fbpx
23/01/2020 Communication Science news and articles

Wat wordt de beste Nederlandse reclame van 2018?

Met het begin van het nieuwe jaar wordt er ook teruggekeken op het afgelopen jaar. Op het gebied van reclames wordt dit altijd gedaan met de prijsuitreiking voor beste reclame; de Gouden Loeki. Amber bekeek welke reclames een nominatie kregen en welke reclame volgens haar de beste kans maakt.


Vorige week zijn de tien genomineerde reclames voor de Gouden Loeki 2018 bekendgemaakt. Voor de mensen die dit niet echt bekend in de oren klinkt; de Gouden Loeki is dé prijs voor de beste Nederlandse televisiereclame. Omdat we inmiddels overal praktisch worden doodgegooid met reclames, is het ook wel eens verfrissend om de betere reclames die nog enigszins vermakelijk zijn, te belonen. Vandaar dat ik elk jaar erg benieuwd ben naar de genomineerden en ook dit jaar is het weer een interessante lijst. Dus, laat ik eens wat bijzonderheden voor jullie op een rijtje zetten en natuurlijk ook speculeren over de, naar mijn mening, grootste kanshebbers..

Het kerstgevoel is blijven hangen
Met kerst komt het vaak voor dat bedrijven proberen uit te pakken om zo het kerstgevoel zo veel mogelijk uit te dragen. Aangezien de feestdagen net voorbij zijn, is het dan ook niet verrassend dat er drie kerstcommercials op de lijst staan. Toch is het opmerkelijk dat de commercials van drie verschillende supermarktketens zijn, namelijk: Lidl, Jumbo en PLUS.

Nu zou ik toch graag specifiek het kerstspotje van Lidl willen uitlichten, waar Beau van Erven Dorens zijn eigen studenten achtergrond belachelijk maakt bij een kerstdiner met zijn dispuut. De combinatie van een beetje zelfspot en het imago van Lidl, wat juist staat voor voordelig en goedkoop, maakt tot een erg geslaagde kerstcommercial die menig televisiekijker wel zal onthouden. Want, wie houdt er nou niet van een heerlijk foute uitspraak als: “Van de groentejuwelier uit Bloemendaal, he rakker?

De combinatie van een beetje zelfspot en het imago van Lidl, wat juist staat voor voordelig en goedkoop, maakt tot een erg geslaagde kerstcommercial die menig televisiekijker wel zal onthouden

Liefde gaat door de maag?
Ook opvallend is de hoeveelheid commercials over drink- en etenswaren op de lijst. Naast de kerstcommercials van supermarkten, zijn er nog vier andere commercials die proberen om ‘liefde door de maag’ te verkopen. Eén daarvan is een spotje van Heineken, waarin hun alcoholvrije bier de hoofdrol speelt. Het spotje is vrij komisch en pijnlijk; iemand denkt onder de politie uit te komen doordat hij bier zonder alcohol drinkt, om er vervolgens op gewezen te worden dat hij eigenlijk gewoon fout geparkeerd staat.

Toch schijnt supermarkt PLUS wel de kroon te spannen, aangezien er twee van hun spotjes genomineerd zijn. Hierbij moet ik toegeven dat ik hun spotjegoed eten is samen eten” erg kan waarderen, aangezien het laat zien hoe een Nederlands jongetje en een jongetje uit een asielzoekerscentrum een mooie vriendschap opbouwen. Een slimme zet waarbij ze een recente maatschappelijke kwestie gebruiken om sympathie op te wekken. Ook raakt het kerstspotje van PLUS een emotionele snaar, met een mooie en emotionele vertolking van het gevoel dat je ervaart wanneer je kerst viert zonder een dierbaar familielid.

Naast de kerstcommercials van supermarkten, zijn er nog vier andere commercials die proberen om ‘liefde door de maag’ te verkopen

Budget maakt uit
Wat daarnaast weer pijnlijk duidelijk wordt bij het zien van de lijst, is dat budget wel degelijk verschil maakt. De bedrijven die achter de tien genomineerde spotjes zitten, zijn grote namen zoals Heineken, McDonald’s en Calvé. Dit zijn bedrijven die bekend en groot zijn, waardoor ze zichtbaar meer geld en moeite in hun reclames kunnen steken. Het is dan ook niet gek dat deze bedrijven meer kans hebben om genomineerd te worden. Als we denken aan budget en geld denken we natuurlijk gelijk aan de Staatsloterij. Zij zijn met hun reclame voor de promotie van de oudejaarstrekking ook genomineerd en dan voornamelijk dankzij de hoofdrolspeler Frekkel, een hondje dat volgens sommigen zo lelijk is dat dit hem schattig maakt.

Ondanks al dit commerciële geweld, is het dan wel weer interessant dat één van de genomineerden een reclame van de Dierenbescherming is, oftewel: een goed doel. Ook al is de Dierenbescherming natuurlijk één van de bekendere en grotere goede doelen, het is geen organisatie die draait om het maken van winst. Toch zit hun reclamespot over een hond die wordt gered van verwaarlozing en een mooi huisje vindt goed in elkaar. Het feit dat deze op de lijst terecht is gekomen laat dan ook zien dat een bepaalde mate van sympathie als onderwerp in een reclame ook uitmaakt.

And the winner is?
Nu blijft het natuurlijk de vraag welke reclame de beste is en er met de winst vandoor zal gaan.. Gaan de kijkers voor een emotioneel en maatschappelijk relevant spotje zoals die van PLUS en de Dierenbescherming, of juist voor humor zoals die van Lidl en Heineken? Persoonlijk denk ik dat een spotje met een goede dosis zelfspot en een bekend gezicht in de hoofdrol het altijd goed zal doen, en daarom zet ik mijn geld op die van Lidl. Toch denk ik dat alle genomineerde reclames terechte winnaars zullen zijn en ze verdienen dan ook onze waardering in een wereld waar we ons enorm kunnen ergeren aan de meeste irritante en slechte reclames. Op 24 januari is de uitreiking van de Gouden Loeki en dan zullen we er achter komen wie het goud mee naar huis neemt, al zijn wij degenen die het uiteindelijk zullen bepalen. Tot 22 januari kun je namelijk jouw stem uitbrengen, dus: op wie stem jij?

Cover: Unsplash/ Final editor: Loïs Marcus 

 

Reacties

reacties

Related Posts

Heads up toward a new decade, folks! 2020 is all about change… says the UN

22/01/2020

22/01/2020

The SDGs are seventeen sustainable development goals created by the UN. Cecilia tells you all about it and explains why procrastination for the UN and for the seven billion people on earth is no longer an option.

Dis/connected: A Portrayal of Today’s Digital Addiction

16/01/2020

16/01/2020

In this new photo column, photographer Gilda Bruno tried to capture the tangible consequences of technology dependency by looking at...

What Parasite teaches us about the poverty gap

15/01/2020

15/01/2020

The Korean movie Parasite got an 8-minute standing ovation at the Cannes film festival, but what kind of story warrants such a reaction from the public?

A Cautionary Tale Gone Wrong: When Screens Meet Teens

14/01/2020

14/01/2020

Emma writes about why everything goes badly wrong with popular teen shows these days.

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

13/01/2020

13/01/2020

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?

TikTok: The new political tool?

12/01/2020

12/01/2020

TikTok: from user-created entertainment videos to a platform for political protests in China

The Medium Experience: From a mid-life crisis at 20 to a writer at Medium

09/01/2020

09/01/2020

Have you ever wondered what it’s like to be part of Medium? Rita shares why Medium has been refreshing in a world in which journalism is claimed to be dead.

Becoming Your Own Life Coach – The Good Psychopath’s Guide to Success

08/01/2020

08/01/2020

In the light of the new year, Andrada takes a look at the book meant to help you achieve any resolutions.

The curses of information overload: a letter from the Editor-in-Chief

08/01/2020

08/01/2020

Do you feel like you're being wasteful when taking a break? Dalis describes how one book on media massively reduced stress in her daily life.

What I have learned in 2019: it is okay to open up

31/12/2019

31/12/2019

As 2019 draws to an end, Margarete Schweinitz takes a look at the valuable lessons she learned this year.

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

23/12/2019

23/12/2019

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze - maar donkere - wereld van populaire Nederlandse ''influencers''.

WONDR – The playground for adults

23/12/2019

23/12/2019

Step into the magic world of WONDR, the most instagrammable playground in the Netherlands...

Discussion with Megan Twohey: why the #MeToo movement has not gone far enough

22/12/2019

22/12/2019

On December 3rd, New York Times and Pulitzer Prize winning journalist Megan Twohey joined the University of Amsterdam’s Room for Discussion to give students an inside scoop on the story that kick-started a movement.   

The excessive fandom of K-pop

22/12/2019

22/12/2019

Fandom has been around as long as people have been famous. In K-pop however, the fandom deploys quite some controversial methods of following their heroes.

The Power of Conversations

16/12/2019

16/12/2019

Face-to-face communication in the digital age: Have we forgotten how to do it? Margarete tells us how to navigate a real-life conversation.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com