[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]W[/mks_dropcap]elke BN’er wil dat nou niet: een blad volledig toegewijd aan jezelf inclusief gelijknamige titel. Paul de Leeuw riep ooit dat hij er een wilde, het is er gelukkig nooit van gekomen. Linda en Wendy daarentegen hebben er wel een. We hebben het hier over het fenomeen ‘personality glossy’. Afgelopen week kwam Jezus! uit en daarmee is dit het eerste glossy met een vleugje religie. Religie zou religie niet zijn als er geen strijd was, dus voilà: glossy Mohammed is een feit.
De nieuwe Mohammed
Daar staat ie dan: een langharige, Conchita Wurst look-a-like Jezus op de cover. We zijn nog maar net gewend aan deze gemoderniseerde versie van de Christelijke held, of de volgende heilige staat al op de stoep: Mohammed. Hoe hij er ooit uit heeft gezien is een raadsel, dus wie of wat er op de cover komt. Hoofdredacteur Brahim Bourzik kon wel al verklappen dat Mohammed een soort George Clooney was: blijkbaar was hij net zo sexy, maar dat zal dan waarschijnlijk ook het enige zijn wat die twee gemeen hebben. Mohammed had welgeteld negen vrouwen tegelijk en wordt door Bourzik bestempeld als de ultieme ‘baas’. Dat wekt uiteraard nog meer nieuwsgierigheid over wie de gelukkige wordt op de cover. Wordt het Ali B? Of krijgen we weer gewoon een cartoon? Het blad zegt in elk geval een verassing in petto te hebben.
Profeet met een missie
De gedachte achter dit tijdschrift is uiterst serieus. De makers willen dat moslimjongeren een goed beeld krijgen van wie hun profeet nou eigenlijk was en wat hij deed. Veel waarden en normen van de cultuur zijn verloren gegaan en vooral de jonge moslimgeneratie weet niet meer waar ze nou eigenlijk in geloven. Een vergelijking trekken met Clooney en er een ‘sexy glossy’ van maken lijkt me dan nogal misplaatst voor een geloof waar niet graag over seks gepraat word.
Het blad wil ook Nederlanders informeren over de profeet. Volgens de hoofdredacteur zijn er een hoop misverstanden door gebrek aan kennis, zoals de Westerse gedachte dat Mohammed een moordenaar en pedofiel is. Overigens komen er ook minder serieuze zaken in het blad. Zo kunnen we straks overheerlijke recepten ‘uit het leven van de Profeet gegrepen’ bereiden. Het misverstand dat ze 24/7 kebab en falafel eten wordt ook hierbij van tafel geveegd.
Tweede kans
Je zou verwachten dat moslims na de recente aanslagen zich liever niet willen mengen in het publieke debat. Ze spelen al dagelijks de hoofdrol in het acht uur journaal en hun reputatie heeft dan ook aardig wat schade opgelopen. Teksten als ‘niet alle moslims zijn terroristen, maar alle terroristen wel moslim’ verschijnen op internet en moslimhaters denken nu écht gelijk te hebben. Is dit wel een goed moment om zo’n blad uit te brengen?
Enerzijds lijkt het er op dat de Moslimkrant, die het tijdschrift uit gaat brengen, een graantje mee wil pikken van alle commotie. Je kan het vergelijken met bouwmarktwinkels die zwarte rollen tape promoten tijdens de Fifty Shades Of Grey hype. Anderzijds is het een goed idee om schoonschip te maken na alle negativiteit in de media. Misschien moet de Nederlandse bevolking ook wel even wakker geschud worden. We hoeven niet elke moslim als een bedreiging te zien en twee keer om te kijken als we er een tegen komen op Centraal Station, echt niet.
Mohammed ligt vanaf juni in de winkels en bij moskeeën.
Cover: FontShop