[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]O[/mks_dropcap]p 21 maart 2018 mag iedereen boven de 18 weer naar de stembus en dit keer voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ook bij deze verkiezingen trekken de politici alles uit de kast om met hun kop boven het maaiveld uit te steken. Met grappige, ludieke, opmerkelijke en ongemakkelijke campagnespotjes en posters probeert de gemeentelijke politiek ons te bereiken. In sommige gevallen druipt de hilariteit van de campagnes af. Wat vooral opvalt is het amateurisme, dat in vrijwel elk spotje de boventoon voert. Van een tenenkrommende monotone stem, tot slechte belichting, montage en spelfouten op campagneposters. Het is dan ook tijd om eens naar de campagnetechnieken van de gemeentelijke politiek te kijken.
Krampachtig de aandacht trekken
De lokale politieke, wie boeit het? Het heeft een stoffig imago van vooral oude grijze mannen en vrouwen die met elkaar in debat gaan over wat goed is voor de stad. Weinig mensen huppelen dan ook naar de stembus tijdens de lokale verkiezingen. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2014 bracht 53,8 procent van de kiezers hun stem uit. Met ludieke acties proberen de lokale partijen dan ook krampachtig de aandacht van ons te trekken. Dit werkt echter averechts. Haak jij af wanneer lokale politici jouw stem proberen te bemachtigen met een nogal knullig liedje? Of met een YouTube-filmpje waarin je niet eens hoort wat ze zeggen? Het wekt in elk geval geen vertrouwen.
Het verkiezingslied
Wat blijft er nou beter hangen dan een lied? Dit moet de lokale partij Castricum CKenG (Castricum Kern en Gezond) gedacht hebben tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Met een speciaal hiervoor geschreven liedje en karaoke-filmpje probeert de partij ons, de kiezers, te lokken. Zie hier het tenenkrommende liedje.
Ook de Brabantse partij Sint Anthonis maakte in 2014 gebruik van het verkiezingslied. Hierin valt vooral de knulligheid op. De elfkoppige fractie zingt als een vals koor van jankende katten en beweegt zich als houten klazen op de muziek. Terug in 2014 was het verkiezingslied van Sint Anthonis een internethit, met meer dan zeventigduizend views op YouTube, en kreeg het zelfs aandacht bij De Wereld Draait Door. Dit jaar gooien ze het over een andere boeg met een tekenfilm en hebben ze de internet hit van 2014 helaas verwijderd. Zie hier het enige nog tastbare bewijs.
Het verkiezingslied maakt ook in 2018 zijn opwachting, met bijvoorbeeld het verkiezingslied van de partij Loppersum Vooruit. Deze partij weet een verkiezingslied te maken die, in vergelijking met de twee vorige, het amateuristische gehalte ver achter zich laat. Zelfs de videoclip met geanimeerde 3D-bril, het terugkerende duimpje omhoog en de sfeerplaatjes van de omgeving zijn geen straf om naar te kijken. Ook in Steenbergen maakt gemeente zelf een verkiezingslied om de Steenbergers naar de stembus te lokken. Het meest opmerkelijke in de clip is vooral dat het grijze haar gehalte in deze gemeente hoogtij viert. Gemeente Steenbergen, waar zijn de jongeren? Nog niet klaar met het verkiezingslied? Bekijk dan ook zeker deze: PvdA-Zoetemeer en MPN-PN (MiddenPartij Nieuwkoop-Progressief Nieuwkoop).
De wind is verdraaid vervelend
Waar het in de videoclip van Steenbergen goed gaat met de audio, is de wind in menig video de vijand van de politicus. De wind waait in verschillende promotiefilmpjes de stem van de politicus totaal weg. Toch best jammer als je net aan het vertellen bent waar jij voor staat tijdens deze verkiezingen. Zo ligt het niet aan de motivatie van nummer drie op de lijst van de VVD Almelo, al ontbreekt het haar wel aan een microfoon. Niet alleen de wind heeft het op haar gemunt, ook voorbijrijdende auto’s maakt het voor de kijker onmogelijk om te verstaan wat ze zegt.
De D66 Leiden heeft in 2014 ook last van de wind. Zo wordt het antwoord, op de vraag hoe D66 ervoor zorgt dat elke burger gelijke kansen krijgt, van de nummer twaalf op de kieslijst van D66 Leiden onderbroken door de wind. De nummer vijf op de SGP-lijst van Hendrik-Ido-Ambacht is zelfs geheel onverstaanbaar in zijn promotiefilmpje. De wind is hier verdraaid vervelend en zorgt ervoor dat wij met krommende tenen en verkrampte kaken kunnen genieten van een hilarische campagnespot.
Waar veel partijen kiezen voor een degelijke poster, zijn er ook een aantal hilarische campagneposters te spotten, zoals de naakte waarheid
De foute campagne poster
Niet alleen spotjes wordt door politici ingezet, maar ook het posterbord aan het begin van bijna elke gemeente wordt volgehangen met campagneposters. Waar veel partijen kiezen voor een degelijke poster, zijn er ook een aantal hilarische campagneposters te spotten. Bijvoorbeeld de naakte waarheid, zoals te zien op de campagneposter van Progressief Schiedam. Niet alleen met woorden, maar ook in beeld weet nummer drie van de lijst de aandacht te trekken. Of dit nou heeft geleid tot meer stemmen voor Progressief Schiedam is zeer de vraag, al waren de reactie volgens de nummer drie overwegend positief.
De fractievoorzitter van Sociaal Rechts Haarlemmermeer schuwt een beetje bloot op zijn campagneposter ook niet. Met grote grijns van plezier lijkt de fractievoorzitter de vlakke hand goed te gebruiken. Maar of dit nou gepast is? Ook als lokale partijen het houden bij de huisstijl van hun grote broer gaan er nog steeds dingen mis. Zo heeft de VVD Leiderdorp het niet over topprioriteit maar over ‘toprioriteit’. Knullige spelfouten die de geloofwaardigheid van de partij zeker kunnen aantasten. Check de volgende websites voor de meest opvallende poster van de gemeenteraadsverkiezingen 2014 en de meest opvallende campagneposters ooit.
Cover: Wokandapix / Eindredactie: Tamar Hellinga