[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]ij werd met gemengde geluiden ontvangen: de campagne van de Gemeente Rotterdam. Op verschillende campagneposters staan zoenende stellen met verschillende etnische en religieuze achtergronden te zien met de tekst: ‘In Nederland kies je je partner zelf’. De campagne is bedoeld om te propaganderen voor vrije partnerkeuze en bedacht door de partij Leefbaar Rotterdam, een partij waarvan de standpunten het meest overeenkomen met die van de PVV.
Wat is er mis met deze campagne?
Allereerst, is het opvallend dat er op twee van de vier versies van de campagneposter een ‘onderdrukte’ moslima afgebeeld is, zoenend met een partner met een andere geloofsovertuiging of een andere etniciteit. En dat terwijl de belemmering van vrije partnerkeuze natuurlijk helemaal niet alleen speelt onder moslims. Ook LHBTQ’s en Nederlanders zonder migratieachtergrond hebben er last van. Iets wat de zin: ‘In Nederland kies je je partner zelf.’ nou niet echt suggereert. Gelukkig staan er op de posters wel andere voorbeelden van vrije partnerkeuze. En toch past het opvallend goed in het straatje van Leefbaar Rotterdam om moslima’s af te beelden op de campagneposters. Zo kan het onderwerp ‘vrije partnerkeuze’ weer richting het immigratiedebat worden geduwd.
Gaat deze campagne écht werken?
Ten tweede is de campagne echt slecht. In een basislesje reclame maken, zal vrij snel verteld worden dat een reclame afgestemd moet worden op de doelgroep. Een poster van zoenende mensen ophangen om een groep mensen mee aan te spreken, waarvan het bekend is dat zij in hun seksuele opvattingen conservatief zijn, werkt niet. Op een belerende manier ‘in Nederland doen ze het zo’ erboven zetten, werkt al helemaal niet. Door het wij-zij-gevoel dat deze campagne uitstraalt, creëer je afgunst. Dat is zonde, want daarmee negeer je het feit dat belemmering van vrije partnerkeuze een belangrijk probleem is waar écht iets aan gedaan moet worden.
Wat voor uitkomsten biedt de campagne?
Stel: je bent een stereotype ‘onderdrukte moslima’ en je raakt geïnspireerd door deze campagne om je eigen partner te kiezen. Wat nu? Dan kan je op social media erover praten met de hashtag #zelfgekozen. Of je kan deelnemen aan een debat op 16 juni. Maar écht geholpen worden met eventuele serieuze consequenties van je keuze blijft uit. Voor de dreiging van geweld, afstoting of ontvoering wordt geen oplossing geboden. Sterker nog, de telefoonnummers van instanties die echt zouden kunnen helpen staan niet eens op de poster afgebeeld. Je zou bijna denken dat de poster niet bedoeld is om te helpen, maar om een signaal te zenden naar de achterban van Leefbaar.
Gaat het hier om een urgent probleem?
Je kan je afvragen, waarom nú hier campagne voor voeren? Wat is er recentelijk gebeurd om dit issue weer urgent te maken? Volgens initiatiefnemer en Leefbaar-wethouder Ronald Schneider is de reden voor het starten van de campagne: ‘Ik woon in Rotterdam-Zuid waar ik soms stelletjes zie die in het geniep tegen een kademuur handjes vasthouden. Dit is Nederland in 2017. Het kan toch werkelijk niet zo zijn dat een meisje en jongen van een jaar of 20 zo in het geniep elkaars handjes moeten vasthouden?’ Veel critici zien de urgentie van deze campagne voor Leefbaar Rotterdam echter in het feit dat de Gemeenteraadsverkiezingen 2018 eraan komen en dat de campagne onder sympathisanten van Leefbaar Rotterdam goed zal vallen.
Cringeworthy
Deze campagne is slecht in zo veel opzichten dat het cringeworthy is. Niet alleen bevestigt het stereotypes en stigma’s, waar we juist van af moeten om de multiculturele samenleving, en misschien zelfs vrije partnerkeuze, te laten werken, ook biedt het geen hulp voor het echte probleem. Door te zeggen dat wij in Nederland zelf onze partner kiezen, raak ik benieuwd naar wie er dan niet valt onder ‘wij in Nederland’. Daarnaast slaat deze poster ook vanuit communicatiewetenschappelijk perspectief volledig de plank mis. Al met al, lijkt het er sterk op dat Leefbaar Rotterdam al vroeg is begonnen met campagne voeren voor de Gemeenteraadsverkiezingen, want het nut van deze campagne gaat mij anders compleet de pet te boven.