Picture of By Jacobien Adam

By Jacobien Adam

[mks_dropcap style=”letter” size=”52″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]M[/mks_dropcap]et de start van Oh Oh Daar Gaan We Weer is er weer een nieuwe realityserie op de buis en het is zeker niet de enige in zijn soort. Get The Fuck Out Of My House loopt inmiddels alweer een aantal weken en Amerikaanse realityseries zoals Keeping Up With The Kardashians en 16 & Pregnant draaien al jaren goed. De Kardashians zijn er zelfs ontzettend rijk mee geworden. Sterker nog, vermoedelijk kunnen weinig mensen iets bedenken waar de Kardashian-telgen goed in waren, voor ze beroemd werden, naast zogenaamd perfecte selfies maken. Waarom domineren deze programma’s het televisiebeeld in Nederland?

I’m watching you
In 1999 was het Nederlandse Big Brother één van de eerste succesvolle realityseries en al snel werd het format één van Nederlands beste exportproducten. John de Mol had hiermee een wereldwijde hit te pakken en niet veel later volgde ook De Gouden Kooi waar Terror Jaap er met de hoofdprijs vandoor ging, ondanks dat hij het geld niet aan een goed doel ging doneren zoals hij had beloofd, en het heel normaal bleek te zijn om medebewoners uit te kleden. Iedereen praatte over de programma’s en iedereen was geshockeerd door het gedrag van de deelnemers, maar toch bleef iedereen kijken. Klinkt het herkenbaar?

Blijkbaar zijn mensen erg gek op leedvermaak. Dit is ook wel te merken aan de vele home videos op de televisie waar mensen uitglijden, struikelen en vallen. Daarnaast vinden mensen het ook erg leuk om naar competities tussen andere mensen te kijken, denk bijvoorbeeld maar eens aan Expeditie RobinsonHolland’s Next Top Model en Wie Is De Mol. 

Waar tijdens Big Brother en De Gouden Kooi nog werd getwijfeld of de programma’s wel ethisch verantwoord waren, komt dit bij huidige realityseries eigenlijk niet eens meer ter sprake. Het wordt bijvoorbeeld heel normaal gevonden om, als relatietest, mee te doen aan Temptation Island. Hierin wordt iemands vriend eigenlijk constant verleid door halfnaakte vrouwen.

Zeventien jaar na Big Brother kunnen we ons afvragen hoe de wereld van de realityseries er over twintig jaar uitziet

Zuipvakanties
In programma’s zoals Ex On The Beach en Oh Oh Daar Gaan We Weer draait het eigenlijk alleen maar om zuipen en seks. Zodra de deelnemers één voor één binnenkomen ondergaan ze allemaal een vleeskeuring door de andere deelnemers en is het vooral van belang om zoveel mogelijk alcohol weg te werken op een avond. Dit gaat meestal gepaard met knock out gaan en de dag erna wakker worden zonder dat ze zich ook maar iets herinneren van de avond ervoor.

In programma’s zoals Get The Fuck Out Of My House vervallen eigenlijk alle normen en waarden die mensen hebben en draait het alleen maar om liegen en stelen, waarbij de deelnemers elkaar op vrij regelmatige basis vertellen hoe dom ze elkaar vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=J_M7KCF-mVM

Het is jammer dat de televisie wordt gedomineerd door deze programma’s, omdat mensen er door kunnen worden beïnvloed. Veel jongeren kijken graag naar programma’s waarin zuipvakanties centraal staan en waarin het heel normaal wordt gevonden om zo veel mogelijk te zuipen en zo veel mogelijk bedpartners te scoren.

Daarnaast kijken veel jonge meisjes graag naar Holland’s Next Top Model, waarbij er eigenlijk alleen maar erg dunne modellen voorbijkomen. Niet een heel realistisch beeld van hoe het lichaam van een jong meisje eruit hoort te zien, want niet iedereen heeft nu eenmaal de ideale modellenmaten.

Zeventien jaar na Big Brother kunnen we ons gaan afvragen hoe de wereld van de realityseries er over twintig jaar uitziet. Waarschijnlijk zijn de ethische grenzen dan nog verder vervaagd en wordt het heel normaal gevonden om op de televisie een liter wodka weg te drinken, vreemd te gaan en iemands geld te stelen ‘omdat je meedoet aan een programma en je dat in het echte leven nooit zou doen’.

Illustratie: Daan van Houten

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace