De zomervakantie is alweer een aantal weken voorbij en de televisiewereld lijkt weer op te starten. Er zijn nieuwe programma’s, nieuwe seizoenen van bekende shows en overal duiken namen op van deelnemers aan de komende spelprogramma’s. Met alle streamingdiensten als mogelijke concurrent is het de vraag hoeveel er eigenlijk tv wordt gekeken en hoe de producers onze aandacht proberen te trekken. Welbekende shows als Expeditie Robinson en Heel Holland Bakt zien er dit seizoen iets anders uit en bekende Nederlanders Jochem Myjer en Raven van Dorst komen met nieuwe concepten. Hoe gaat het najaar eruit zien op televisie en is dit genoeg om kijkers hun aandacht te trekken, of zijn de aankondigingen van Netflix toch interessanter?

Geen ‘verre’ landen

Kijkers van Temptation Island en Expeditie Robinson zal het wellicht niet zijn ontgaan: Thailand of de Filipijnen zit er momenteel niet in voor de shows. Waar Wie Is De Mol al een redelijk ‘corona proof’ Jubileumseizoen in Italië opnam, zullen deze programma’s nu ook in Europa plaatsvinden. Dit betekent echter niet dat we ons als kijker zorgen moeten maken, in tegendeel zelfs. Er zijn prachtige locaties gekozen die in het geval van Expeditie Robinson wellicht voor nog meer uitdaging zullen zorgen dan voorheen. 

De expeditieleden hebben zich dit jaar iets warmer aangekleed, want ze zitten op verschillende onbewoonde eilanden van Kroatië. In de eerste afleveringen wordt hiermee snel duidelijk wat voor moois Europa eigenlijk te bieden heeft. Ondanks de nieuwe locatie blijft de strekking van het programma hetzelfde: overleven en proeven winnen. En hoewel je je tegen de kou nog wel kunt kleden, lijken de kandidaten dit jaar voor meer uitdagingen te staan dan voorheen. Niet alleen het weer, maar ook de begroeiing op Kroatische eilanden verschilt nogal met zuidelijker gelegen landen. Geen bananen of cassaves binnen handbereik, dus creativiteit is vereist. 

Oud-deelnemers opnieuw in beeld

Er is meer nieuw aan Expeditie Robinson dit jaar, of eigenlijk juist niet nieuw; oud-deelnemers krijgen opnieuw een kans zich te bewijzen. Hier zijn zelfs aparte afleveringen voor vrijgemaakt elke week. Een voordeel voor deze kandidaten is dat ze het trucje al eens geoefend hebben, dus enigszins van overleven op een onbewoond eiland weten. Toch is het ze ook deze keer niet makkelijk gemaakt, want naast de zware Europese omstandigheden moet deze groep individueel strijden tegen elkaar. Niemand is dus verzekerd van zijn plek, ook ‘sterke’ spelers niet; die kunnen zomaar eens worden weggestemd.

 

Oud-deelnemers krijgen een nieuwe kans om zich te bewijzen.

Het programma is niet de enig met deze insteek. Heel Holland Bakt trapt het nieuwe seizoen af met een soortgelijk concept en andere naam: Heel Holland Bakt Nog een keer. Ook hier krijgen oud deelnemers opnieuw een kans om te doen wat vorige keer niet is gelukt: winnen. 

Nieuwe programma’s, wisselend succes

Nederland zou ‘talkshowmoe’ zijn

Naast nieuwe seizoenen van titels die al wat jaren meegaan, worden dit najaar ook nieuwe concepten aan ons voorgesteld. Raven van Dorst ontvangt in Boerderij van Dorst bekende Nederlanders waarmee ze probeert zelfvoorzienend te leven op een boerderij. Haar eerste aflevering viel net buiten de top vijf van best bekeken programma’s. Rob Kemps maakt dit jaar ook zijn eerste programma, de spelshow The Wheel, en kon zich met het hoge aantal kijkcijfers bij de best bekeken entertainmentprogramma’s rekenen. 

Minder goed gaat het met de talkshows, die bijna niet meer in de top 10 van best bekeken uitzendingen te vinden zijn. Wat de reden hiervoor is is niet zeker, maar er wordt wel over gespeculeerd. Nederland zou ‘talkshowmoe’ zijn, bijvoorbeeld, omdat er teveel van dit soort programma’s zijn waarin mensen aan tafel schuiven om over actualiteiten te praten. Daarnaast zou het nu het Corona tijdperk meer op de achtergrond raakt lastig zijn om te bedenken ‘hoe het ook alweer was om een talkshow te maken zonder zulk prominent nieuws’, vertelt een presentator van Op1. Desondanks was er voor de nieuwe talkshow Khalid & Sophie een maandagavond stijgend aantal kijkers ten opzichte van de vorige afleveringen. Dan gaat het wellicht toch de goede kant op.

Nieuwe seizoenen van populaire series online

Het is een uitdaging voor televisieprogramma’s om populair te worden en te blijven, als je nagaat wat voor alternatieven er voor mensen beschikbaar zijn. Verschillende streamingdiensten brengen regelmatig films en series en dit wordt soms groots aangekondigd. Populaire series als La Casa de Papel, Lucifer en Sex Education komen in september bijvoorbeeld met een nieuw seizoen op Netflix. En alsof de populariteit van de laatstgenoemde serie nog niet groot genoeg was, zal zelfs een pop-up store in Rotterdam verschijnen. 

Met al deze keuzes voor de kijker is het niet gek dat de kijkcijfers op televisie soms lager uitvallen dan verwacht. Eerder dit jaar werd ook al duidelijk dat mensen vaker hun tv abonnement opzeggen. Dit wil echter niet zeggen dat er helemaal niet meer gekeken wordt; er zijn namelijk allemaal online opties beschikbaar. Het lijkt erop dat, ondanks de toegenomen populariteit van streamingdiensten, dit nog steeds niet ten koste gaat van het lineaire (televisie)kijken. Mensen kijken dus live, dan wel niet live, nog steeds redelijk veel tv.

Altijd wel iets te zien

Toch blijft het voor programmamakers opboksen tegen alle streamingdiensten en (online) TV-shows.

Wie op de bank wil hangen met zijn favoriete serie, of een nieuwe show wil proberen, zal dat deze maand vast lukken. Of je nu een televisie hebt met alle zenders, of alleen een telefoon tot je beschikking; aan amusement is er eigenlijk nooit gebrek. De nieuwe talkshows lijken wat opstartproblemen te hebben, maar voor nieuwe entertainmentprogramma’s ziet het er daarentegen veelbelovend uit. Ook de goede oude afvalraces zijn nog steeds in trek bij het publiek en verrassen ons wellicht dit jaar met hun nieuwe wending. Toch blijft het voor programmamakers opboksen tegen alle streamingdiensten en (online) TV-shows. Eén voordeel is wel: die series op Netflix hebben mensen soms zomaar uit gebingewatcht.

Cover: JESHOOTS.com

Edited by: Ninke Boshuizen

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace