fbpx
14/10/2019 Communication Science news and articles

Hoe vrijwilligersorganisaties het web veroveren

Vrijwilligersorganisaties proberen steeds vaker jongeren te bereiken via sociale media. Werkt het en wat kan beter?


Heb jij er weleens aan gedacht om vrijwilligerswerk te gaan doen? Goed voor je CV, voor je karmapunten en om die vele Netflix-uurtjes in bed eens in mindering te brengen. Toch blijkt dat de drempel voor veel jongeren vaak erg hoog ligt om zich daadwerkelijk in te zetten voor een vrijwilligersorganisatie. Een belangrijk agendapunt voor vrijwilligersorganisaties blijft dan ook het betrekken van jongeren als vrijwilliger. Hoe proberen vrijwilligersorganisaties anno 2017 de jongeren voor zich te winnen?

Het belang van jongeren
Uit onderzoek van het CBS (2016) blijkt dat bijna één op de twee Nederlanders boven de 15 jaar vrijwilligerswerk doet. Het aandeel jongeren hierin is niet gegroeid in de afgelopen jaren. Het liefst hebben vrijwilligersorganisaties input uit alle leeftijdscategorieën, maar op dit moment zijn hogere leeftijden vaak oververtegenwoordigd. Wij zijn the next generation en zijn daarom van groot belang voor vrijwilligersorganisaties. Jongeren zijn degenen die het stokje uiteindelijk over gaan nemen en ervoor kunnen zorgen dat vrijwilligersorganisaties de dingen die ze doen, kunnen blijven doen. De input van jongeren brengt bovendien creatieve nieuwe ideeën en brengt in kaart wat voor hen belangrijk is en speelt in de wereld.

Hoe bereik je jongeren?
Over het algemeen hebben vrijwilligersorganisaties een suf imago en weten jongeren vrij weinig over wat deze organisaties nu precies doen en wat zij te bieden hebben. Maar hoe kan je jongeren bereiken in een tijd waarin hun dagen vol zitten met duizend verschillende bezigheden en zij de helft van hun dag besteden aan online activiteiten. Juist ja, daar zijn waar de jongeren zijn. Hier zijn verschillende vrijwilligersorganisaties de afgelopen jaren flink mee aan de slag gegaan.

De inzet van sociale media
Veel vrijwilligersorganisaties hebben de afgelopen jaren deelafdelingen opgezet voor en door jongeren met hun eigen sociale media kanalen. Het Rode Kruis Amsterdam is een goed voorbeeld van een vrijwilligersorganisatie die zich de afgelopen jaren meer is gaan richten op jongeren. Door middel van de oprichting van Humanity Networks en de Studentendesk, twee deelafdelingen van het Rode Kruis Amsterdam, wordt er steeds doelgerichter content gecreëerd voor en door jongeren om hen enthousiast te maken over het Rode Kruis.

Wie weet nu beter wat jongeren willen dan jongeren zelf?

Zowel Humanity Networks als de Studentendesk hebben eigen kanalen ontwikkeld om de visie van het Rode Kruis te verspreiden onder jongeren. Een eigen Facebook-pagina, Instagram-account en Snapchat zijn hiervan het gevolg. Het feit dat deze deelafdelingen volledig gerund worden door jongeren is nog steeds geen veelvoorkomend concept onder vrijwilligersorganisaties. Maar wie weet nu beter wat jongeren willen dan jongeren zelf?

Een ander fenomeen is de oprichting van online platforms om (vooral) jongeren te enthousiasmeren over vrijwilligerswerk en de mogelijkheden. Een goed voorbeeld hiervan is de oprichting van Yongsters. Yongsters is een online platform dat door middel van evenementen, foto’s, verhalen en interviews wil laten zien wat er zoals mogelijk is op het gebied van vrijwilligerswerk. Het doel van het platform is om mensen en vooral jongeren te inspireren vrijwilliger te worden. Door persoonlijke verhalen van jongeren te delen op verschillende sociale media proberen zij dichter bij jongeren te komen.

Het gebruik van sociale media door vrijwilligersorganisaties wordt over het algemeen nog steeds het vaakst ingezet als versterker van een al bestaand initiatief. Noemenswaardig is het project VoorUit. Bij dit project zetten studenten, in ruil voor een woonruimte in Amsterdam, zich tien uur per week in voor de wijk waar ze wonen. Studenten van zowel de UvA als de VU wonen en werken op dit moment al in negen wijken in Amsterdam West, Noord en Nieuw-West. De hoge woningnood kan een drijfveer zijn voor studenten om zich te verdiepen in vrijwilligerswerk. VoorUit presenteert zich op dit moment als woningaanbieder voor studenten op Facebook.

Hoewel de eerste stap is gezet voor veel vrijwilligersorganisaties, is het bijbenen van jongeren een noodzakelijke vervolgstap

De hierboven genoemde ideeën hebben één ding gemeen en dat is het gebruik van sociale media om jongeren te bereiken.

Zijn we er dan al?
De vraag naar jongeren onder vrijwilligersorganisaties blijft groot en om de aandacht van jongeren te blijven trekken moeten vrijwilligersorganisaties meegaan met de huidige generatie. Dit is ook op veel andere terreinen een noodzakelijk traject. Het medialandschap is continu in beweging en hoewel de eerste stap is gezet voor veel vrijwilligersorganisaties, is het bijbenen van jongeren een noodzakelijke vervolgstap. Zij kunnen zich bijvoorbeeld gaan verdiepen in het volgende:

  • Verder kijken dan de standaard sociale media. Instagram en Facebook worden vaak al ingezet, maar sociale media zoals Snapchat en YouTube blijven vaak nog achter. Dit terwijl Snapchat op dit moment veruit het populairste sociale media kanaal is en ook de macht van YouTube, vloggers en Pinterest aan het groeien is.
  • Het belang van marketing voor vrijwilligersorganisaties. Het effect van sociale media op jongeren is de afgelopen jaren zo ontzettend gegroeid dat communicatieteams en marketingexperts een ontzettend grote bijdrage kunnen zijn voor vrijwilligersorganisaties. Sociale media kan anno 2017 gezien worden als de belangrijkste plek om jongeren te werven.

Kom jij al steeds vaker vrijwilligersorganisaties tegen op sociale media?

Cover: Tim Marhall

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

EnjoyInstagram