fbpx
21/11/2019 Communication Science news and articles

Wat wordt de beste Nederlandse reclame van 2018?

Met het begin van het nieuwe jaar wordt er ook teruggekeken op het afgelopen jaar. Op het gebied van reclames wordt dit altijd gedaan met de prijsuitreiking voor beste reclame; de Gouden Loeki. Amber bekeek welke reclames een nominatie kregen en welke reclame volgens haar de beste kans maakt.


Vorige week zijn de tien genomineerde reclames voor de Gouden Loeki 2018 bekendgemaakt. Voor de mensen die dit niet echt bekend in de oren klinkt; de Gouden Loeki is dé prijs voor de beste Nederlandse televisiereclame. Omdat we inmiddels overal praktisch worden doodgegooid met reclames, is het ook wel eens verfrissend om de betere reclames die nog enigszins vermakelijk zijn, te belonen. Vandaar dat ik elk jaar erg benieuwd ben naar de genomineerden en ook dit jaar is het weer een interessante lijst. Dus, laat ik eens wat bijzonderheden voor jullie op een rijtje zetten en natuurlijk ook speculeren over de, naar mijn mening, grootste kanshebbers..

Het kerstgevoel is blijven hangen
Met kerst komt het vaak voor dat bedrijven proberen uit te pakken om zo het kerstgevoel zo veel mogelijk uit te dragen. Aangezien de feestdagen net voorbij zijn, is het dan ook niet verrassend dat er drie kerstcommercials op de lijst staan. Toch is het opmerkelijk dat de commercials van drie verschillende supermarktketens zijn, namelijk: Lidl, Jumbo en PLUS.

Nu zou ik toch graag specifiek het kerstspotje van Lidl willen uitlichten, waar Beau van Erven Dorens zijn eigen studenten achtergrond belachelijk maakt bij een kerstdiner met zijn dispuut. De combinatie van een beetje zelfspot en het imago van Lidl, wat juist staat voor voordelig en goedkoop, maakt tot een erg geslaagde kerstcommercial die menig televisiekijker wel zal onthouden. Want, wie houdt er nou niet van een heerlijk foute uitspraak als: “Van de groentejuwelier uit Bloemendaal, he rakker?

De combinatie van een beetje zelfspot en het imago van Lidl, wat juist staat voor voordelig en goedkoop, maakt tot een erg geslaagde kerstcommercial die menig televisiekijker wel zal onthouden

Liefde gaat door de maag?
Ook opvallend is de hoeveelheid commercials over drink- en etenswaren op de lijst. Naast de kerstcommercials van supermarkten, zijn er nog vier andere commercials die proberen om ‘liefde door de maag’ te verkopen. Eén daarvan is een spotje van Heineken, waarin hun alcoholvrije bier de hoofdrol speelt. Het spotje is vrij komisch en pijnlijk; iemand denkt onder de politie uit te komen doordat hij bier zonder alcohol drinkt, om er vervolgens op gewezen te worden dat hij eigenlijk gewoon fout geparkeerd staat.

Toch schijnt supermarkt PLUS wel de kroon te spannen, aangezien er twee van hun spotjes genomineerd zijn. Hierbij moet ik toegeven dat ik hun spotjegoed eten is samen eten” erg kan waarderen, aangezien het laat zien hoe een Nederlands jongetje en een jongetje uit een asielzoekerscentrum een mooie vriendschap opbouwen. Een slimme zet waarbij ze een recente maatschappelijke kwestie gebruiken om sympathie op te wekken. Ook raakt het kerstspotje van PLUS een emotionele snaar, met een mooie en emotionele vertolking van het gevoel dat je ervaart wanneer je kerst viert zonder een dierbaar familielid.

Naast de kerstcommercials van supermarkten, zijn er nog vier andere commercials die proberen om ‘liefde door de maag’ te verkopen

Budget maakt uit
Wat daarnaast weer pijnlijk duidelijk wordt bij het zien van de lijst, is dat budget wel degelijk verschil maakt. De bedrijven die achter de tien genomineerde spotjes zitten, zijn grote namen zoals Heineken, McDonald’s en Calvé. Dit zijn bedrijven die bekend en groot zijn, waardoor ze zichtbaar meer geld en moeite in hun reclames kunnen steken. Het is dan ook niet gek dat deze bedrijven meer kans hebben om genomineerd te worden. Als we denken aan budget en geld denken we natuurlijk gelijk aan de Staatsloterij. Zij zijn met hun reclame voor de promotie van de oudejaarstrekking ook genomineerd en dan voornamelijk dankzij de hoofdrolspeler Frekkel, een hondje dat volgens sommigen zo lelijk is dat dit hem schattig maakt.

Ondanks al dit commerciële geweld, is het dan wel weer interessant dat één van de genomineerden een reclame van de Dierenbescherming is, oftewel: een goed doel. Ook al is de Dierenbescherming natuurlijk één van de bekendere en grotere goede doelen, het is geen organisatie die draait om het maken van winst. Toch zit hun reclamespot over een hond die wordt gered van verwaarlozing en een mooi huisje vindt goed in elkaar. Het feit dat deze op de lijst terecht is gekomen laat dan ook zien dat een bepaalde mate van sympathie als onderwerp in een reclame ook uitmaakt.

And the winner is?
Nu blijft het natuurlijk de vraag welke reclame de beste is en er met de winst vandoor zal gaan.. Gaan de kijkers voor een emotioneel en maatschappelijk relevant spotje zoals die van PLUS en de Dierenbescherming, of juist voor humor zoals die van Lidl en Heineken? Persoonlijk denk ik dat een spotje met een goede dosis zelfspot en een bekend gezicht in de hoofdrol het altijd goed zal doen, en daarom zet ik mijn geld op die van Lidl. Toch denk ik dat alle genomineerde reclames terechte winnaars zullen zijn en ze verdienen dan ook onze waardering in een wereld waar we ons enorm kunnen ergeren aan de meeste irritante en slechte reclames. Op 24 januari is de uitreiking van de Gouden Loeki en dan zullen we er achter komen wie het goud mee naar huis neemt, al zijn wij degenen die het uiteindelijk zullen bepalen. Tot 22 januari kun je namelijk jouw stem uitbrengen, dus: op wie stem jij?

Cover: Unsplash/ Final editor: Loïs Marcus 

 

Reacties

reacties

Related Posts

Het drama van Den Bosch

19/11/2019

19/11/2019

Racisme in het voetbal gebeurt helaas steeds vaker. Dit keer was het raak in Den Bosch, waar Ahmad Mendes Moreira racistisch werd bejegend.

Klaus – A Christmas Review

19/11/2019

19/11/2019

Our edictor Jade reviews a nostalgic, new Christmas classic from Hollywood: Klaus!

Queer Eye: We’re in Japan!: How Netflix’s Makeover Show (Respectfully) Dived into Japanese society

18/11/2019

18/11/2019

The gays are back! Queer Eye’s Fab 5 is a team of five gay men with individual specialities (fashion, culture, food & wine, grooming, and design) who do makeovers on nominees’ outer and inner struggles.

Last Christmas schiet zijn doel voorbij

17/11/2019

17/11/2019

Redacteur Loïs ging naar de bioscoop op zoek naar een nieuwe lievelingsfilm. Maar Last Christmas was in ieder geval de laatste keer dat ze die film in de bioscoop zag.

KSI versus Logan Paul: How mainstream media finally embraced YouTubers

16/11/2019

16/11/2019

KSI and Logan Paul invaded the mainstream media with their sold out YouTube boxing event. But how did they do it? Medium explains it for you!

Parasocial relationships and fictional loyalty: How’s that actors and characters are not the same person (but people don’t get it)

15/11/2019

15/11/2019

Have you ever felt as if the person who got you best wasn’t your best friend, or one of your family members, but rather your favorite actor, singer or movie character? Has it ever happened to you? Yeah, I thought so. But don’t worry, you’re not the only one. 

TEDxUniversiteit van Amsterdam: Seven different quests for the truth

14/11/2019 and

14/11/2019

On the evening of Monday 4th of November, Medium was part of the crowd that listened to seven speakers on the theme: "In the search of truth". In this event, seven speakers presented their views on what they consider part of the truth.

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

12/11/2019

12/11/2019

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!

Free Press Live 2019: All the nominees and winners for most ground-breaking journalists

11/11/2019 and

11/11/2019

Medium went to the Free Press Live event where journalists received awards for their effort to present unbiased news about sensitive topics as war scandals.

Warriors for Peace: A Documentary Review

09/11/2019

09/11/2019

Ada reviews the documentary Les Guerrières de la Paix, which gives an insight into the Women Wage Peace movement in Israel.

XIII: Kalvijn bewijst het onmogelijke

01/11/2019

01/11/2019

Fabian was aanwezig bij de première van Kalvijns bioscoopexperiment XIII. De hoofdvraag op dit influencer-fest: kun je een film maken in 24 uur?

ADNIGHT 2019: A truly mad world!

27/10/2019

27/10/2019

Our editor Menahil went to ADNIGHT and visited the agencies Accenture, Kult and Ace and Ogilvy.

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com