fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Wat maakt Wie is de Mol zo succesvol?

Onze redacteur is op zoek gegaan naar de redenen waarom een groot deel van de Nederlandse bevolking aan de buis gekluisterd zit om te achterhalen wie de mol nou is.


Waarschuwing: dit artikel kan spoilers bevatten over de eerste aflevering van Wie is de Mol.

Het nieuwe jaar is begonnen en dit betekent dat er ook een hoop programma’s aan een nieuw seizoen zullen beginnen. Wie is de Mol? is er hier een van, na lang wachten begon afgelopen zaterdag eindelijk de eerste aflevering van het negentiende seizoen. Met tien nieuwe kandidaten en een gloednieuwe presentator die in een ver verleden ook deel heeft genomen aan het programma begint Wie is de Mol aan een fris seizoen in het warme Colombia. Ze starten het seizoen meteen met een krachtmeting waarin er kisten omhoog getrokken moeten worden en later stappen ze ook op het meest Nederlandse vervoermiddel dat er bestaat; de fiets. Letterlijk en figuurlijk dus een bewogen aflevering.

Wat maakt de Mol zo succesvol? 
Ja, je leest het goed, al negentien seizoenen lang is het programma waarin volwassenen een reeks van spellen afleggen, waarin een van de tien kandidaten de boel compleet probeert te saboteren, op de buis. Vanaf 1999 is het programma op televisie, maar pas vanaf het vijfde seizoen doen er bekende mensen in mee. Voor wie denkt dat het programma van Nederlandse origine is, want wees nou eerlijk, Wie is de Mol voelt wel een beetje van ons, heeft het mis. Het programma is door een Belgisch productiehuis bedacht en zij hebben het format aan vijftig landen verkocht. Wij zijn dus heus niet de enige die elke zaterdag aan de buis gekluisterd zitten om onze mol te ontrafelen.

De vraag die in mij opkomt als een programma al jarenlang op televisie verschijnt en nog steeds succesvol wordt bekeken is; wat zorgt ervoor dat mensen hier naar willen kijken? Welke aspecten vinden mensen blijkbaar zo leuk dat ze er elk jaar weer naar terugkeren? Ik ging op onderzoek uit en vond een paar goede redenen die verklaren waarom het Nederlandse publiek elk jaar zo opgaat in dit spelprogramma. Zo heeft het onder andere te maken met de montage en audiovisuele onderdelen en het feit dat je gedurende het programma al snel een tunnelvisie ontwikkelt. Dit alles samen kan zorgen voor een verslavende werking. Tel daarbij op dat er een steeds groter groeiende fanbase ontstaat, die zichzelf ook wel Molloten noemen, en je hebt de succesformule.

Voor wie denkt dat het programma van Nederlandse origine is, want wees nou eerlijk, Wie is de Mol voelt wel een beetje van ons, heeft het mis.

Slimme montage
Elk jaar worden er door middel van montage bepaalde hints verstopt in het programma, die de kijker op weg proberen te helpen naar het goede antwoord op de vraag wie de Mol is. Dit wordt gedaan door het programma heel slim te monteren. Een voorbeeld van de afgelopen aflevering die vakkundig verzamelt is door Wieisdemolhints.nl is bijvoorbeeld dat Robèrt een shirt met fietsjes droeg tijdens de fietsopdracht. Is dit puur toeval of is dit in samenspraak met het programma zo bedacht zodat mensen zullen denken dat hij de Mol is? Een andere hint die puur op montage gericht is, is het feit dat er in een shot een berg te zien is waarop twee tekens te zien zijn. Deze tekens kunnen zowel wijzen op het cijfer 61, het geboortejaar van Robèrt, als de afkorting van een programma waar Rick-Paul in gespeeld heeft, de Grote Improvisatieshow. Op deze manier helpt de montage dus ook mee in de speculatie die kijkers vanaf het eerste moment van de aflevering op het puntje van hun stoel krijgt.

Het feit dat ik in het voorgaande stukje twee hints heb beschreven over Robèrt kan hier al voor zorgen, geloof me, daardoor denk ik ook dat hij de Mol is.

Tunnelvisie
We gaan even door op de audiovisuele onderdelen van het programma. Aan het begin van het programma is namelijk op fluistertoon “trust nobody” te horen, wat ervoor zorgt dat je in de onderzoeks stand gaat.. Juist het feit dat je in een andere stand gaat, zorgt er snel voor dat je extra op bepaalde dingen gaat letten en uiteindelijk in een tunnelvisie belandt. Het feit dat ik in het voorgaande stukje twee hints heb beschreven over Robèrt kan hier al voor zorgen, geloof me, daardoor denk ik ook dat hij de Mol is. Door deze tunnelvisie zie je nog maar bepaalde aspecten en je ziet ze op een bepaalde manier, eigenlijk kan je niet meer op een objectieve manier naar het programma kijken en dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk je zinnen op een bepaalde deelnemer zet. Dit maakt ook dat je het steeds leuker gaat vinden als deze deelnemer langer in het programma blijft en je zal blijven kijken omdat je wil weten of je visie klopt.

Zoektocht naar informatie
Dit alles samen zorgt voor een verslavende werking en net zoals bij andere verslavingen heeft dit te maken met dopamine, een stofje in je hersenen. Het is gerelateerd aan het beloningssysteem in je hersenen en zorgt ervoor dat je je gelukkig en tevreden voelt. Het gevoel dat je dus krijgt als je een aflevering van Wie is de Mol kijkt zorgt ervoor dat je de volgende keer weer wilt kijken, omdat het een fijn gevoel geeft. De zoektocht naar informatie, die uiteindelijk zal leiden tot het ontmaskeren van de Mol wakkert de dopamineproductie aan en zal ervoor zorgen dat je elke keer opnieuw wilt kijken.

Cover: Unsplash / María Fernanda Fierro

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort