Picture of By Philip van Es

By Philip van Es

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]S[/mks_dropcap]inds 2014 heeft de autosport wereld er een nieuwe klasse bij die, zeker in het begin, met argusogen gevolgd werd: de Formule E. Waar ooit de tendens was ‘een raceklasse zonder motor gebrul kan nooit aantrekkelijk worden’ is die trend omgeslagen en vrezen andere klassen voor hun voortbestaan.

Waar de koningsklasse van de autosport, de Formule 1,  op dit moment stil ligt voor de winterstop, is de Formule E al ruim een maand bezig met het afwerken van de racekalender. De Formule E is van meet af aan omstreden. Het mist de allure van autosport, niet meer de geur van benzine als je het circuit opkomt en al helemaal niet voor het circuit je raampje opendraaien om het geluid van ronkende motoren te horen. Nee, de race-liefhebber moet het in de Formule E hebben van ‘close racing’ en het geluid van opgevoerde stofzuigers die over het asfalt razen. Maar toch zit hier wellicht wel de toekomst van de autosport.

Regels voor de fans
Alles is er in de Formule E op gestoeld om de klasse zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de fans. Teams hebben op veel vlakken identieke auto’s waardoor de verschillen klein zijn tussen de teams en de rijders dus dicht bij elkaar rijden en veel zullen gaan strijden. Daarnaast kunnen fans ook stemmen op hun favoriete coureur tijdens een race. De coureurs krijgen dan niet een lullig bokaaltje, nee ze krijgen een fanboost, een extra wattage dat ze kunnen gebruiken om iemand in te halen zonder dat het van de batterij af gaat. Alles om de fans te betrekken en de kijker koning te houden.

forum bahis

Alles om de fans te betrekken en de kijker koning te houden

Marketingtool
De eerste officiële elektrisch aangedreven raceklasse biedt voor fabrikanten en de klasse zelf een wisselwerkende marketingtool. Waar het voor fabrikanten heel aantrekkelijk is om mee te doen aan deze klasse, ze kunnen immers in technieken ontwikkelen voor hun straatauto’s om deze efficiënter en sneller te maken, is het voor de Formule E zelf ook een waar walhalla met al die fabrikanten in hun portefeuille. Autofabrikanten zijn namelijk de beste marketingtool voor een raceklasse. Denk je aan Formule 1? Dan komen onherroepelijk merken als Ferrari en Mercedes op het denkbeeldige woordweb. En op deze manier zal dat ook gaan werken voor de Formule E.

In de noviteit en het potentieel van deze klasse zit de crux voor andere raceklassen. Elektrisch rijden wordt gezien als de toekomst en is dus voor autofabrikanten een interessante klasse. Enerzijds is daar het ontwikkeling voordeel dat fabrikanten hebben, technieken kunnen in de racerij worden uitgetest om vervolgens toegepast te worden in straatauto’s. Zo komen bijvoorbeeld ABS en schijfremmen rechtstreeks uit de Formule 1. Dit zal voor elektrisch aangedreven auto’s binnenkort niet anders zijn. Omdat fabrikanten in elektrisch aangedreven rijden een nieuwe en potentieel grote markt zien en de Formule E de enige klasse is die ze die ontwikkelingsruimte biedt op dat vlak, staan de fabrikanten momenteel in de rij. En daar gaat het juist het mis in de andere raceklassen.

Wat kunnen we verwachten?
Één van de bekendste voorbeelden is de Deutsche Tourwagen Masters (DTM). Sinds de oprichting in 2000 doet Mercedes-Benz al mee in deze klasse. Ze pakten de meeste eindoverwinningen in de klasse en zijn onlosmakelijk verbonden aan de DTM, maar vanaf 2019 komt daar verandering in. Mercedes-Benz ziet geen heil meer in het ontwikkelen van hun auto’s in de DTM en besloten om vanaf 2019 te gaan participeren in de Formule E. Voor de PR-afdeling van de Formule E een gigantische boost, want de Mercedes-Benz liefhebbers zullen hun team ook in de Formule E blijven volgen, maar voor de DTM een catastrofe. De DTM blijft achter met slechts twee fabrikanten, BMW en Audi. Voor beide fabrikanten is de DTM niet eens de corebusiness in de auto-sporttak. BMW gaat namelijk ook in de Formule E rijden maar blijft aanwezig in de DTM en Audi focust zich voornamelijk op het World Endurance Championship en -daar is ‘ie weer- de Formule E. De spanning in de Formule E neemt toe, terwijl de DTM een tweestrijd wordt tussen Audi en BMW die allebei niet meer auto’s aan de start gaan brengen, met een legere startgrid en dus minder spektakel tot gevolg.

Maar ook het WEC blijft niet gespaard. Na jaren verdwijnt Porsche van de startgrid in het WEC. Porsche ziet ook meer heil in het ontwikkelen van elektromotoren in de Formule E dan het ontwikkelen van hybride motoren in het WEC.

Al met al een geweldige situatie voor de PR-afdeling van de Formule E, in 2019 kunnen zij namelijk een raceklasse presenteren waaraan BMW, Mercedes-Benz, Nissan, Jaguar en Audi gegarandeerd meedoen. En het moet raar lopen als Citroën en het Indiase Mahindra, het Chinese NIO en het Franse Venturi voor die tijd opstappen. Qua fabrikanten een geweldig startveld dat, gezien de technische regels, dicht bij elkaar blijft en dus veel strijd en spektakel oplevert voor de fans.

Cover: SmokeonthewaterEindredactie: Leonie Ruizendaal

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace