Marketing & PR

Coachella: marketing-Mekka

Afgelopen weekend kon je dansen in de Colorado Desert: dé trekpleister voor celebrities van het moment. Kylie Jenner, Justin Bieber, Fergie en talloze andere beroemdheden waren van de partij. Coachella Valley Music and Arts Festival is uitgegroeid tot een wereldwijd begrip en de hashtag #Coachella is niet van het internet af te slaan. Wat maakt dit festival zo’n hit?

Coachella Valley Music and Arts Festival, kortweg Coachella, begon in 1999 en is uitgegroeid tot een van de grootste en bekendste festivals ter wereld. Het festival dat in 2012 in het nieuws haalde met een hologram van Tupac, trok vorig jaar zo’n 580.000 bezoekers en vindt plaats in Indio, Californië. In de woestijn waar het festival wordt gehouden, kan de temperatuur oplopen tot 38 graden, maar dat mag de pret niet drukken. Online en ofline wordt er al maanden over het festival gepraat en dat terwijl het feest afgelopen weekend pas los is gebarsten.

#Coachella2015
Facebook, YouTube, Tumblr, Instagram, Twitter: Coachella gebruikt om een zo’n groot mogelijk publiek aan te spreken alle mogelijke social mediakanalen die er maar zijn en weet ze allemaal even effectief en massaal te gebruiken. Op deze manier genereert Coachella nog meer publiek en zorgen ze ervoor dat door middel van posts, filmpjes en foto’s hun Instagramvolgers ook Facebookvolgers worden en andersom. Op het Twitteraccount @Coachella kun je het laatste nieuws volgen en op @CoachellaFella kun je een kijkje nemen op het VIP-gedeelte van het festival. De Snapchat gebruikers onder ons kunnen bovendien de hele dag meegenieten van de zomerse deuntjes en feestend volk. Coachella updatet namelijk regelmatig korte filmpjes op haar Snapchat Story. De festivalgangers zelf Instagrammen er overigens zelf ook flink op los; #Coachella2015 staat nu al op 82.ooo tags en dit is pas tijdens het eerste weekend.

Online polsbandje
Festivalgangers worden continu gestimuleerd actief bezig te zijn op social media. Het perfecte hulpmiddel is het elektronische Coachella-polsbandje dat ze vooraf online moeten activeren. Hiervoor moet men een account aanmaken op de Coachella-app, die direct met Facebook en Twitter verbindt. Een slimme zet, want naast het feit dat je foto’s en statussen direct kunt delen, kun je ook zien welke artiesten waar spelen, waar je kunt eten en wanneer de shuttlebus rijdt. Het festivalterrein is immens groot, dus zonder app ben je al gauw verloren.

Om het posten van foto’s op social media nog meer aan te moedigen heeft de Coachella-app ook haar eigen camerafunctie, inclusief filters die ook nog eens de naam van het festival in het frame dragen. Iedereen kan continu zien dat je op Coachella bent en ook waar je op het festival bent: bij elk podium staan check-in scanners. Even zwaaien met je polsbandje en je bent ingecheckt op Facebook. Op deze manier blijven mensen de hele dag door praten, posten en foto’s delen over Coachella.

Coachella live
Het festival is bovendien ook vanuit huis live te volgen. In samenwerking met YouTube wordt Coachella vanuit drie verschillende kanalen uitgezonden. Andere media mogen niet filmen en daarmee heeft Coachella de controle over wat er wel en wat er niet naar buiten wordt gebracht. Miljoenen mensen over de hele wereld kijken de webcast.

Sponsors
Coachella is meer dan alleen muziek. Dankzij hun sponsors kan men de festivalgangers de ‘Coachella experience’ geven. Eerlijk is eerlijk, sponsors pikken graag een graantje mee van de populariteit door een interactief platform te creëren. Het is een droom om als merk op een festival te staan waar duizenden (invloedrijke) mensen aanwezig zijn en die bovendien niet vies zijn van een beetje geld uitgeven. Bezoekers worden gelokt door hun stands met airconditioning, water en oplaadmogelijk voor telefoons. Daarmee is het een win-win situatie voor iedereen: Coachella is blij met haar sponsors, sponsors promoten hun merk en festivalgangers krijgen wat extra’s.

H&M, de belangrijkste modesponsor van het festival, liet ons de afgelopen weken al warmlopen met hun op het festival geïnspireerde collectie ‘H&M Loves Coachella’. Op het festival zelf staan ze er met een stand genaamd ‘Transformation’, die vol zit met technologische snufjes. De selfiestick had Coachella verboden, maar bij deze stand kunnen bezoekers alsnog de perfecte selfie nemen op het ‘selfie station’. Ze kunnen ook hun aura laten lezen doormiddel van een scan die je social media foto’s bekijkt en ook kunnen ze virtueel styling advies krijgen. Uiteraard biedt H&M in hun pop-up shop ook kleding aan, die normaal gesproken alleen op de website te koop is. Make-up merk Sephora is voor de tweede keer op rij de beauty sponsor van Coachella. Zij hebben een doe-het-zelf make-up bar en een automaat waar je een gratis item uit krijgt als je een foto plaatst met #Sephoracoachella. Festivalgangers kunnen vervolgens afkoelen bij Absolut Vodka, dat limited-edition cocktails serveert om bezoekers wat verkoeling te geven van de woestijnhitte.

Succes
Het is niet verbazingwekkend dat de tickets van dit jaar weer binnen twintig minuten waren uitverkocht. Door samen te werken met wereldmerken als H&M, massaal te promoten op social media en alvast leuke playlists op Spotify te zetten, is Coachella al maanden voor het daadwerkelijke festival het gesprek van de dag. Daarnaast wordt het de festivalbezoekers zelf zo makkelijk mogelijk gemaakt om foto’s te posten of statussen te delen door middel van de app en hierdoor blijft de stroom aan Coachella-promotie alleen maar toenemen. Of het werkt? Zeker. Want waar je ook bent op de wereld, je weet dat Coachella gaande is. De echte raver moet hier eens zijn geweest.

Reacties

reacties

Mireia Boot
In haar kleuterjaren schreef ze al haar eerste boek, bestaande uit aan elkaar geniet a4 papier, drie woorden en een hoop stift. Hét begin van een liefde voor mooie verhalen maken. Anno 2016 zet ze dat voort bij Medium en duimt ze voor 'ooit' een plek bij ELLE. Naast al het geschrijf, eet ze ook graag kaasplankjes (die van Boca's zijn het beste) en aait ze poezen bij het Kattencafé Kopjes.

    You may also like

    Comments are closed.