fbpx
17/06/2019 Communication Science news and articles

Wat wordt de beste Nederlandse reclame van 2018?

Met het begin van het nieuwe jaar wordt er ook teruggekeken op het afgelopen jaar. Op het gebied van reclames wordt dit altijd gedaan met de prijsuitreiking voor beste reclame; de Gouden Loeki. Amber bekeek welke reclames een nominatie kregen en welke reclame volgens haar de beste kans maakt.


Vorige week zijn de tien genomineerde reclames voor de Gouden Loeki 2018 bekendgemaakt. Voor de mensen die dit niet echt bekend in de oren klinkt; de Gouden Loeki is dé prijs voor de beste Nederlandse televisiereclame. Omdat we inmiddels overal praktisch worden doodgegooid met reclames, is het ook wel eens verfrissend om de betere reclames die nog enigszins vermakelijk zijn, te belonen. Vandaar dat ik elk jaar erg benieuwd ben naar de genomineerden en ook dit jaar is het weer een interessante lijst. Dus, laat ik eens wat bijzonderheden voor jullie op een rijtje zetten en natuurlijk ook speculeren over de, naar mijn mening, grootste kanshebbers..

Het kerstgevoel is blijven hangen
Met kerst komt het vaak voor dat bedrijven proberen uit te pakken om zo het kerstgevoel zo veel mogelijk uit te dragen. Aangezien de feestdagen net voorbij zijn, is het dan ook niet verrassend dat er drie kerstcommercials op de lijst staan. Toch is het opmerkelijk dat de commercials van drie verschillende supermarktketens zijn, namelijk: Lidl, Jumbo en PLUS.

Nu zou ik toch graag specifiek het kerstspotje van Lidl willen uitlichten, waar Beau van Erven Dorens zijn eigen studenten achtergrond belachelijk maakt bij een kerstdiner met zijn dispuut. De combinatie van een beetje zelfspot en het imago van Lidl, wat juist staat voor voordelig en goedkoop, maakt tot een erg geslaagde kerstcommercial die menig televisiekijker wel zal onthouden. Want, wie houdt er nou niet van een heerlijk foute uitspraak als: “Van de groentejuwelier uit Bloemendaal, he rakker?

De combinatie van een beetje zelfspot en het imago van Lidl, wat juist staat voor voordelig en goedkoop, maakt tot een erg geslaagde kerstcommercial die menig televisiekijker wel zal onthouden

Liefde gaat door de maag?
Ook opvallend is de hoeveelheid commercials over drink- en etenswaren op de lijst. Naast de kerstcommercials van supermarkten, zijn er nog vier andere commercials die proberen om ‘liefde door de maag’ te verkopen. Eén daarvan is een spotje van Heineken, waarin hun alcoholvrije bier de hoofdrol speelt. Het spotje is vrij komisch en pijnlijk; iemand denkt onder de politie uit te komen doordat hij bier zonder alcohol drinkt, om er vervolgens op gewezen te worden dat hij eigenlijk gewoon fout geparkeerd staat.

Toch schijnt supermarkt PLUS wel de kroon te spannen, aangezien er twee van hun spotjes genomineerd zijn. Hierbij moet ik toegeven dat ik hun spotjegoed eten is samen eten” erg kan waarderen, aangezien het laat zien hoe een Nederlands jongetje en een jongetje uit een asielzoekerscentrum een mooie vriendschap opbouwen. Een slimme zet waarbij ze een recente maatschappelijke kwestie gebruiken om sympathie op te wekken. Ook raakt het kerstspotje van PLUS een emotionele snaar, met een mooie en emotionele vertolking van het gevoel dat je ervaart wanneer je kerst viert zonder een dierbaar familielid.

Naast de kerstcommercials van supermarkten, zijn er nog vier andere commercials die proberen om ‘liefde door de maag’ te verkopen

Budget maakt uit
Wat daarnaast weer pijnlijk duidelijk wordt bij het zien van de lijst, is dat budget wel degelijk verschil maakt. De bedrijven die achter de tien genomineerde spotjes zitten, zijn grote namen zoals Heineken, McDonald’s en Calvé. Dit zijn bedrijven die bekend en groot zijn, waardoor ze zichtbaar meer geld en moeite in hun reclames kunnen steken. Het is dan ook niet gek dat deze bedrijven meer kans hebben om genomineerd te worden. Als we denken aan budget en geld denken we natuurlijk gelijk aan de Staatsloterij. Zij zijn met hun reclame voor de promotie van de oudejaarstrekking ook genomineerd en dan voornamelijk dankzij de hoofdrolspeler Frekkel, een hondje dat volgens sommigen zo lelijk is dat dit hem schattig maakt.

Ondanks al dit commerciële geweld, is het dan wel weer interessant dat één van de genomineerden een reclame van de Dierenbescherming is, oftewel: een goed doel. Ook al is de Dierenbescherming natuurlijk één van de bekendere en grotere goede doelen, het is geen organisatie die draait om het maken van winst. Toch zit hun reclamespot over een hond die wordt gered van verwaarlozing en een mooi huisje vindt goed in elkaar. Het feit dat deze op de lijst terecht is gekomen laat dan ook zien dat een bepaalde mate van sympathie als onderwerp in een reclame ook uitmaakt.

And the winner is?
Nu blijft het natuurlijk de vraag welke reclame de beste is en er met de winst vandoor zal gaan.. Gaan de kijkers voor een emotioneel en maatschappelijk relevant spotje zoals die van PLUS en de Dierenbescherming, of juist voor humor zoals die van Lidl en Heineken? Persoonlijk denk ik dat een spotje met een goede dosis zelfspot en een bekend gezicht in de hoofdrol het altijd goed zal doen, en daarom zet ik mijn geld op die van Lidl. Toch denk ik dat alle genomineerde reclames terechte winnaars zullen zijn en ze verdienen dan ook onze waardering in een wereld waar we ons enorm kunnen ergeren aan de meeste irritante en slechte reclames. Op 24 januari is de uitreiking van de Gouden Loeki en dan zullen we er achter komen wie het goud mee naar huis neemt, al zijn wij degenen die het uiteindelijk zullen bepalen. Tot 22 januari kun je namelijk jouw stem uitbrengen, dus: op wie stem jij?

Cover: Unsplash/ Final editor: Loïs Marcus 

 

283 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

Nudity in the Eye of the Beholder

04/06/2019

04/06/2019

Nudity has seen a great change in meaning over the years. Of course there is a physical aspect, but there is also a rather artsy view. Aakansha discusses the multiple ways of looking at nudity.

Alumni of the Month: Arco Gnochhi

27/05/2019

27/05/2019

Medium sprak met Arco Gnochhi. Alumni van Communicatiewetenschap, voetbaltwitteraar 2018 en momenteel programmamaker bij BNNVARA.

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

#RIPDorisDay

17/05/2019

17/05/2019

The world mourns as news of the passing of Doris Day arrives. Medium remembers a woman whose movies and music earned her the status of a Hollywood legend.

Tessa: De geneeskundestudent die geniet van haar leven in Maastricht

13/05/2019

13/05/2019

Dit keer geen student uit Amsterdam, maar een student uit Maastricht! Medium sprak met geneeskundestudent Tessa over haar studentenleven in Maastricht en hoe communicatie een rol speelt in haar studie.

Faking a Disease Online: Munchausen by Internet

12/05/2019

12/05/2019

Who can we trust online? This article explores the distressing phenomenon of Munchausen by internet.

Your nightlife review: De School, Amsterdam

10/05/2019

10/05/2019

Gabby reviews De School, mainly known as a techno nightclub. Is it worth a visit? And why is there such a strict doorpolicy? We sum up the good and bad points for you.

The Pursuit of the Perfect Picture and its Consequences

09/05/2019

09/05/2019

A lot of people nowadays do the craziest things to get the most beautiful Instagram photos. It's all fun and games, until people's properties get destroyed. Angela discusses 3 places in the world where 'Instagram tourists' have taken over.

EnjoyInstagram