan met de site om zo niets uit handen te geven.

Storm in glas water
Naast een groot online protest en een dramatische week op de beurzen lijkt er voor Facebook vooralsnog weinig te gaan veranderen. Naar eigen zeggen heeft de hashtag #deletefacebook niet tot een significant aantal opzeggingen van het social netwerk geleid.  Ook de geldschieters zien geen reden tot paniek: de advertenties op Facebook gaan gewoon door alsof er niets gebeurd is. Enkele adverteerders distantieerden zich van Facebook na het schandaal, maar voor een groot deel blijft alles toch zoals het was. Facebook heeft gewoon een té goede positie voor adverteerders om geen gebruik van te maken.

Dit is voor Cambridge Analytica wel anders: het statistiekbedrijf moet de gevolgen van het datalek bijna alleen dragen. Het bedrijf voelde zich al genoodzaakt om haar topman Alexander Nix op non-actief te zetten, maar dat was niet genoeg. Naast de interne maatregelen heeft ook de Britse veiligheidsdienst de nodige maatregelen genomen. Zo was er deze week al een inval om te kijken welke andere data het bedrijf heeft en om te zorgen dat er niet weer gefraudeerd wordt. Veel indruk maakte dat niet: Cambridge Analytica zegt ook veel data te hebben die gebruikt zijn voor de Brexit. De soap is dus nog lang niet afgelopen, pak maar alvast de popcorn erbij..

Cover: Brian Solis / Eindredacteur: Charlotte Rombach

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace