fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

Zullen we vadertje en moedertje spelen?

Op YouTube zien we steeds meer social influencers trouwen. Wordt dit de nieuwe mode?


Je zult mij mezelf niet snel een trendwatcher horen noemen, maar ik ben zeker wel iets van een social media-analyticus. Als trouwe volger van YouTubers en bloggers is mij de laatste tijd iets opgevallen. Het lijkt er namelijk op dat in de wereld van “social influencers” het weer helemaal in is om vroeg te settelen. Amerikaans vloggerland barst van de romantische verlovingsvideo’s jonge twintigers die klaar zijn om voor eeuwig samen te zijn. Creëren zij zo een generatie die zich gaat afzetten van onze voorgangers die nooit trouwen en “laat’ kinderen krijgen?

Babyfever?
Misschien ligt het aan de type vloggers waarnaar ik kijk en de mensen waar ik me mee omring, maar het lijkt alsof jongeren tegenwoordig door het leven sprinten. Als ik kijk naar de generatie die mij voorging, lijkt juist het tegenovergestelde aan de hand te zijn. De gemiddelde leeftijd van moeders is de afgelopen jaren steeds hoger geworden en het invriezen van eitjes is dagelijkse kost. En waar de voorgaande generatie zich leek af te zetten van de huwelijkstraditie, lijkt de huidige generatie zich dáár weer tegen af te zetten en vechten ze met de LBGTQ-gemeenschap hard om het recht te mogen trouwen voor iedereen te maken.

Trouwen lijkt terug in de mode te zijn. Ook in Nederland zijn verlovingsringen tegenwoordig onmisbaar en het aanzoek en het hebben van een ‘big white wedding’ lijkt populairder te worden. Jonge moeder-zijn wordt ook in niet-religieuze kringen steeds vaker gezien als een voordeel dan een nadeel, mede mogelijk gemaakt door de vele beauty bloggers en vloggers die in volle ornaat de glamoureuze kant van het familieleven delen.

Van gruwelen om Sixteen and Pregnant naar pinterest boards gevuld met schattige babykleding

Waar jonge meisjes een paar jaar geleden nog allemaal gruwelden om de horrortaferelen van “Sixteen and Pregnant”, maken ze nu pinterest boards gevuld met ideale trouwjurken en schattige babykleding. Ik vraag me af in hoeverre deze prille pro-huwelijk trend in verband staat met de invloed van dit soort bloggers en vloggers, die geld verdienen met het delen van ultra-lieve foto’s en video’s van hun kinderen en zo de eierstokken van jonge meiden flink aan het rammelen krijgen.

Don’t you social influence me
Dat de injectienaaldtheorie onzin is, weet elke student Communicatiewetenschap. Toch kunnen media ons op de een of andere manier beïnvloeden. Dit leidt ertoe dat grote bedrijven onschuldige, in-hun-slaapkamer-filmende YouTubers inschakelen, om zo sneaky mogelijk hun producten onder de aandacht te brengen. Er wordt dus uitgegaan van het feit dat YouTubers een bepaalde invloed hebben op hun publiek, die commercieel kan worden ingezet.

Als deze jonge vloggers zoveel invloed hebben op hun publiek, hoe zit het dan met hun gedrag en normen en waarden? Als je vaak kijkt naar iemand zijn vlogs, ben je dan ook vatbaarder om diegene zijn gedrag over te nemen? Neem bijvoorbeeld Aspyn Ovard. Aspyn is een meisje van twintig jaar oud, dat al van jongs af aan filmpjes maakte op YouTube. Vorig jaar choqueerde ze menig volger toen ze op haar negentiende trouwde met haar 21-jarige vriendje Parker. De hele rit naar het huwelijk werd vastgelegd op hun gedeelde YouTube-kanaal en de abonnees stroomden binnen.

Nu, een jaar na hun huwelijk, staat de teller van hun couple channel op ongeveer 1,5 miljoen views. Ze maken geregeld filmpjes over hoe blij ze zijn met hun keuze om vroeg te trouwen en raden het al hun volgers aan. Daarnaast heb je ook kanalen van stellen die niet trouwen, maar er bewust voor kiezen om kinderen te krijgen op hun negentiende.

Voorbeelden hiervan zijn Acacia and Jarius en OKbaby, die gezamenlijk ook op zo’n anderhalf miljoen YouTube-abonnees uitkomen, om nog niet eens te spreken van hun andere social mediakanalen. Als social influencers volgens bedrijven zoveel invloed hebben op hun volgers dat zij massaal worden ingeschakeld voor brand deals, kunnen zij iemand dan ook een lifestyle aanpraten? Zouden zij de verklaring kunnen zijn voor wat lijkt op een nieuwe golf van afzetten tegen het etablissement?

Sharing is caring (about yourself)
Of er echt een nieuwe pro-huwelijk golf aankomt is een vraag zonder antwoord. Het kan ook zijn dat we simpelweg veel meer met onze neus op alledaagse feiten gedrukt worden, door het constante sharing waar veel van ons ons schuldig aan maken. Misschien zouden jonge YouTubers die besluiten om te trouwen het ook wel doen als ze er niet abonnees, en zo ook geld, mee konden verdienen. En misschien heeft het aantal familievlog-kanalen waar je op geabonneerd bent wel helemaal geen effect op je kinderwens. Dit zijn echter allemaal nieuwe verschijnselen, de communicatiewetenschap heeft tijd nodig om de effecten te kunnen onderzoeken. Tot die tijd zal ik YouTube en blogs blijven afstruinen om zo dit verschijnsel verder te analyseren. En stiekem, heel misschien, toch ook een beetje voor mijn eigen plezier.

Cover: Splitshire

956 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram