fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

Winnen met de Staatsloterij: vissen naar geloofwaardigheid

De Staatsloterij is druk met het herstellen van reputatieschade, maar de manier waarop biedt nog geen garantie tot succes.


Misschien heb jij zelf wel eens een lot van de Staatsloterij gekocht, in de hoop een mooi zakcentje te winnen om je studie te kunnen financieren. In april van dit jaar kwam de Staatsloterij negatief in het nieuws, omdat de loterij misleidende teksten zou hebben gebruikt in de periode van 2000 tot 2008. De Staatsloterij vermeldde niet dat de trekking van loten ook uit niet verkochte loten zou worden gedaan, waarmee de win-kansen aanzienlijk kleiner waren dan de consumenten dachten.

Compensatie
De Hoge Raad heeft op 30 januari 2017 geoordeeld dat de Staatsloterij inderdaad misleidende mededelingen heeft gedaan met betrekking tot win-kansen, het aantal gewonnen prijzen en de hoogte van deze prijzen. Om gedupeerden tegemoet te komen, heeft de Staatsloterij een compensatie bedacht: een bijzondere trekking, die plaats zal vinden op 27 mei.

Dergelijke commotie is een potentiële bedreiging voor de reputatie van de Staatsloterij. Om de compensatie onder de aandacht te brengen bij de consument, is de Staatsloterij een campagne gestart voor de bijzondere trekking. Een onderdeel van deze campagne is een infomercial, waarin wordt uitgelegd waarom de bijzondere trekking plaatsvindt. De Staatsloterij biedt in het spotje excuses aan voor het gebruiken van misleidende teksten. Maar: de oplettende kijker ziet in een flits de kleine lettertjes onderaan in beeld. Door mee te doen aan deze trekking ziet de gebruiker af van juridische stappen richting de Staatsloterij. Niet echt overtuigend dus.

Geloofwaardigheid
In hoeverre is deze campagne geloofwaardig te noemen? Crisiscommunicatie vraagt om maatwerk en de insteek is afhankelijk van een scala aan aspecten. Het model van Coombs over crisiscommunicatie gaat uit van crisis response-strategieën, die een communicatieprofessional in kan zetten om de reputatieschade te herstellen. Dit model suggereert dat een aantal factoren van belang zijn voor de kans van slagen van de crisiscommunicatiestrategie.

Twee aspecten die volgens Coombs bijdragen aan de geloofwaardigheid van een organisatie zijn het verleden van de organisatie met betrekking tot crises, en de schuldvraag. Zijn er in het verleden dergelijke crises geweest? Dan draagt de huidige crisis niet bepaald bij aan het beeld dat consumenten hebben van het crisis-verleden. Ten tweede is de vraag in hoeverre de organisatie de crisis had kunnen voorkomen. Bedrijven die ‘schuld hebben’ aan de oorzaak van de crisis laten geen goede indruk achter bij de consument. Wat betreft de Staatsloterij, dienen we op beide vragen ‘ja’ te antwoorden. Zo heeft de Staatsloterij in 2015 al excuses aangeboden voor misleidende informatie over win-kansen. Ook had de Staatsloterij de crisis kunnen voorkomen, door in de periode van 2000 tot 2008 eerlijk te zijn. De geloofwaardig van het bedrijf komt hiermee in het geding.

Tot slot kan niet gesteld worden dat de voorgestelde compensatie bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de Staatsloterij. Dat de bijzondere trekking mogelijk niet doorgaat, omdat de rechtbank zich nog over de zaak moet buigen, wordt in de campagne nergens vermeld. Een simpele zoekopdracht in Google en deze informatie komt zo boven water drijven.

De campagne lijkt een wanhoopsoffensief van het bedrijf om toch weer loten te kunnen verkopen. De Staatsloterij komt niet geloofwaardig over en dit is niet de eerste crisis die gaat over misleidende informatie. En dat zakcentje om je studie te bekostigen? Misschien dat we dan toch moeten accepteren dat gratis geld niet bestaat.

Cover: GaHetNa (Nationaal Archief NL)

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram