Marketing & PR

Tien tips voor startend copywriters

Leuk schrijven kan iedereen. Het bedenken van advertenties is wat anders. En moeilijker dan je denkt. Wil jij later werken als copywriter? Of ben je benieuwd hoe campagnes worden gemaakt? Doe dan je voordeel met deze tips!

1) Begin met een strategie.
Ga niet gelijk schrijven. Een grap of mooie zin is lachen, maar doet mensen niets. Goede copy is doordacht. Om zeker te zijn dat iemand na lezen echt iets vindt. En is overtuigd van wat je klant te bieden heeft. Bepaal eerst wat je wil bereiken en zet pas dan je pen op papier. Copy is een middel, geen doel op zich.

2) Houd concurrentie in het oog.
Kijk verder dan je klant. Want anderen willen net zo goed overtuigen. Verzamel campagnes van de concurrentie. Leg ze naast elkaar en kijk wat nog niet wordt gedaan. Is er iets dat een ander niet heeft? Of kan copy net wat origineler worden verwoord? Wees zeker uniek te zijn te midden van de rest.

3) Focus op voordelen.
Een lijst eigenschappen van een product is te lang. Je doelgroep hoort liever gelijk wat van belang is. En hoe je klant hen kan helpen. Show, don’t tell. Oftewel: schrijf over een voordeel in plaats van een eigenschap. Heeft je klant ijs, dan gaat het de doelgroep meer om verkoeling dan het recept.

4) Wees duidelijk en direct.
Copy is geen poëzie. Schrijf gericht en niet mooi of dubbelzinnig. Dat versnelt begrip. Maak gelijk impact — mensen staan niet te lang bij je tekst stil. Blijf op het niveau van een eersteklasser en vermijd vaktaal, tenzij de doelgroep om anders vraagt. Kort en concreet zijn maakt je copy krachtig.

5) Gebruik zo weinig metaforen mogelijk.
Schrijf beeldend doch functioneel. Je tekst een vergelijking maken leidt af; een woord dat veel zegt draagt aan je copy bij. Kies alleen in een zeldzaam geval voor een metafoor. Gewone en tegelijk krachtige woorden werken het best, zoals ‘trofee’ in plaats van ‘prijs’. Vertel geen verhaal, maar zeg waar het op staat.

Durf de grens op te zoeken, maar ga er niet overheen. Blijf op het randje van goede smaak.

6) Geef twijfel geen ruimte.
Koop jij van iemand die onzeker is? Dacht het niet. Woorden als ‘kan’ en ‘zal’ wijzen op twijfel. En zijn uit den boze. Maak zinnen actief en ben niet te beleefd. Geef blijk van vertrouwen. Alhoewel: kom niet over als arrogant. Benadruk in plaats van hoe goed je klant is de reden waarom.

7) Durf rebels te zijn.
Reclame is er teveel, tijd te weinig. Welke tekst valt dan nog op? Wat afwijkt van de rest. Dat als anders, raar of eigenwijs voelt. Het gesprek van de dag wordt. Copy die overtuigt is tekst waar mensen echt wat van vinden. Durf de grens op te zoeken, maar ga er niet overheen. Blijf op het randje van goede smaak.

8) Stop tijd in je titel.
Een overdreven kop wordt al gauw clickbait genoemd. Maar zolang ie de lading dekt, is daar niets mis mee. In de woorden van legende David Ogilvy: “[F]ive times as many people read the headline as read the body copy.” Hij zegt meer tijd te besteden aan een kop dan alle andere tekst.

9) Sluit af met een call to action.
Is je doelgroep inmiddels overtuigd? Mooi! En wat dan? Kopen! Reserveren! Of inschrijven, afhankelijk van wat je klant wil. De doelgroep moet overgaan tot actie. Het is aan jou dat makkelijk te maken. Plaats een nummer en link of knop en formulier om overtuigde mensen tot actie over te halen.

10) Laat je tekst een dag liggen.
Copy is nooit gelijk goed. Tekst die overtuigt is niet ge- maar herschreven. Neem als dat kan de tijd. Leg wat je schreef een dag weg. Denk er niet over na. En pak het er dan weer bij. Kijk wat raar klinkt of anders moet. Verander dat en lees je tekst hardop voor. Grote kans dat deze versie beter aankomt dan de oude.

Cover: Mario Calvo.

Reacties

reacties

Koen van Cooten
Koen (22) is masterstudent Communicatiewetenschap en schrijft al van kinds af aan sterke verhalen. Hij kan met bijna iedereen overweg, behalve mensen die pizza frikandel speciaal een goed idee vinden. Daar is gewoon wat mis mee. Voor Medium slingert hij artikelen het internet op over interne communicatie, politiek gespar en marketing waar mensen echt wat van kunnen vinden.

You may also like

Comments are closed.