fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Winnen met de Staatsloterij: vissen naar geloofwaardigheid

De Staatsloterij is druk met het herstellen van reputatieschade, maar de manier waarop biedt nog geen garantie tot succes.


Misschien heb jij zelf wel eens een lot van de Staatsloterij gekocht, in de hoop een mooi zakcentje te winnen om je studie te kunnen financieren. In april van dit jaar kwam de Staatsloterij negatief in het nieuws, omdat de loterij misleidende teksten zou hebben gebruikt in de periode van 2000 tot 2008. De Staatsloterij vermeldde niet dat de trekking van loten ook uit niet verkochte loten zou worden gedaan, waarmee de win-kansen aanzienlijk kleiner waren dan de consumenten dachten.

Compensatie
De Hoge Raad heeft op 30 januari 2017 geoordeeld dat de Staatsloterij inderdaad misleidende mededelingen heeft gedaan met betrekking tot win-kansen, het aantal gewonnen prijzen en de hoogte van deze prijzen. Om gedupeerden tegemoet te komen, heeft de Staatsloterij een compensatie bedacht: een bijzondere trekking, die plaats zal vinden op 27 mei.

Dergelijke commotie is een potentiële bedreiging voor de reputatie van de Staatsloterij. Om de compensatie onder de aandacht te brengen bij de consument, is de Staatsloterij een campagne gestart voor de bijzondere trekking. Een onderdeel van deze campagne is een infomercial, waarin wordt uitgelegd waarom de bijzondere trekking plaatsvindt. De Staatsloterij biedt in het spotje excuses aan voor het gebruiken van misleidende teksten. Maar: de oplettende kijker ziet in een flits de kleine lettertjes onderaan in beeld. Door mee te doen aan deze trekking ziet de gebruiker af van juridische stappen richting de Staatsloterij. Niet echt overtuigend dus.

Geloofwaardigheid
In hoeverre is deze campagne geloofwaardig te noemen? Crisiscommunicatie vraagt om maatwerk en de insteek is afhankelijk van een scala aan aspecten. Het model van Coombs over crisiscommunicatie gaat uit van crisis response-strategieën, die een communicatieprofessional in kan zetten om de reputatieschade te herstellen. Dit model suggereert dat een aantal factoren van belang zijn voor de kans van slagen van de crisiscommunicatiestrategie.

Twee aspecten die volgens Coombs bijdragen aan de geloofwaardigheid van een organisatie zijn het verleden van de organisatie met betrekking tot crises, en de schuldvraag. Zijn er in het verleden dergelijke crises geweest? Dan draagt de huidige crisis niet bepaald bij aan het beeld dat consumenten hebben van het crisis-verleden. Ten tweede is de vraag in hoeverre de organisatie de crisis had kunnen voorkomen. Bedrijven die ‘schuld hebben’ aan de oorzaak van de crisis laten geen goede indruk achter bij de consument. Wat betreft de Staatsloterij, dienen we op beide vragen ‘ja’ te antwoorden. Zo heeft de Staatsloterij in 2015 al excuses aangeboden voor misleidende informatie over win-kansen. Ook had de Staatsloterij de crisis kunnen voorkomen, door in de periode van 2000 tot 2008 eerlijk te zijn. De geloofwaardig van het bedrijf komt hiermee in het geding.

Tot slot kan niet gesteld worden dat de voorgestelde compensatie bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de Staatsloterij. Dat de bijzondere trekking mogelijk niet doorgaat, omdat de rechtbank zich nog over de zaak moet buigen, wordt in de campagne nergens vermeld. Een simpele zoekopdracht in Google en deze informatie komt zo boven water drijven.

De campagne lijkt een wanhoopsoffensief van het bedrijf om toch weer loten te kunnen verkopen. De Staatsloterij komt niet geloofwaardig over en dit is niet de eerste crisis die gaat over misleidende informatie. En dat zakcentje om je studie te bekostigen? Misschien dat we dan toch moeten accepteren dat gratis geld niet bestaat.

Cover: GaHetNa (Nationaal Archief NL)

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort