Afgelopen maandag 2 mei vond het Met Gala plaats. Een avond zo glamoureus dat alle media er dagen vol van staan. Maar wat houdt dit gala precies in? Wie zit er achter de organisatie van het gala? En hoe weet een evenement dat een ‘social media verbanning’ heeft ingevoerd, toch zo prominent aanwezig te zijn op, niet alleen social, maar alle media?

Heb jij Instagram en volg jij minimaal een handjevol celebrities? Dan is jouw feed dinsdagochtend ongetwijfeld overstroomd met foto’s van mooie actrices in bizarre haute couture jurken die óf volledig de plank misslaan of zo mooi zijn dat je er bijna een traantje van wegpinkt. Afgelopen maandag 2 mei vond het Met Gala plaats. Een avond zo glamoureus dat alle media er dagen vol van staan. Maar wat houdt dit gala precies in? Wie zit er achter de organisatie van het gala? En hoe weet een evenement dat een social media ban heeft ingevoerd, toch zo prominent aanwezig te zijn op, niet alleen social, maar alle media?

Met wat gala?
Officieel heet het gala: the Metropolitan Museum of Art Costume Institute Benefit. Het wordt elk jaar op de eerste maandag in mei gehouden en het is een ’strictly A-list’ evenement, waarmee geld wordt opgehaald voor de kostuumafdeling van het Metropolitan Museum, de enige afdeling die voor haar eigen financiering moet zorgen. Het gala heeft een wisselend thema, waarop de outfits van de gasten geïnspireerd kunnen worden. Dit jaar was het thema Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology. Onder de genodigden vind je een gevarieerde mix aan mensen. Van modeontwerpers, tot acteurs, van politici naar zakenlui tot aan de Kardashians, ze lopen er allemaal rond. Het Metropolitan verdient geld aan het gala door tickets te verkopen voor een klein prijsje van rond de 30.000 dollar. Je kunt ook een tafel kopen binnen het evenement voor slechts 275.000 dollar. Ik begrijp natuurlijk dat, nu je deze schappelijke prijzen kent, je meteen gaat sparen voor volgend jaar, maar helaas moet ik deze droom van je afpakken. Het gala is alleen voor enkele uitverkorenen die een uitnodiging hebben ontvangen. Er is zelfs een wachtlijst om op de lijst met genodigden te komen. Tijd om mega succesvol te worden dus.

Lekker Vogue
Anna Wintour, de editor van Vogue, is de verantwoordelijke voor het gala en zij heeft, sinds ze de touwtjes in handen nam in 1999, het gala gemaakt tot de ultra chique knalfuif die het anno nu is. Als je eindelijk prominent genoeg bent om heel misschien uitgenodigd te worden voor het feestje van het jaar, is nog maar de vraag of je wel ‘Vogue’ genoeg bent. Met Anna Wintour als hoofdorganisator, is het logisch dat het iconische modeblad Vogue ook een flink aandeel heeft in het gala. Gasten zijn alleen welkom als ze goedgekeurd zijn door het blad. De mode-industrie is sowieso heel erg belangrijk voor het evenement. Dit jaar zijn de ‘Honorary chairs’ Prada, Chanel en Louis Vuitton. Vaak betekent dit dat veel gasten gekleed komen in hun couture. Maar niet alleen die merken zie je veel: het modemerk Balmain is ook erg populair, met name door de Kardashian-clan, die vrijwel elk evenement Balmain dragen. Wat begon als een benefietgala is nu niet alleen hét netwerk-party evenement van het jaar, het is een marketing mekka waar ontwerpers vechten voor de lijven van de hotste gasten en genodigden vechten voor de hoogste positie op de ‘best dressed’ lijsten. PR-teams van beroemdheden werken zich een slag in de rondte om hun cliënten aan de perfecte tafel te krijgen, waar veel fotografen omheen zwermen. Het lijkt erop dat het gala dé profileringsavond van het jaar is, met zien en gezien worden als einddoel. Want tussen de aankomst van Leonardo DiCaprio, Rihanna en de jaarlijkse rode loper afsluiting van Beyonce, ben je allang vergeten dat het eigenlijk allemaal ging om een simpele inzamelingsactie voor de kostuum afdeling van een museum.

Social media verbanning
Vorig jaar besloot Anna Wintour een ‘social media ban’ in te voeren. Zodra alle gasten de rode loper af zijn, is het verboden om nog foto’s of filmpjes en de grootste dooddoener: selfies, op sociale media als Twitter, Instagram en Snapchat te plaatsen. Vorig jaar hadden meerdere beroemdheden lak aan deze regel, met als eerste overtreder Justin Bieber. Anna Wintour heeft laten weten dit absoluut niet te tolereren en als er iemand is waarmee je niet moet sollen, is het mevrouw Wintour wel. Ze is niet vies van mensen verbannen of last-minute ‘uninviten’ en Bieber was dit jaar niet aanwezig op het gala. Zeker kunnen we het niet weten, maar het lijkt erop dat dit Biebers straf zou kunnen zijn voor zijn overtreding van vorig jaar. Gelukkig voor de Vogue editor lijkt het erop dat het dit jaar beter is gegaan. Hoewel je zou denken dat zo’n verbanning slecht zou kunnen zijn voor de aandacht die de wereld voor het evenement heeft, lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Het maakt het gala nog mysterieuzer en gewilder. Daarnaast zorgt het ervoor dat de stiekeme selfies die toch gemaakt zijn tijdens het evenement, pas erna worden gepost. Dit maakt de momentum die het evenement heeft net nog wat langer, om nog maar niet te spreken over alle #ThrowBackThursday-mogelijkheden die de situatie biedt.

The first Monday in May
Een uitnodiging, ticket, tafel en outfit scoren voor The Met Gala blijft voor veel van ons slechts een verre droom, maar gelukkig is er nu voor ons sterfelijken ook een mogelijkheid iets van de fabulousness tot ons te nemen. De documentaire The first Monday in May is onlangs uitgekomen. Hierin wordt Anna Wintour gevolgd tijdens het organisatieproces voor deze iconische maandag, wat zorgt voor een unieke blik op het evenement. Tijd dus om in je meest chique outfit de docu te bekijken en te doen alsof jij, voor deze ene keer, ook Met Gala bent.

Cover: anielbaez0

1187 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties