fbpx

Franse verkiezingen: media zijn verplicht de aandacht eerlijk te verdelen

Tijdens de Franse verkiezingen krijgen de kandidaten evenveel media-aandacht. Hoe zit dit in elkaar?


Sinds deze week zijn de Franse verkiezingen begonnen. Media kunnen hierbij natuurlijk niet achterblijven. Politiek in de media gaat in Frankrijk net even anders dan in Nederland. Alle elf presidentskandidaten moeten letterlijk evenveel media-aandacht krijgen.

Zo krijgt kanshebber Marine Le Pen van het nationaal-populistische Front National evenveel aandacht als de zogenaamde petits candidats, de kleine kandidaten die niet ver in peilingen komen.

De halve finales: voor of tegen Frankrijk
De verkiezingen staan volop in de aandacht, aangezien de uitslag bepalend is voor de koers in Europa. We spreken volgens Rutte over “de halve finales” tegen het populisme. Maar aan de andere kant ook over een “referendum voor of tegen Frankrijk”, aldus Le Pen. Volgens het NRC hecht een ruime meerderheid van de Fransen veel waarde aan de Euro. Daarentegen heeft Le Pen, die tegen Europa is, meer aanhangers dan ooit tevoren.

Op 23 april aanstaande gaan de Fransen naar de stembus. Wie in de eerste stemronde een absolute meerderheid haalt, heeft gewonnen. Wanneer er niet één grote winnaar is, gaan de twee kandidaten met de meeste stemmen naar de tweede ronde op 7 mei. Wie dat wint, wordt de achtste president van Frankrijk.

Iedereen krijgt evenveel media-aandacht
Nu de politieke strijd officieel van start is gegaan, worden media steeds meer ingezet om de kiezer te bereiken. In Frankrijk zijn de regels die hiervoor gelden streng. President De Gaulle voerde in 1965 een speciale regel in die stelde dat iedere deelnemende partij evenveel media-aandacht moet krijgen. Negatieve publiciteit telt hiervoor niet mee. De organisatie die hierop toeziet, is de CSA: een audiovisuele waakhond. Elke dag werken vijftien mensen die erop toezien dat radio en televisie iedere kandidaat evenveel aandacht geven.

Achterhaald?
Critici vragen zich af of de regel niet achterhaald is. Sociale media bestaan immers ook, waar de verdeling van media-aandacht niet gecontroleerd wordt. De Volkskrant schrijft dat Frankrijk houdt van reglementeren en beschermen. Zonder de regel zouden de kleine partijen geen eerlijke kans meer krijgen. De CSA is sinds dit jaar tegemoet gekomen aan de kritiek: kandidaten moeten nu twee weken gelijke aandacht krijgen. Bij de vorige verkiezingen waren dit er vijf. Het gevolg van deze regel is dat televisie- en radioprogramma’s langdradig worden. Of iedereen dan nog niet is afgehaakt, is een tweede, maar de aandacht is in ieder geval eerlijk verdeeld en staat in Frankrijk op de eerste plaats.

Cover: Icarissimi

416 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram