fbpx
18/02/2020 Communication Science news and articles

Hoe vrijwilligersorganisaties het web veroveren

Vrijwilligersorganisaties proberen steeds vaker jongeren te bereiken via sociale media. Werkt het en wat kan beter?


Heb jij er weleens aan gedacht om vrijwilligerswerk te gaan doen? Goed voor je CV, voor je karmapunten en om die vele Netflix-uurtjes in bed eens in mindering te brengen. Toch blijkt dat de drempel voor veel jongeren vaak erg hoog ligt om zich daadwerkelijk in te zetten voor een vrijwilligersorganisatie. Een belangrijk agendapunt voor vrijwilligersorganisaties blijft dan ook het betrekken van jongeren als vrijwilliger. Hoe proberen vrijwilligersorganisaties anno 2017 de jongeren voor zich te winnen?

Het belang van jongeren
Uit onderzoek van het CBS (2016) blijkt dat bijna één op de twee Nederlanders boven de 15 jaar vrijwilligerswerk doet. Het aandeel jongeren hierin is niet gegroeid in de afgelopen jaren. Het liefst hebben vrijwilligersorganisaties input uit alle leeftijdscategorieën, maar op dit moment zijn hogere leeftijden vaak oververtegenwoordigd. Wij zijn the next generation en zijn daarom van groot belang voor vrijwilligersorganisaties. Jongeren zijn degenen die het stokje uiteindelijk over gaan nemen en ervoor kunnen zorgen dat vrijwilligersorganisaties de dingen die ze doen, kunnen blijven doen. De input van jongeren brengt bovendien creatieve nieuwe ideeën en brengt in kaart wat voor hen belangrijk is en speelt in de wereld.

Hoe bereik je jongeren?
Over het algemeen hebben vrijwilligersorganisaties een suf imago en weten jongeren vrij weinig over wat deze organisaties nu precies doen en wat zij te bieden hebben. Maar hoe kan je jongeren bereiken in een tijd waarin hun dagen vol zitten met duizend verschillende bezigheden en zij de helft van hun dag besteden aan online activiteiten. Juist ja, daar zijn waar de jongeren zijn. Hier zijn verschillende vrijwilligersorganisaties de afgelopen jaren flink mee aan de slag gegaan.

De inzet van sociale media
Veel vrijwilligersorganisaties hebben de afgelopen jaren deelafdelingen opgezet voor en door jongeren met hun eigen sociale media kanalen. Het Rode Kruis Amsterdam is een goed voorbeeld van een vrijwilligersorganisatie die zich de afgelopen jaren meer is gaan richten op jongeren. Door middel van de oprichting van Humanity Networks en de Studentendesk, twee deelafdelingen van het Rode Kruis Amsterdam, wordt er steeds doelgerichter content gecreëerd voor en door jongeren om hen enthousiast te maken over het Rode Kruis.

Wie weet nu beter wat jongeren willen dan jongeren zelf?

Zowel Humanity Networks als de Studentendesk hebben eigen kanalen ontwikkeld om de visie van het Rode Kruis te verspreiden onder jongeren. Een eigen Facebook-pagina, Instagram-account en Snapchat zijn hiervan het gevolg. Het feit dat deze deelafdelingen volledig gerund worden door jongeren is nog steeds geen veelvoorkomend concept onder vrijwilligersorganisaties. Maar wie weet nu beter wat jongeren willen dan jongeren zelf?

Een ander fenomeen is de oprichting van online platforms om (vooral) jongeren te enthousiasmeren over vrijwilligerswerk en de mogelijkheden. Een goed voorbeeld hiervan is de oprichting van Yongsters. Yongsters is een online platform dat door middel van evenementen, foto’s, verhalen en interviews wil laten zien wat er zoals mogelijk is op het gebied van vrijwilligerswerk. Het doel van het platform is om mensen en vooral jongeren te inspireren vrijwilliger te worden. Door persoonlijke verhalen van jongeren te delen op verschillende sociale media proberen zij dichter bij jongeren te komen.

Het gebruik van sociale media door vrijwilligersorganisaties wordt over het algemeen nog steeds het vaakst ingezet als versterker van een al bestaand initiatief. Noemenswaardig is het project VoorUit. Bij dit project zetten studenten, in ruil voor een woonruimte in Amsterdam, zich tien uur per week in voor de wijk waar ze wonen. Studenten van zowel de UvA als de VU wonen en werken op dit moment al in negen wijken in Amsterdam West, Noord en Nieuw-West. De hoge woningnood kan een drijfveer zijn voor studenten om zich te verdiepen in vrijwilligerswerk. VoorUit presenteert zich op dit moment als woningaanbieder voor studenten op Facebook.

Hoewel de eerste stap is gezet voor veel vrijwilligersorganisaties, is het bijbenen van jongeren een noodzakelijke vervolgstap

De hierboven genoemde ideeën hebben één ding gemeen en dat is het gebruik van sociale media om jongeren te bereiken.

Zijn we er dan al?
De vraag naar jongeren onder vrijwilligersorganisaties blijft groot en om de aandacht van jongeren te blijven trekken moeten vrijwilligersorganisaties meegaan met de huidige generatie. Dit is ook op veel andere terreinen een noodzakelijk traject. Het medialandschap is continu in beweging en hoewel de eerste stap is gezet voor veel vrijwilligersorganisaties, is het bijbenen van jongeren een noodzakelijke vervolgstap. Zij kunnen zich bijvoorbeeld gaan verdiepen in het volgende:

  • Verder kijken dan de standaard sociale media. Instagram en Facebook worden vaak al ingezet, maar sociale media zoals Snapchat en YouTube blijven vaak nog achter. Dit terwijl Snapchat op dit moment veruit het populairste sociale media kanaal is en ook de macht van YouTube, vloggers en Pinterest aan het groeien is.
  • Het belang van marketing voor vrijwilligersorganisaties. Het effect van sociale media op jongeren is de afgelopen jaren zo ontzettend gegroeid dat communicatieteams en marketingexperts een ontzettend grote bijdrage kunnen zijn voor vrijwilligersorganisaties. Sociale media kan anno 2017 gezien worden als de belangrijkste plek om jongeren te werven.

Kom jij al steeds vaker vrijwilligersorganisaties tegen op sociale media?

Cover: Tim Marhall

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents Beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

Hoe ik een maand mijn smartphone opgaf

05/02/2020

05/02/2020

Geen smartphone voor een maand: hoe kan dat tegenwoordig? Jade ging deze uitdaging aan en vertelt waarom iedereen het een keertje moet proberen.

FSR 101: A crash course on what the student council does for your student rights

03/02/2020 and

03/02/2020

Medium breaks down the influence that the Faculty Student Council of UvA's Faculty of Social and Behavioral Sciences has on our community and how you can participate to make a change.

Duolingo: The Boogieman of Language Apps

31/01/2020

31/01/2020

The green owl goes rogue - this article discusses Duolingo's (almost extreme) methods to coerce us into practicing our language skills.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort