fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

Tim Hofman is de toekomst van Nederland

Na jaren ontkennen geef ik eindelijk toe: ik ben een Antoinette Hertsenberg. Maar veel liever zou ik een Tim Hofman zijn.


Na jaren ontkennen geef ik het eindelijk toe: ik ben een Antoinette Hertsenberg. Als ik het met iemand oneens ben, begin ik de discussie het liefst vanachter een steriele, witte tafel. Dan intimideer ik de ander zoals alleen ik dat kan. Gesteund door een redactie die moeilijke vragen bedenkt, maak ik iemand stukje bij beetje kapot. Maar of ik er gelukkig van word? Nee, dat niet. Veel liever zou ik een Tim Hofman zijn.

koen-timhofmanisdetoekomstvannederland2
Antoinette Hertsenberg in de Radar-studio. Beeld: AVROTROS

Ja, hallo! En welkom bij #BOOS
Voor wie zich afvraagt waarom: sinds vier maanden geleden maakt Hofman #BOOS. Het is de eerste consumentenshow op YouTube, vooral gericht op jongeren met een klacht. Die stappen sneller naar Hofman dan dat ze een instituut als Hertsenberg inschakelen. Anders dan bij haar is een klacht oplossen via #BOOS vaak gewoon een bende schreeuwen, terug te zien aan hoe Hofman continu commentaar geeft op zijn eigen kledingstijl, een eindeloze voorraad confettikanonnen lijkt te hebben en met cameraploeg en al roeptoeterend de beveiliging van een bedrijf voorbijloopt.

Lees: Hofman heeft niets met het uitnodigen van woordvoerders en wachten op antwoord. Na gehoord te hebben welk bedrijf de jongere onrecht heeft aangedaan, walst hij daar meteen en zonder afspraak naar binnen. Niets witte tafel, niets vooropgestelde vragen: op wat kleine momentjes na wordt het hele programma geïmproviseerd, compleet met eigen running gags. Hoewel dat soms knullig aandoet – denk aan Hofman die ervan houdt zijn kauwgum bij klagers in de mond te proppen – maakt het voor een video die tegelijk de problemen van jongeren oplost en ze tien minuten lang entertaint.

Goedenavond, welkom bij Radar
Dat is in het programma van Hertsenberg anders. Radar probeert vooral rustig en serieus door de kunstjes van een bureaucratisch bedrijf heen te prikken. Met twee miljoen kijkers per week – drie keer zoveel als Hofman – doet Hertsenberg dat goed, al maakt Radar mensen eerder in paniek dan aan het lachen. Hertsenberg verdient alle lof voor hoe ze inhakt op dossiers als dat van de woekerpolis, maar het is de vraag of Hofman’s doelgroep wel zit te wachten op een nette behandeling van een bedrijf dat sjoemelt.

Hofman zegt van niet; hij wil met de klagers in #BOOS gewoon een partijtje rellen. Eigenlijk vereist het format die aanpak wel, gezien de video’s rond de voorgenoemde tien minuten moeten blijven. Zelfs gevoelige kwesties als discriminatie door godsdienst worden in een paar zinnen voice-over samengevat. De rest van de video’s bestaat net als bij Hertsenberg uit het krijgen van de oplossing die de redactie vooraf al duidelijk heeft, maar ten opzichte van Radar ziet #BOOS die oplossing als vanzelfsprekend en hoor en wederhoor als het verdoen van tijd. En die strategie slaat aan.

ff doordenderen brb.

Een foto die is geplaatst door Tim Hofman (@debroervanroos) op

“Nee, we gaan niet weg!”
Dat geeft te denken: als de aanpak van Hofman fris is voor zowel kijkers als de organisaties waar hij binnenvalt (in het Reformatorisch Dagblad raadde een mediatrainer scholen aan de crew koffie te geven om alle heisa wat te kunnen vertragen), waarom zou het dan moeten blijven bij klagende jongeren? Want hoewel #BOOS soms kinderachtig voelt, zoals wanneer Hofman “NEUKU!” door de voice-over roept, heeft hij binnen korte tijd een enorm aantal abonnees voor zich gewonnen. Die zijn video’s elke week met plezier kijken. Andere onderwerpen kunnen toch net zo goed op die manier worden gebracht?

Denk aan een debat waarin vraag en antwoord niet zijn ingestudeerd, maar spontaan ter plekke worden gesteld en gegeven. Of een kringverjaardag waar cirkelredenaties eens niet de hoofdrol spelen. Eigenlijk komt wat Hofman doet jongeren, die tegelijk de toekomst zijn en hun toekomst moeten maken, alleen maar van pas. Met een beetje van zijn brutaliteit – iets dat altijd nodig is voor verandering – komen ze er wel. Zolang ze niet net als ik blijven hechten aan hun Hertsenberg-roots, want dan staat er ineens een smetteloos witte bureaustoel in je Bol.com-bestelgeschiedenis..

Cover: BNN-VARA

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram