fbpx
22/03/2019 Communication Science news and articles

Wat maakt Wie is de Mol zo succesvol?

Onze redacteur is op zoek gegaan naar de redenen waarom een groot deel van de Nederlandse bevolking aan de buis gekluisterd zit om te achterhalen wie de mol nou is.


Waarschuwing: dit artikel kan spoilers bevatten over de eerste aflevering van Wie is de Mol.

Het nieuwe jaar is begonnen en dit betekent dat er ook een hoop programma’s aan een nieuw seizoen zullen beginnen. Wie is de Mol? is er hier een van, na lang wachten begon afgelopen zaterdag eindelijk de eerste aflevering van het negentiende seizoen. Met tien nieuwe kandidaten en een gloednieuwe presentator die in een ver verleden ook deel heeft genomen aan het programma begint Wie is de Mol aan een fris seizoen in het warme Colombia. Ze starten het seizoen meteen met een krachtmeting waarin er kisten omhoog getrokken moeten worden en later stappen ze ook op het meest Nederlandse vervoermiddel dat er bestaat; de fiets. Letterlijk en figuurlijk dus een bewogen aflevering.

Wat maakt de Mol zo succesvol? 
Ja, je leest het goed, al negentien seizoenen lang is het programma waarin volwassenen een reeks van spellen afleggen, waarin een van de tien kandidaten de boel compleet probeert te saboteren, op de buis. Vanaf 1999 is het programma op televisie, maar pas vanaf het vijfde seizoen doen er bekende mensen in mee. Voor wie denkt dat het programma van Nederlandse origine is, want wees nou eerlijk, Wie is de Mol voelt wel een beetje van ons, heeft het mis. Het programma is door een Belgisch productiehuis bedacht en zij hebben het format aan vijftig landen verkocht. Wij zijn dus heus niet de enige die elke zaterdag aan de buis gekluisterd zitten om onze mol te ontrafelen.

De vraag die in mij opkomt als een programma al jarenlang op televisie verschijnt en nog steeds succesvol wordt bekeken is; wat zorgt ervoor dat mensen hier naar willen kijken? Welke aspecten vinden mensen blijkbaar zo leuk dat ze er elk jaar weer naar terugkeren? Ik ging op onderzoek uit en vond een paar goede redenen die verklaren waarom het Nederlandse publiek elk jaar zo opgaat in dit spelprogramma. Zo heeft het onder andere te maken met de montage en audiovisuele onderdelen en het feit dat je gedurende het programma al snel een tunnelvisie ontwikkelt. Dit alles samen kan zorgen voor een verslavende werking. Tel daarbij op dat er een steeds groter groeiende fanbase ontstaat, die zichzelf ook wel Molloten noemen, en je hebt de succesformule.

Voor wie denkt dat het programma van Nederlandse origine is, want wees nou eerlijk, Wie is de Mol voelt wel een beetje van ons, heeft het mis.

Slimme montage
Elk jaar worden er door middel van montage bepaalde hints verstopt in het programma, die de kijker op weg proberen te helpen naar het goede antwoord op de vraag wie de Mol is. Dit wordt gedaan door het programma heel slim te monteren. Een voorbeeld van de afgelopen aflevering die vakkundig verzamelt is door Wieisdemolhints.nl is bijvoorbeeld dat Robèrt een shirt met fietsjes droeg tijdens de fietsopdracht. Is dit puur toeval of is dit in samenspraak met het programma zo bedacht zodat mensen zullen denken dat hij de Mol is? Een andere hint die puur op montage gericht is, is het feit dat er in een shot een berg te zien is waarop twee tekens te zien zijn. Deze tekens kunnen zowel wijzen op het cijfer 61, het geboortejaar van Robèrt, als de afkorting van een programma waar Rick-Paul in gespeeld heeft, de Grote Improvisatieshow. Op deze manier helpt de montage dus ook mee in de speculatie die kijkers vanaf het eerste moment van de aflevering op het puntje van hun stoel krijgt.

Het feit dat ik in het voorgaande stukje twee hints heb beschreven over Robèrt kan hier al voor zorgen, geloof me, daardoor denk ik ook dat hij de Mol is.

Tunnelvisie
We gaan even door op de audiovisuele onderdelen van het programma. Aan het begin van het programma is namelijk op fluistertoon “trust nobody” te horen, wat ervoor zorgt dat je in de onderzoeks stand gaat.. Juist het feit dat je in een andere stand gaat, zorgt er snel voor dat je extra op bepaalde dingen gaat letten en uiteindelijk in een tunnelvisie belandt. Het feit dat ik in het voorgaande stukje twee hints heb beschreven over Robèrt kan hier al voor zorgen, geloof me, daardoor denk ik ook dat hij de Mol is. Door deze tunnelvisie zie je nog maar bepaalde aspecten en je ziet ze op een bepaalde manier, eigenlijk kan je niet meer op een objectieve manier naar het programma kijken en dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk je zinnen op een bepaalde deelnemer zet. Dit maakt ook dat je het steeds leuker gaat vinden als deze deelnemer langer in het programma blijft en je zal blijven kijken omdat je wil weten of je visie klopt.

Zoektocht naar informatie
Dit alles samen zorgt voor een verslavende werking en net zoals bij andere verslavingen heeft dit te maken met dopamine, een stofje in je hersenen. Het is gerelateerd aan het beloningssysteem in je hersenen en zorgt ervoor dat je je gelukkig en tevreden voelt. Het gevoel dat je dus krijgt als je een aflevering van Wie is de Mol kijkt zorgt ervoor dat je de volgende keer weer wilt kijken, omdat het een fijn gevoel geeft. De zoektocht naar informatie, die uiteindelijk zal leiden tot het ontmaskeren van de Mol wakkert de dopamineproductie aan en zal ervoor zorgen dat je elke keer opnieuw wilt kijken.

Cover: Unsplash / María Fernanda Fierro

165 Total Views 3 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram