[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]W[/mks_dropcap]etenschappers gaan de strijd aan met foodbloggers. De populaire zelfbenoemde voedingsexperts geven vaak onjuiste adviezen. Consumenten moeten hiertegen beschermd worden, want zij hebben vaak niet de juiste kennis om te beoordelen of een bepaald dieet gezond is of niet. Daarom gaan voedingswetenschappers zich extra inzetten om zo eerlijke en juiste informatie te verschaffen over voeding aan de consument. Hun wapen hierbij is – hoe kan het ook anders – communicatie.
“Wat mag je tegenwoordig nou wel eten en wat niet? Is suiker heel slecht? Eten we teveel zout? Moeten we bepaalde groenten en fruit vermijden en zijn superfoods dan wel de oplossing voor het ultieme lichaam?”; het zijn vragen waar menig consument mee rondloopt. Het advies hierop valt te krijgen bij foodbloggers, wetenschappers en diëtisten.
De foodbloggers zijn populair, maar hebben vaak niet het juiste advies voor iedereen. De Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen (NAV) organiseert samen met het Voedingscentrum communicatietrainingen voor voedingswetenschappers. In het grijze gebied van voeding is juist hun boodschap belangrijk. Daarom leren zij nu meer over hoe zij zo aantrekkelijk mogelijk hun boodschap kunnen overbrengen. De beste manier is meestal via social media.
Waarom geluisterd wordt naar voedselgoeroes
Het voedingsdebat in Nederland houdt de gemoederen flink bezig. Zo wordt klei, maximaal een halve avocado per dag of alleen rauw voedsel eten aanbevolen. Het is slechts een greep uit de vele adviezen die foodbloggers als Rens Kroes, Fajah Lourens en The Green Happiness verspreiden. Dit baart zorgen bij voedingsdeskundigen. In 2016 luidden diëtisten de noodklok. Deze voedselgoeroes – met duizenden volgers op sociale media – geven namelijk voedingsadviezen weg aan mensen, zonder daar een redelijke opleiding voor gevolgd te hebben.
https://www.instagram.com/p/BCoDEZOndgw/
Ook Rens Kroes kreeg flink wat kritiek. Zij raadde haar volgers aan om drie weken lang(!) twee keer per dag een glas klei te drinken. Volgens haar moeder was dit de perfecte manier om te detoxen en bovendien zou het een geneeskrachtige werking hebben. Volgens professor Koen Venema van de Universiteit van Maastricht is dit juist helemaal niet goed. “Bij het nuttigen van zo’n grote hoeveelheid klei bestaat de kans dat er een ernstig vitaminetekort ontstaat in het lichaam. De vitaminen worden dan niet meer opgenomen door het lichaam, maar komen er samen met de klei van achteren weer uit. Met alle gevolgen van dien”, liet hij nog weten aan het AD.
Toen RTL Boulevard over The Green Happiness sprak, zat er geen diëtist aan tafel
Maar waarom zijn de foodies dan zo populair? Waarom luisteren mensen naar adviezen die eigenlijk niet gebaseerd zijn op de juiste deskundigheid? Volgens diëtiste Boukje de Boer ligt het aan de goede marketing. Zo laat zij weten aan het NRC: “Het zijn mooie meiden, ze zien er hip uit. Wij zouden ons als diëtisten positiever onder de aandacht moeten brengen. Toen RTL Boulevard over The Green Happiness sprak, zat er geen diëtist aan tafel.”
De goeroes hebben vrij spel
Het feit dat er bij RTL Boulevard geen diëtist aan tafel zat toen The Green Happiness
besproken werd, is juist het probleem. Het ontbreekt aan deskundigheid in de media, terwijl zij – dankzij goede marketing en communicatie – wel pretenderen deskundig te zijn. Waar fabrikanten van bijvoorbeeld weerstandverhogende yoghurts of borstvergrotende graanextracten uitgebreid bewijs moeten leveren, mogen de bloggers hun producten vrij aanprijzen op de markt. Wie tegenwoordig in een blog klei aanraadt of – vaak niet bewezen – voedseladviezen geeft, kan gewoon zijn gang gaan. Consumenten moeten hierbij zelf inschatten of de informatie klopt, terwijl zij helemaal niet de kennis hebben.
Daarom moet ervoor worden gezorgd dat de juiste informatie naar buiten wordt gebracht, vindt Annet Roodenburg, lector voeding en gezondheid aan de HAS Hogeschool. Aan de Volkskrant laat zij weten dat voedingswetenschappers daar nog niet goed genoeg in zijn. Zo brengen deskundigen hun boodschap vaak nog op een te saaie manier. Hierdoor bereikt de juiste informatie het publiek nog onvoldoende. De wetenschappers krijgen nu een helpende hand en wie weet zien we binnenkort wel een foodvlogger die adviezen geeft op basis van de benodigde kennis.
Cover: minree