[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]W[/mks_dropcap]aar zouden we toch zijn zonder ons o-zo-geliefde, muziek delende en op alle fronten onmisbare YouTube. Voor sommigen onder ons gaat er geen dag voorbij zonder het bezoeken van deze inmiddels elf jaar oude videowebsite, die ons naast music videos, stompzinnige home videos en technische tutorials ook voorziet van een ongekend scala aan vloggers, ofwel videobloggers. YouTube is gigantisch. Zo gigantisch dat ook vele jongeren tegenwoordig over een eigen kanaal beschikken. Na het succes van vorig jaar werd afgelopen week alweer duidelijk hoe groot de populariteit wel niet is: binnen 24 uur ontving de organisatie van de VEED Awards – de awardshow voor de beste YouTubers van ons land – al 67.000 stemmen.
VEED festival: editie nummer twee
Één jaar geleden publiceerde onze redactrice Anouk een artikel over de eerste editie van het VEED Festival, wat plaatsvond in de Westergasfabriek in Amsterdam. Toen al waren er een hoop YouTubers te vinden: zo’n 2000 jonge fans kochten een kaartje en hiermee was het festival compleet uitverkocht. Dit jaar zal het VEED Festival plaats vinden op 9 april, waarbij de winnaars op vrijdagavond 8 april bekendgemaakt worden. De fans kunnen stemmen op hun favoriet uit de top 5 YouTubers per categorie. De hele dag door zullen er verschillende activiteiten plaatsvinden, zoals optredens van de grootste YouTube-sterren, meet & greets voor de fans, YouTube-masterclasses voor hen die in zichzelf wel een sterretje zien schuilen en challenges tussen de YouTubers. Uiteraard ontbreekt ook dit jaar de lounge – ook wel de Power Tower genoemd – niet: hier kan iedereen zijn of haar overleden telefoon in de muur pluggen voor wat nieuwe batterij en ondertussen toffe foto’s schieten in de photo booth.
Op YouTube kun je je eigen verhaal vertellen zonder rekening te hoeven houden met bepaalde regels
Waarom dit evenement?
”Het idee achter dit evenement is ontstaan bij de YouTubers zelf, om zo net als vorig jaar nog een keer de perfecte dag te organiseren voor de gehele YouTube-community. Hiervoor zijn wij ingeschakeld, wij organiseren VEED nu samen met een groep YouTubers”, vertelde Omar Kbiri tijdens ons gesprek deze ochtend. ”Het evenement komt vooral tot stand door de artiesten zelf, het publiek en andere aandeelhouders, maar er zit uiteraard een zakelijke en organisatorische kant aan deze dagen”. Kbiri is naast mede-organisator van dit festival ook begeleider van meerdere YouTubers, waarbij hij hen helpt met het ontwikkelen van een carrière. Volgens hem is het niet gek dat er zoveel animo is voor dit festival. ‘’De wereld van contentmakers wordt steeds kwalitatiever en bekwamer. Reden voor ons om vorig jaar deze publieksprijzen in het leven te roepen. Dat we nu in één dag ons totaal van vorig jaar hebben verpletterd laat zien hoe de wereld van YouTube leeft bij de kijkers’’.
Insight VEED
In tegenstelling tot vorig jaar zal er een extra dag plaats vinden, namelijk Insight VEED op 8 april. Tijdens dit congres zullen er bedrijven aanwezig zijn, maar ook particulieren, media-experts en YouTubers om inzicht te verschaffen in de vele mogelijkheden van YouTube. ”Het mooie aan YouTube is, is dat ieder zijn eigen verhaal kan vertellen zonder rekening te hoeven houden met bepaalde regels en standaarden, zoals bij veel traditionele media aan de orde komt.” Er komen allerlei vragen aan bod: hoe maak je relevante content? Hoe kan je als marketeer efficiënt te werk gaan? YouTube kan een inspiratie zijn voor bedrijven om zo de afstand tussen merk en doelgroep te verkleinen en om zo via een ander platform een publiek te bereiken. Een deel van het succes van de YouTubers zit hem volgens Kbiri in de drijfveer: ”Voor veel YouTubers ontbrak in eerste instantie vaste overhead. Ze woonde nog thuis en hoefde er geen brood mee op de plank te krijgen. Ze maakten hun filmpjes goedkoop en hadden daardoor een hoog rendement, zodat ze dit konden opbouwen puur vanuit de ambitie om hun eigen verhaal te vertellen en dit authentiek te houden.”
De potentiële awardwinnaars
Op de website kan er gestemd worden op jouw favoriete YouTube-kanaal. De kandidaten zijn ingedeeld op soort kanaal: er zal een award worden uitgereikt aan onder andere de ‘Beste Mannelijke YouTuber’, ‘de Beste Beauty YouTuber’ en ‘Beste Comedy YouTuber’. Afgelopen jaar sleepte Rutger Vink, beter bekend als Furtjuh, twee awards binnen: die voor Beste Mannelijke YouTuber en Beste Comedy YouTuber. Iedere donderdag plaatst hij een nieuw filmpje op zijn kanaal: de ene keer een liedje, dan weer een parodie, soms een sketch, maar ook challenges. Teske werd de Beste Vrouwelijke Youtuber en zal ook dit jaar weer aanwezig zijn als geselecteerde kanshebber. ”Sommige genomineerden hebben veel volgers doordat ze weten wat voor titels de aandacht trekken. Andere sterren, zoals Mascha, zijn simpelweg een persoonlijkheid en een idool voor de kijkers, net zoals jij misschien wel idolaat was van de Backstreet Boys”, aldus Omar Kbiri.
Tienerescalatie
Alsof Justin Bieber, One Direction en Miley Cyrus zich allemaal in één zaal bevinden, zo gedraagt het publiek zich op een festival als deze. Althans, de jongeren met een gemiddelde leeftijd van vijftien jaar. ”De ouders staan perplex te kijken hoe hun kinderen achterstevoren lopen om selfies met de vloggers te maken”, zegt Lieke Lamb, die als moeder van vier kinderen aanwezig was bij de eerste editie vorig jaar. Twitter staat inmiddels alweer vol met watertandende tieners die ook voor €24,95 exclusief servicekosten een kaartje hebben weten te bemachtigen. Nu maar hopen dat het net zo’n succes wordt als vorig jaar!