fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Tim Hofman is de toekomst van Nederland

Na jaren ontkennen geef ik eindelijk toe: ik ben een Antoinette Hertsenberg. Maar veel liever zou ik een Tim Hofman zijn.


Na jaren ontkennen geef ik het eindelijk toe: ik ben een Antoinette Hertsenberg. Als ik het met iemand oneens ben, begin ik de discussie het liefst vanachter een steriele, witte tafel. Dan intimideer ik de ander zoals alleen ik dat kan. Gesteund door een redactie die moeilijke vragen bedenkt, maak ik iemand stukje bij beetje kapot. Maar of ik er gelukkig van word? Nee, dat niet. Veel liever zou ik een Tim Hofman zijn.

koen-timhofmanisdetoekomstvannederland2
Antoinette Hertsenberg in de Radar-studio. Beeld: AVROTROS

Ja, hallo! En welkom bij #BOOS
Voor wie zich afvraagt waarom: sinds vier maanden geleden maakt Hofman #BOOS. Het is de eerste consumentenshow op YouTube, vooral gericht op jongeren met een klacht. Die stappen sneller naar Hofman dan dat ze een instituut als Hertsenberg inschakelen. Anders dan bij haar is een klacht oplossen via #BOOS vaak gewoon een bende schreeuwen, terug te zien aan hoe Hofman continu commentaar geeft op zijn eigen kledingstijl, een eindeloze voorraad confettikanonnen lijkt te hebben en met cameraploeg en al roeptoeterend de beveiliging van een bedrijf voorbijloopt.

Lees: Hofman heeft niets met het uitnodigen van woordvoerders en wachten op antwoord. Na gehoord te hebben welk bedrijf de jongere onrecht heeft aangedaan, walst hij daar meteen en zonder afspraak naar binnen. Niets witte tafel, niets vooropgestelde vragen: op wat kleine momentjes na wordt het hele programma geïmproviseerd, compleet met eigen running gags. Hoewel dat soms knullig aandoet – denk aan Hofman die ervan houdt zijn kauwgum bij klagers in de mond te proppen – maakt het voor een video die tegelijk de problemen van jongeren oplost en ze tien minuten lang entertaint.

Goedenavond, welkom bij Radar
Dat is in het programma van Hertsenberg anders. Radar probeert vooral rustig en serieus door de kunstjes van een bureaucratisch bedrijf heen te prikken. Met twee miljoen kijkers per week – drie keer zoveel als Hofman – doet Hertsenberg dat goed, al maakt Radar mensen eerder in paniek dan aan het lachen. Hertsenberg verdient alle lof voor hoe ze inhakt op dossiers als dat van de woekerpolis, maar het is de vraag of Hofman’s doelgroep wel zit te wachten op een nette behandeling van een bedrijf dat sjoemelt.

Hofman zegt van niet; hij wil met de klagers in #BOOS gewoon een partijtje rellen. Eigenlijk vereist het format die aanpak wel, gezien de video’s rond de voorgenoemde tien minuten moeten blijven. Zelfs gevoelige kwesties als discriminatie door godsdienst worden in een paar zinnen voice-over samengevat. De rest van de video’s bestaat net als bij Hertsenberg uit het krijgen van de oplossing die de redactie vooraf al duidelijk heeft, maar ten opzichte van Radar ziet #BOOS die oplossing als vanzelfsprekend en hoor en wederhoor als het verdoen van tijd. En die strategie slaat aan.

ff doordenderen brb.

Een foto die is geplaatst door Tim Hofman (@debroervanroos) op

“Nee, we gaan niet weg!”
Dat geeft te denken: als de aanpak van Hofman fris is voor zowel kijkers als de organisaties waar hij binnenvalt (in het Reformatorisch Dagblad raadde een mediatrainer scholen aan de crew koffie te geven om alle heisa wat te kunnen vertragen), waarom zou het dan moeten blijven bij klagende jongeren? Want hoewel #BOOS soms kinderachtig voelt, zoals wanneer Hofman “NEUKU!” door de voice-over roept, heeft hij binnen korte tijd een enorm aantal abonnees voor zich gewonnen. Die zijn video’s elke week met plezier kijken. Andere onderwerpen kunnen toch net zo goed op die manier worden gebracht?

Denk aan een debat waarin vraag en antwoord niet zijn ingestudeerd, maar spontaan ter plekke worden gesteld en gegeven. Of een kringverjaardag waar cirkelredenaties eens niet de hoofdrol spelen. Eigenlijk komt wat Hofman doet jongeren, die tegelijk de toekomst zijn en hun toekomst moeten maken, alleen maar van pas. Met een beetje van zijn brutaliteit – iets dat altijd nodig is voor verandering – komen ze er wel. Zolang ze niet net als ik blijven hechten aan hun Hertsenberg-roots, want dan staat er ineens een smetteloos witte bureaustoel in je Bol.com-bestelgeschiedenis..

Cover: BNN-VARA

2993 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram