Zullen we vadertje en moedertje spelen?

By Alisja Winkel

By Alisja Winkel

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]J[/mks_dropcap]e zult mij mezelf niet snel een trendwatcher horen noemen, maar ik ben zeker wel iets van een social media-analyticus. Als trouwe volger van YouTubers en bloggers is mij de laatste tijd iets opgevallen. Het lijkt er namelijk op dat in de wereld van “social influencers” het weer helemaal in is om vroeg te settelen. Amerikaans vloggerland barst van de romantische verlovingsvideo’s jonge twintigers die klaar zijn om voor eeuwig samen te zijn. Creëren zij zo een generatie die zich gaat afzetten van onze voorgangers die nooit trouwen en “laat’ kinderen krijgen?

Babyfever?
Misschien ligt het aan de type vloggers waarnaar ik kijk en de mensen waar ik me mee omring, maar het lijkt alsof jongeren tegenwoordig door het leven sprinten. Als ik kijk naar de generatie die mij voorging, lijkt juist het tegenovergestelde aan de hand te zijn. De gemiddelde leeftijd van moeders is de afgelopen jaren steeds hoger geworden en het invriezen van eitjes is dagelijkse kost. En waar de voorgaande generatie zich leek af te zetten van de huwelijkstraditie, lijkt de huidige generatie zich dáár weer tegen af te zetten en vechten ze met de LBGTQ-gemeenschap hard om het recht te mogen trouwen voor iedereen te maken.

Trouwen lijkt terug in de mode te zijn. Ook in Nederland zijn verlovingsringen tegenwoordig onmisbaar en het aanzoek en het hebben van een ‘big white wedding’ lijkt populairder te worden. Jonge moeder-zijn wordt ook in niet-religieuze kringen steeds vaker gezien als een voordeel dan een nadeel, mede mogelijk gemaakt door de vele beauty bloggers en vloggers die in volle ornaat de glamoureuze kant van het familieleven delen.

Van gruwelen om Sixteen and Pregnant naar pinterest boards gevuld met schattige babykleding

Waar jonge meisjes een paar jaar geleden nog allemaal gruwelden om de horrortaferelen van “Sixteen and Pregnant”, maken ze nu pinterest boards gevuld met ideale trouwjurken en schattige babykleding. Ik vraag me af in hoeverre deze prille pro-huwelijk trend in verband staat met de invloed van dit soort bloggers en vloggers, die geld verdienen met het delen van ultra-lieve foto’s en video’s van hun kinderen en zo de eierstokken van jonge meiden flink aan het rammelen krijgen.

Don’t you social influence me
Dat de injectienaaldtheorie onzin is, weet elke student Communicatiewetenschap. Toch kunnen media ons op de een of andere manier beïnvloeden. Dit leidt ertoe dat grote bedrijven onschuldige, in-hun-slaapkamer-filmende YouTubers inschakelen, om zo sneaky mogelijk hun producten onder de aandacht te brengen. Er wordt dus uitgegaan van het feit dat YouTubers een bepaalde invloed hebben op hun publiek, die commercieel kan worden ingezet.

Als deze jonge vloggers zoveel invloed hebben op hun publiek, hoe zit het dan met hun gedrag en normen en waarden? Als je vaak kijkt naar iemand zijn vlogs, ben je dan ook vatbaarder om diegene zijn gedrag over te nemen? Neem bijvoorbeeld Aspyn Ovard. Aspyn is een meisje van twintig jaar oud, dat al van jongs af aan filmpjes maakte op YouTube. Vorig jaar choqueerde ze menig volger toen ze op haar negentiende trouwde met haar 21-jarige vriendje Parker. De hele rit naar het huwelijk werd vastgelegd op hun gedeelde YouTube-kanaal en de abonnees stroomden binnen.

https://www.instagram.com/p/BJ_ctyDBe8s/?taken-by=sampottorff

Nu, een jaar na hun huwelijk, staat de teller van hun couple channel op ongeveer 1,5 miljoen views. Ze maken geregeld filmpjes over hoe blij ze zijn met hun keuze om vroeg te trouwen en raden het al hun volgers aan. Daarnaast heb je ook kanalen van stellen die niet trouwen, maar er bewust voor kiezen om kinderen te krijgen op hun negentiende.

Voorbeelden hiervan zijn Acacia and Jarius en OKbaby, die gezamenlijk ook op zo’n anderhalf miljoen YouTube-abonnees uitkomen, om nog niet eens te spreken van hun andere social mediakanalen. Als social influencers volgens bedrijven zoveel invloed hebben op hun volgers dat zij massaal worden ingeschakeld voor brand deals, kunnen zij iemand dan ook een lifestyle aanpraten? Zouden zij de verklaring kunnen zijn voor wat lijkt op een nieuwe golf van afzetten tegen het etablissement?

Sharing is caring (about yourself)
Of er echt een nieuwe pro-huwelijk golf aankomt is een vraag zonder antwoord. Het kan ook zijn dat we simpelweg veel meer met onze neus op alledaagse feiten gedrukt worden, door het constante sharing waar veel van ons ons schuldig aan maken. Misschien zouden jonge YouTubers die besluiten om te trouwen het ook wel doen als ze er niet abonnees, en zo ook geld, mee konden verdienen. En misschien heeft het aantal familievlog-kanalen waar je op geabonneerd bent wel helemaal geen effect op je kinderwens. Dit zijn echter allemaal nieuwe verschijnselen, de communicatiewetenschap heeft tijd nodig om de effecten te kunnen onderzoeken. Tot die tijd zal ik YouTube en blogs blijven afstruinen om zo dit verschijnsel verder te analyseren. En stiekem, heel misschien, toch ook een beetje voor mijn eigen plezier.

Cover: Splitshire

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace