et WK staat op het punt van beginnen en de WK-acties draaien daarom op volle toeren. Elk merk wil graag..."/> et WK staat op het punt van beginnen en de WK-acties draaien daarom op volle toeren. Elk merk wil graag..." />

Voetbal is van iedereen, maar vooral van de FIFA

et WK staat op het punt van beginnen en de WK-acties draaien daarom op volle toeren. Elk merk wil graag…


Het WK staat op het punt van beginnen en de WK-acties draaien daarom op volle toeren. Elk merk wil graag laten zien dat het achter het Nederlands elftal staat, fan van voetbal is en dat vervolgens gebruiken om het eigen merkimago op te poetsen. De FIFA vindt dit natuurlijk fantastisch: de organisatie zal natuurlijk altijd beweren dat het om de sport gaat, maar tegelijkertijd perst het alle mogelijke winst uit het evenement. En dat gaat niet altijd netjes.

Bavaria-Babes
Veel mensen kunnen zich wellicht nog herinneren dat enkele Nederlandse vrouwen tijdens het WK 2010 in Zuid-Afrika een tijdje werden vastgezet. Enkele vrouwen, later bekend als “Bavaria-Babes” droegen toen tijdens de wedstrijd Nederland – Denemarken jurkjes die duidelijk gelinkt waren aan het merk Bavaria. Dit was tegen het zere been van de FIFA: Bavaria werd meer gelinkt aan het WK dan de hoofdsponsor [quiz-vraag, weet iemand nog welk biermerk wél sponsor was?*] en daarom werd elke vorm van reclame voor een ander merk streng verboden. De vrouwen moesten het flink ontgelden: ze werden enige tijd vastgezet, al gingen zij later vrijuit.

Het harde optreden tegen de vrouwen laat zien dat de FIFA bijzonder strenge methodes handhaaft waar het gaat om de bescherming van haar eigen merken. Het commerciële belang ligt kennelijk erg hoog. Eén van de meest in het oog springende beperkingen die de FIFA ter plaats oplegt zijn de zogenaamde ‘Commercial Restricted Areas’ (CRA): hierbij gaat het om een cirkel van twee kilometer om alle officiële FIFA locaties – de stadions, maar bijvoorbeeld ook parkeerplaatsen. In deze zones mogen alleen maar logo’s van officiële FIFA-sponsoren te zien zijn.

Eigen merk eerst
Het is maar één van de vele manieren waarop de FIFA probeert de partners te beschermen, waar het moet met harde hand. De lijst met partners is lang en er mag van worden uitgegaan dat zij allen miljoenen neertellen om de FIFA-logo’s te gebruiken. Budweiser bijvoorbeeld maakt zo’n 28 miljoen dollar over naar de FIFA en de twintig belangrijkste sponsors zijn samen goed voor zo’n 1,4 miljard dollar aan sponsorgelden.

En de FIFA neemt het zekere voor het onzekere bij het beschermen van de merkrechten: de organisatie is niet alleen eigenaar van alle WK-logo’s (dus ook die uit het verleden), de officiële slogan (“All in one rhythm”), de afbeelding van de WK-beker en begrippen als “World Cup”, “Brazil 2014” of “Copa du Mundo”. Wie deze merkrechten beschadigt moet rekening houden met boze brieven van de FIFA als het om kleine ondernemers gaat en met rechtszaken als het om grotere bedrijven gaat. Zelfs het gebruik van FIFA merken in een internet-URL is niet toegestaan.

Zwijgen en toestemmen
De manier waarop de FIFA deze merkrechten beschermt kan niet overal rekenen op bijval. De FIFA zet de lokale politiek onder enorme druk om in te stemmen met de eisen van de voetbalbond. Uiteindelijk trekt de club onder leiding van Sepp Blatter natuurlijk aan het langste eind, omdat er zonder FIFA geen WK mogelijk is. De bemoeienis van de FIFA gaat zo ver dat zij regels eist die tegen lokale wetgeving ingaan. Sommigen eisen gaan zelfs zo ver dat de eisen van de FIFA de soevereiniteit van, in dit geval Brazilië, beschadigen.

Merkwaardige praktijken
Bij alle euforie omtrent het WK is het goed om eens stil te staan bij de harde hand waarmee de FIFA haar merkrechten beschermt. De organisatie treedt streng op tegen iedereen die ook maar in de buurt komt van de rechten van de FIFA en ook kleine ondernemers moeten het flink ontgelden, met de CRA’s als ergste uitwas. De FIFA knijpt het WK financieel gezien volledig uit en neemt bedenkelijk veel invloed op lokale overheden met als enige doel winstmaximalisatie. Het is goed om ook daar in deze dagen van euforie even bij stil te staan.

*Budweiser!

Cover: Flickr.com/Mike Mozart

745 Total Views 4 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram