Na jaren ontkennen geef ik eindelijk toe: ik ben een Antoinette Hertsenberg. Maar veel liever zou ik een Tim Hofman zijn.

Na jaren ontkennen geef ik het eindelijk toe: ik ben een Antoinette Hertsenberg. Als ik het met iemand oneens ben, begin ik de discussie het liefst vanachter een steriele, witte tafel. Dan intimideer ik de ander zoals alleen ik dat kan. Gesteund door een redactie die moeilijke vragen bedenkt, maak ik iemand stukje bij beetje kapot. Maar of ik er gelukkig van word? Nee, dat niet. Veel liever zou ik een Tim Hofman zijn.

koen-timhofmanisdetoekomstvannederland2
Antoinette Hertsenberg in de Radar-studio. Beeld: AVROTROS

Ja, hallo! En welkom bij #BOOS
Voor wie zich afvraagt waarom: sinds vier maanden geleden maakt Hofman #BOOS. Het is de eerste consumentenshow op YouTube, vooral gericht op jongeren met een klacht. Die stappen sneller naar Hofman dan dat ze een instituut als Hertsenberg inschakelen. Anders dan bij haar is een klacht oplossen via #BOOS vaak gewoon een bende schreeuwen, terug te zien aan hoe Hofman continu commentaar geeft op zijn eigen kledingstijl, een eindeloze voorraad confettikanonnen lijkt te hebben en met cameraploeg en al roeptoeterend de beveiliging van een bedrijf voorbijloopt.

Lees: Hofman heeft niets met het uitnodigen van woordvoerders en wachten op antwoord. Na gehoord te hebben welk bedrijf de jongere onrecht heeft aangedaan, walst hij daar meteen en zonder afspraak naar binnen. Niets witte tafel, niets vooropgestelde vragen: op wat kleine momentjes na wordt het hele programma geïmproviseerd, compleet met eigen running gags. Hoewel dat soms knullig aandoet – denk aan Hofman die ervan houdt zijn kauwgum bij klagers in de mond te proppen – maakt het voor een video die tegelijk de problemen van jongeren oplost en ze tien minuten lang entertaint.

Goedenavond, welkom bij Radar
Dat is in het programma van Hertsenberg anders. Radar probeert vooral rustig en serieus door de kunstjes van een bureaucratisch bedrijf heen te prikken. Met twee miljoen kijkers per week – drie keer zoveel als Hofman – doet Hertsenberg dat goed, al maakt Radar mensen eerder in paniek dan aan het lachen. Hertsenberg verdient alle lof voor hoe ze inhakt op dossiers als dat van de woekerpolis, maar het is de vraag of Hofman’s doelgroep wel zit te wachten op een nette behandeling van een bedrijf dat sjoemelt.

Hofman zegt van niet; hij wil met de klagers in #BOOS gewoon een partijtje rellen. Eigenlijk vereist het format die aanpak wel, gezien de video’s rond de voorgenoemde tien minuten moeten blijven. Zelfs gevoelige kwesties als discriminatie door godsdienst worden in een paar zinnen voice-over samengevat. De rest van de video’s bestaat net als bij Hertsenberg uit het krijgen van de oplossing die de redactie vooraf al duidelijk heeft, maar ten opzichte van Radar ziet #BOOS die oplossing als vanzelfsprekend en hoor en wederhoor als het verdoen van tijd. En die strategie slaat aan.

ff doordenderen brb.

Een foto die is geplaatst door Tim Hofman (@debroervanroos) op

“Nee, we gaan niet weg!”
Dat geeft te denken: als de aanpak van Hofman fris is voor zowel kijkers als de organisaties waar hij binnenvalt (in het Reformatorisch Dagblad raadde een mediatrainer scholen aan de crew koffie te geven om alle heisa wat te kunnen vertragen), waarom zou het dan moeten blijven bij klagende jongeren? Want hoewel #BOOS soms kinderachtig voelt, zoals wanneer Hofman “NEUKU!” door de voice-over roept, heeft hij binnen korte tijd een enorm aantal abonnees voor zich gewonnen. Die zijn video’s elke week met plezier kijken. Andere onderwerpen kunnen toch net zo goed op die manier worden gebracht?

Denk aan een debat waarin vraag en antwoord niet zijn ingestudeerd, maar spontaan ter plekke worden gesteld en gegeven. Of een kringverjaardag waar cirkelredenaties eens niet de hoofdrol spelen. Eigenlijk komt wat Hofman doet jongeren, die tegelijk de toekomst zijn en hun toekomst moeten maken, alleen maar van pas. Met een beetje van zijn brutaliteit – iets dat altijd nodig is voor verandering – komen ze er wel. Zolang ze niet net als ik blijven hechten aan hun Hertsenberg-roots, want dan staat er ineens een smetteloos witte bureaustoel in je Bol.com-bestelgeschiedenis..

Cover: BNN-VARA

2909 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties