[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]onderdag 23 november was het zover: de Tony’s Fair 2017. Tijdens het jaarlijkse evenement presenteert de slaaf-vrije chocoladeproducent haar ‘jaarFAIRslag’ waarin staat wat het bedrijf voor elkaar heeft gekregen en hoe veel chocola wij met z’n allen hebben geconsumeerd. Maar naast het bekendmaken van de jaarlijkse cijfers worden er lezingen gehouden, kun je de expositie bitter chocolate stories bekijken en uiteraard wordt er heel veel chocola gegeten. Medium Magazine bezocht het evenement in de Beurs van Berlage.
Vanaf 2005 worden de Tony’s Chocolonely repen geproduceerd en dit was meteen met succes. De eerste reep die uitkwam, in de alarmerende rode verpakking, bleek goed aan te slaan en al snel volgden meer soorten. Nu kunnen we onder andere genieten van puur, caramel zeezout en zelfs wit-stracciatella. Tony’s is vanaf de oprichting door Teun van de Keuken in 2005 uitgegroeid tot één van de meest bekende chocolademerken. Wat heeft geleid tot dit succes en hoe kijkt Tony’s naar de toekomst? Wij lazen het jaarFAIRslag voor jullie door en brengen verslag uit van de Tony’s Chocolonely FAIR.
Van Keuringsdienst van Waarde tot repen in de winkel
Toen bleek dat in 2005 dertienduizend mensen een Tony’s Chocolonely reep wilden bemachtigen, beseften de oprichters dat het een succes was. Vandaar dat een jaar later het bedrijf officieel ingeschreven stond bij de KvK. De weg naar het succes van het bedrijf zat vol uitdagingen. Zo bleek in 2010 dat bij de teelt van de hazelnoten, toen nog afkomstig uit Turkije, kinderarbeid voorkomt. Het bedrijf stapte meteen over op een Nederlandse teler. In 2014 ging Tony’s internationaal en begon met repen te verkopen in België en Finland. Een jaar later volgden ook de Verenigde Staten. Sinds dat jaar is ook nog eens de cacaoboter geheel traceerbaar geworden. Tony’s is voor 100% slaafvrije chocola gegaan. Zo kunnen wij zonder schuldgevoel een nieuwe reep opentrekken!
Zelfs de borg van de kluisjes kan worden ingeruild voor twee repen chocola
FAIR
In 2012 was de eerste Tony’s FAIR een feit. Toen nog met een klein aantal sprekers en een optreden van Chef’Special. Nu, in 2017, heeft Tony’s de volledige Beurs van Berlage afgehuurd voor het jaarlijkse feestje. Er zijn sprekers zoals Mark Woerde, Mark van Baal en Henk-Jan Beltman. Daarnaast is er een pop-up store in de kelder waar alle smaken worden verkocht en kun je zoveel chocola eten als je wilt. Zelfs de borg van de kluisjes kan worden ingeruild voor twee repen chocola.
De Beurs van Berlage is een zeer indrukwekkende locatie en Tony’s heeft alles vrolijk aangekleed met ballonnen en gekleurde lichtjes. Overal staan emmers vol chocolade, is er chocoladebier te koop en je kan zelf brownies customizen met Tony’s Chocolonely topping. Een van de ruimtes heeft een Afrikaans thema en is aangekleed met exotische bomen en verlichting. In de grootste zaal staat een groot podium waar de sprekers hun woord doen en waar later op de avond Ben L’oncle Sound iedereen entertaint met soulmuziek. Kortom, een droom voor chocolade liefhebbers die een leuk, verantwoord avondje willen hebben. En dat maakt Tony Chocolonely nu zo’n apart en bijzonder bedrijf.
Ben je ook zo gek van chocola en wil je dat deze chocola eerlijk geproduceerd wordt? Dan ben je bij Tony’s Chocolonely aan het juiste adres. Hun motto is ten slotte “crazy about chocolate, serious about people”. En dat komen ze ook écht na.
Foto’s: Thomas Korver / Eindredactie: Kajsa Rosenblad en Ramona Nouse