fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

Wat wordt de beste Nederlandse reclame van 2018?

Met het begin van het nieuwe jaar wordt er ook teruggekeken op het afgelopen jaar. Op het gebied van reclames wordt dit altijd gedaan met de prijsuitreiking voor beste reclame; de Gouden Loeki. Amber bekeek welke reclames een nominatie kregen en welke reclame volgens haar de beste kans maakt.


Vorige week zijn de tien genomineerde reclames voor de Gouden Loeki 2018 bekendgemaakt. Voor de mensen die dit niet echt bekend in de oren klinkt; de Gouden Loeki is dé prijs voor de beste Nederlandse televisiereclame. Omdat we inmiddels overal praktisch worden doodgegooid met reclames, is het ook wel eens verfrissend om de betere reclames die nog enigszins vermakelijk zijn, te belonen. Vandaar dat ik elk jaar erg benieuwd ben naar de genomineerden en ook dit jaar is het weer een interessante lijst. Dus, laat ik eens wat bijzonderheden voor jullie op een rijtje zetten en natuurlijk ook speculeren over de, naar mijn mening, grootste kanshebbers..

Het kerstgevoel is blijven hangen
Met kerst komt het vaak voor dat bedrijven proberen uit te pakken om zo het kerstgevoel zo veel mogelijk uit te dragen. Aangezien de feestdagen net voorbij zijn, is het dan ook niet verrassend dat er drie kerstcommercials op de lijst staan. Toch is het opmerkelijk dat de commercials van drie verschillende supermarktketens zijn, namelijk: Lidl, Jumbo en PLUS.

Nu zou ik toch graag specifiek het kerstspotje van Lidl willen uitlichten, waar Beau van Erven Dorens zijn eigen studenten achtergrond belachelijk maakt bij een kerstdiner met zijn dispuut. De combinatie van een beetje zelfspot en het imago van Lidl, wat juist staat voor voordelig en goedkoop, maakt tot een erg geslaagde kerstcommercial die menig televisiekijker wel zal onthouden. Want, wie houdt er nou niet van een heerlijk foute uitspraak als: “Van de groentejuwelier uit Bloemendaal, he rakker?

De combinatie van een beetje zelfspot en het imago van Lidl, wat juist staat voor voordelig en goedkoop, maakt tot een erg geslaagde kerstcommercial die menig televisiekijker wel zal onthouden

Liefde gaat door de maag?
Ook opvallend is de hoeveelheid commercials over drink- en etenswaren op de lijst. Naast de kerstcommercials van supermarkten, zijn er nog vier andere commercials die proberen om ‘liefde door de maag’ te verkopen. Eén daarvan is een spotje van Heineken, waarin hun alcoholvrije bier de hoofdrol speelt. Het spotje is vrij komisch en pijnlijk; iemand denkt onder de politie uit te komen doordat hij bier zonder alcohol drinkt, om er vervolgens op gewezen te worden dat hij eigenlijk gewoon fout geparkeerd staat.

Toch schijnt supermarkt PLUS wel de kroon te spannen, aangezien er twee van hun spotjes genomineerd zijn. Hierbij moet ik toegeven dat ik hun spotjegoed eten is samen eten” erg kan waarderen, aangezien het laat zien hoe een Nederlands jongetje en een jongetje uit een asielzoekerscentrum een mooie vriendschap opbouwen. Een slimme zet waarbij ze een recente maatschappelijke kwestie gebruiken om sympathie op te wekken. Ook raakt het kerstspotje van PLUS een emotionele snaar, met een mooie en emotionele vertolking van het gevoel dat je ervaart wanneer je kerst viert zonder een dierbaar familielid.

Naast de kerstcommercials van supermarkten, zijn er nog vier andere commercials die proberen om ‘liefde door de maag’ te verkopen

Budget maakt uit
Wat daarnaast weer pijnlijk duidelijk wordt bij het zien van de lijst, is dat budget wel degelijk verschil maakt. De bedrijven die achter de tien genomineerde spotjes zitten, zijn grote namen zoals Heineken, McDonald’s en Calvé. Dit zijn bedrijven die bekend en groot zijn, waardoor ze zichtbaar meer geld en moeite in hun reclames kunnen steken. Het is dan ook niet gek dat deze bedrijven meer kans hebben om genomineerd te worden. Als we denken aan budget en geld denken we natuurlijk gelijk aan de Staatsloterij. Zij zijn met hun reclame voor de promotie van de oudejaarstrekking ook genomineerd en dan voornamelijk dankzij de hoofdrolspeler Frekkel, een hondje dat volgens sommigen zo lelijk is dat dit hem schattig maakt.

Ondanks al dit commerciële geweld, is het dan wel weer interessant dat één van de genomineerden een reclame van de Dierenbescherming is, oftewel: een goed doel. Ook al is de Dierenbescherming natuurlijk één van de bekendere en grotere goede doelen, het is geen organisatie die draait om het maken van winst. Toch zit hun reclamespot over een hond die wordt gered van verwaarlozing en een mooi huisje vindt goed in elkaar. Het feit dat deze op de lijst terecht is gekomen laat dan ook zien dat een bepaalde mate van sympathie als onderwerp in een reclame ook uitmaakt.

And the winner is?
Nu blijft het natuurlijk de vraag welke reclame de beste is en er met de winst vandoor zal gaan.. Gaan de kijkers voor een emotioneel en maatschappelijk relevant spotje zoals die van PLUS en de Dierenbescherming, of juist voor humor zoals die van Lidl en Heineken? Persoonlijk denk ik dat een spotje met een goede dosis zelfspot en een bekend gezicht in de hoofdrol het altijd goed zal doen, en daarom zet ik mijn geld op die van Lidl. Toch denk ik dat alle genomineerde reclames terechte winnaars zullen zijn en ze verdienen dan ook onze waardering in een wereld waar we ons enorm kunnen ergeren aan de meeste irritante en slechte reclames. Op 24 januari is de uitreiking van de Gouden Loeki en dan zullen we er achter komen wie het goud mee naar huis neemt, al zijn wij degenen die het uiteindelijk zullen bepalen. Tot 22 januari kun je namelijk jouw stem uitbrengen, dus: op wie stem jij?

Cover: Unsplash/ Final editor: Loïs Marcus 

 

210 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram