[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]W[/mks_dropcap]aarschijnlijk heb je het spotje wel eens voorbij zien komen. Het reclamefilmpje van de campagne Let’s get digital, waarbij digitaal luisteren naar de radio wordt gepromoot. In het filmpje zie je zo’n beetje alle bekende dj’s uit de Nederlandse radiowereld voorbij komen. Dj’s van NPO 3FM tot Radio Veronica. Van Radio 538 tot 100% NL. Ze zijn allemaal present. De campagne is al een tijdje in de lucht, maar de vraag is of het allemaal nog wel zin heeft. Tijd om de balans op te maken.
DAB+ is het nieuwe FM
Het is allemaal te doen om het systeem DAB+ Radio. Dit digitale systeem moet het analoge FM gaan vervangen. Het liefst zo snel mogelijk. Minister Kamp van Economische Zaken wil dat in ieder geval. Het is de bedoeling dat iedereen voor 2017 is overgestapt. Waarom? Kamp wil meer concurrentie in de ether. DAB+ biedt daar ook de ruimte voor. Vandaar ook de start van de campagne Let’s get digital. In deze campagne zijn miljoenen euro’s gepompt, vier miljoen om precies te zijn. De campagne werd ook groots aangepakt door verschillende prominenten van de Nederlandse radio mee te laten spelen. In een spotje van dertig seconden zie je onder andere Giel Beelen, Gerard Ekdom en Edwin Evers meezingen op Let’s get ditigal. Dat allemaal om jou over te laten stappen naar digitale radio.
Een sprookje
“FM-afschakeling in 2017 is echt een Eftelingsprookje”, aldus Sander Tinnemans van Radiowinkel.com. Volgens hem gaat het minstens tien jaar duren voordat we van FM af zijn. De vraag naar DAB+ radio’s is simpelweg gewoon veel te laag. De vraag is volgens online winkel Cool Blue de afgelopen jaren echter wel licht gestegen. Dat staat in schril contrast met de populariteit van internetradio. Veel consumenten zijn al eerder overgestapt van FM-radio naar de internetvariant. Thuis of onderweg streamen via je smartphone is ook heel simpel en daar hoef je geen nieuwe radio voor te kopen.
Auto’s zijn ook DAB+-loos
De kansen voor DAB+ liggen in de autowereld. In de auto wordt namelijk het meest geluisterd naar de radio. De meeste auto’s hebben echter nog een FM-radio en de vraag naar vernieuwing in de vorm van digitale radio is er niet. De noodzaak is er niet, dus autodealers houden zich helemaal niet bezig met dit hele vraagstuk. Jacqueline Bierhorst, project manager Digital Radio+, heeft wel alle vertrouwen in digitale radio: “Van alle mensen die van plan zijn een nieuwe radio te kopen, denkt een kwart aan eentje met DAB+.” Volgens Bierhorst is er daarmee in ieder geval een begin gemaakt, want een kwart is natuurlijk nog niet heel veel.
Al met al lijkt het erop dat de hele campagne weinig zal uithalen. Die geïnvesteerde miljoenen zijn waarschijnlijk weggegooid geld, maar het is ook nog even afwachten als we Bierhorst moeten geloven. Als digitale radio daadwerkelijk analoge radio zal vervangen in de toekomst, is het zelfs mogelijk dat bepaalde radiozenders hun naam misschien wel moeten aanpassen. Stel je voor: NPO 3FM wordt in 2017 NPO 3DAB+ Radio.
Cover: Maritè Toledo