Hoe vrijwilligersorganisaties het web veroveren

Picture of By Iris van Eijck

By Iris van Eijck

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]eb jij er weleens aan gedacht om vrijwilligerswerk te gaan doen? Goed voor je CV, voor je karmapunten en om die vele Netflix-uurtjes in bed eens in mindering te brengen. Toch blijkt dat de drempel voor veel jongeren vaak erg hoog ligt om zich daadwerkelijk in te zetten voor een vrijwilligersorganisatie. Een belangrijk agendapunt voor vrijwilligersorganisaties blijft dan ook het betrekken van jongeren als vrijwilliger. Hoe proberen vrijwilligersorganisaties anno 2017 de jongeren voor zich te winnen?

Het belang van jongeren
Uit onderzoek van het CBS (2016) blijkt dat bijna één op de twee Nederlanders boven de 15 jaar vrijwilligerswerk doet. Het aandeel jongeren hierin is niet gegroeid in de afgelopen jaren. Het liefst hebben vrijwilligersorganisaties input uit alle leeftijdscategorieën, maar op dit moment zijn hogere leeftijden vaak oververtegenwoordigd. Wij zijn the next generation en zijn daarom van groot belang voor vrijwilligersorganisaties. Jongeren zijn degenen die het stokje uiteindelijk over gaan nemen en ervoor kunnen zorgen dat vrijwilligersorganisaties de dingen die ze doen, kunnen blijven doen. De input van jongeren brengt bovendien creatieve nieuwe ideeën en brengt in kaart wat voor hen belangrijk is en speelt in de wereld.

Hoe bereik je jongeren?
Over het algemeen hebben vrijwilligersorganisaties een suf imago en weten jongeren vrij weinig over wat deze organisaties nu precies doen en wat zij te bieden hebben. Maar hoe kan je jongeren bereiken in een tijd waarin hun dagen vol zitten met duizend verschillende bezigheden en zij de helft van hun dag besteden aan online activiteiten. Juist ja, daar zijn waar de jongeren zijn. Hier zijn verschillende vrijwilligersorganisaties de afgelopen jaren flink mee aan de slag gegaan.

De inzet van sociale media
Veel vrijwilligersorganisaties hebben de afgelopen jaren deelafdelingen opgezet voor en door jongeren met hun eigen sociale media kanalen. Het Rode Kruis Amsterdam is een goed voorbeeld van een vrijwilligersorganisatie die zich de afgelopen jaren meer is gaan richten op jongeren. Door middel van de oprichting van Humanity Networks en de Studentendesk, twee deelafdelingen van het Rode Kruis Amsterdam, wordt er steeds doelgerichter content gecreëerd voor en door jongeren om hen enthousiast te maken over het Rode Kruis.

Wie weet nu beter wat jongeren willen dan jongeren zelf?

Zowel Humanity Networks als de Studentendesk hebben eigen kanalen ontwikkeld om de visie van het Rode Kruis te verspreiden onder jongeren. Een eigen Facebook-pagina, Instagram-account en Snapchat zijn hiervan het gevolg. Het feit dat deze deelafdelingen volledig gerund worden door jongeren is nog steeds geen veelvoorkomend concept onder vrijwilligersorganisaties. Maar wie weet nu beter wat jongeren willen dan jongeren zelf?

Een ander fenomeen is de oprichting van online platforms om (vooral) jongeren te enthousiasmeren over vrijwilligerswerk en de mogelijkheden. Een goed voorbeeld hiervan is de oprichting van Yongsters. Yongsters is een online platform dat door middel van evenementen, foto’s, verhalen en interviews wil laten zien wat er zoals mogelijk is op het gebied van vrijwilligerswerk. Het doel van het platform is om mensen en vooral jongeren te inspireren vrijwilliger te worden. Door persoonlijke verhalen van jongeren te delen op verschillende sociale media proberen zij dichter bij jongeren te komen.

Het gebruik van sociale media door vrijwilligersorganisaties wordt over het algemeen nog steeds het vaakst ingezet als versterker van een al bestaand initiatief. Noemenswaardig is het project VoorUit. Bij dit project zetten studenten, in ruil voor een woonruimte in Amsterdam, zich tien uur per week in voor de wijk waar ze wonen. Studenten van zowel de UvA als de VU wonen en werken op dit moment al in negen wijken in Amsterdam West, Noord en Nieuw-West. De hoge woningnood kan een drijfveer zijn voor studenten om zich te verdiepen in vrijwilligerswerk. VoorUit presenteert zich op dit moment als woningaanbieder voor studenten op Facebook.

Hoewel de eerste stap is gezet voor veel vrijwilligersorganisaties, is het bijbenen van jongeren een noodzakelijke vervolgstap

De hierboven genoemde ideeën hebben één ding gemeen en dat is het gebruik van sociale media om jongeren te bereiken.

Zijn we er dan al?
De vraag naar jongeren onder vrijwilligersorganisaties blijft groot en om de aandacht van jongeren te blijven trekken moeten vrijwilligersorganisaties meegaan met de huidige generatie. Dit is ook op veel andere terreinen een noodzakelijk traject. Het medialandschap is continu in beweging en hoewel de eerste stap is gezet voor veel vrijwilligersorganisaties, is het bijbenen van jongeren een noodzakelijke vervolgstap. Zij kunnen zich bijvoorbeeld gaan verdiepen in het volgende:

  • Verder kijken dan de standaard sociale media. Instagram en Facebook worden vaak al ingezet, maar sociale media zoals Snapchat en YouTube blijven vaak nog achter. Dit terwijl Snapchat op dit moment veruit het populairste sociale media kanaal is en ook de macht van YouTube, vloggers en Pinterest aan het groeien is.
  • Het belang van marketing voor vrijwilligersorganisaties. Het effect van sociale media op jongeren is de afgelopen jaren zo ontzettend gegroeid dat communicatieteams en marketingexperts een ontzettend grote bijdrage kunnen zijn voor vrijwilligersorganisaties. Sociale media kan anno 2017 gezien worden als de belangrijkste plek om jongeren te werven.

Kom jij al steeds vaker vrijwilligersorganisaties tegen op sociale media?

Cover: Tim Marhall

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace