fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Winnen met de Staatsloterij: vissen naar geloofwaardigheid

De Staatsloterij is druk met het herstellen van reputatieschade, maar de manier waarop biedt nog geen garantie tot succes.


Misschien heb jij zelf wel eens een lot van de Staatsloterij gekocht, in de hoop een mooi zakcentje te winnen om je studie te kunnen financieren. In april van dit jaar kwam de Staatsloterij negatief in het nieuws, omdat de loterij misleidende teksten zou hebben gebruikt in de periode van 2000 tot 2008. De Staatsloterij vermeldde niet dat de trekking van loten ook uit niet verkochte loten zou worden gedaan, waarmee de win-kansen aanzienlijk kleiner waren dan de consumenten dachten.

Compensatie
De Hoge Raad heeft op 30 januari 2017 geoordeeld dat de Staatsloterij inderdaad misleidende mededelingen heeft gedaan met betrekking tot win-kansen, het aantal gewonnen prijzen en de hoogte van deze prijzen. Om gedupeerden tegemoet te komen, heeft de Staatsloterij een compensatie bedacht: een bijzondere trekking, die plaats zal vinden op 27 mei.

Dergelijke commotie is een potentiële bedreiging voor de reputatie van de Staatsloterij. Om de compensatie onder de aandacht te brengen bij de consument, is de Staatsloterij een campagne gestart voor de bijzondere trekking. Een onderdeel van deze campagne is een infomercial, waarin wordt uitgelegd waarom de bijzondere trekking plaatsvindt. De Staatsloterij biedt in het spotje excuses aan voor het gebruiken van misleidende teksten. Maar: de oplettende kijker ziet in een flits de kleine lettertjes onderaan in beeld. Door mee te doen aan deze trekking ziet de gebruiker af van juridische stappen richting de Staatsloterij. Niet echt overtuigend dus.

Geloofwaardigheid
In hoeverre is deze campagne geloofwaardig te noemen? Crisiscommunicatie vraagt om maatwerk en de insteek is afhankelijk van een scala aan aspecten. Het model van Coombs over crisiscommunicatie gaat uit van crisis response-strategieën, die een communicatieprofessional in kan zetten om de reputatieschade te herstellen. Dit model suggereert dat een aantal factoren van belang zijn voor de kans van slagen van de crisiscommunicatiestrategie.

Twee aspecten die volgens Coombs bijdragen aan de geloofwaardigheid van een organisatie zijn het verleden van de organisatie met betrekking tot crises, en de schuldvraag. Zijn er in het verleden dergelijke crises geweest? Dan draagt de huidige crisis niet bepaald bij aan het beeld dat consumenten hebben van het crisis-verleden. Ten tweede is de vraag in hoeverre de organisatie de crisis had kunnen voorkomen. Bedrijven die ‘schuld hebben’ aan de oorzaak van de crisis laten geen goede indruk achter bij de consument. Wat betreft de Staatsloterij, dienen we op beide vragen ‘ja’ te antwoorden. Zo heeft de Staatsloterij in 2015 al excuses aangeboden voor misleidende informatie over win-kansen. Ook had de Staatsloterij de crisis kunnen voorkomen, door in de periode van 2000 tot 2008 eerlijk te zijn. De geloofwaardig van het bedrijf komt hiermee in het geding.

Tot slot kan niet gesteld worden dat de voorgestelde compensatie bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de Staatsloterij. Dat de bijzondere trekking mogelijk niet doorgaat, omdat de rechtbank zich nog over de zaak moet buigen, wordt in de campagne nergens vermeld. Een simpele zoekopdracht in Google en deze informatie komt zo boven water drijven.

De campagne lijkt een wanhoopsoffensief van het bedrijf om toch weer loten te kunnen verkopen. De Staatsloterij komt niet geloofwaardig over en dit is niet de eerste crisis die gaat over misleidende informatie. En dat zakcentje om je studie te bekostigen? Misschien dat we dan toch moeten accepteren dat gratis geld niet bestaat.

Cover: GaHetNa (Nationaal Archief NL)

446 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram